Nejrozšířenější motor zůstane i nadále nejrozšířenějším – v žádném z z hlavních kritérií k němu nemám výhrad.
Pro Volvo je sice elektrický model EX30 nejmenším vozem v nabídce, automobilka však od něj má o to větší očekávání.
To, že pro Volvo je elektrický pohon do budoucna ten jediný správný, je už všeobecně známý fakt. Už v roce 2030 chce mít automobilka svou produkci jen a pouze čistě elektrickou. Není tedy divu, že novinky, které uvádí na trh, už odpovídají této vytčené strategii. A jednou z těch, která solidně rozvířila vody elektromobilního trhu, a to i v jinak poměrně zdrženlivém Česku, je Volvo EX30. Pouhých 4,2 metru dlouhé městské SUV si naklonilo veřejnost včetně té odborné už při svém uvedení na trh, neboť jeho cenovka začínající na 869 000 Kč byla v rámci srovnatelných elektromobilů velmi konkurenceschopná, tím spíše, že šlo o prémiové Volvo.
Volvo umí zákazníkům své šetření u EX30 prodat jako výhodu a oni jsou za to ještě vděční.
Auto perfektně tlumí nerovnosti a s ohledem na své rozměry nabízí nečekaní jízdní komfort.
Kromě velmi dobrého podvozku mě pak u testované verze Single Motor Extended Range v nejvyšší výbavě Ultra za 1,2 milionu Kč potěšil i dojezd, který je při běžném příměstském používání hodně přes 400 km, takže ho opravdu nemusíte každodenně řešit a auto lze používat bez zásadnějších omezení. Faktem je, že i u Volva EX30 se projevuje obecný nedostatek elektromobilů, kdy dopředu nevíte, jakou rychlostí budete ve skutečnosti nabíjet. Takže jsem při zkoušce rychlonabíjení se zhruba 50 % kapacity baterie (ano, vím, že by bylo lepší ji vyjet skoro do mrtě) zkusil 350kW stojan. Asi minutu se dobíjelo rychlostí 150 kW, pak jsme ale spadli na zhruba 70 kW, což už není žádná sláva, a tak mě to přestalo po asi 10 minutách bavit. Moje průměrná spotřeba během testu byla kolem 17 kWh/100 km, ve městě se určitě dostanete níže, na dálnici si zase EX30 vezme víc.
Díky inovativně pojatému interiéru zaslouží Volvo EX30 i bližší recenzi ergonomie a života na palubě. Středobodem všeho je totiž centrální displej. Chcete si otevřít jedinou schránku na palubní desce? Musíte stisknout ikonu s nápisem „příruční“ na displeji. Chcete nastavit zpětná zrcátka? Opět šup do menu displeje a směr nastavíte tlačítky na volantu. Dá se na to zvyknout, ale když chcete třeba rychle sklopit zrcátko při parkování k obrubníku, tak to moc user-friendly není. Zvláštní je i absence rychloměru před řidičem – zkrátka, vše se odehrává na středové obrazovce. Některé hlášky jsou poměrně malé, jiné ani nezaregistrujete. Velkým pozitivem je však to, že systém funguje rychle a spolehlivě, váš profil se nastaví už při přiblížení k autu. Chválím i soundbar u čelního okna, který nahrazuje všechny reproduktory. Z hlediska prostornosti je EX30 pro všechny zcela vyhovující vpředu, vzadu už je kvůli omezenému místu pro nohy vhodné spíše pro děti či osoby menší vzrůstem.