Poplatek zhruba 800 Kč formou dálniční známky je za kousek slovinské dálnice fakt vysoký. Objížďka není náročná.
Volkswagen Multivan 6.1 se silným turbodieselem a pohonem všech kol ukazuje, proč bude muset po skončení doprodeje spousta zájemců zatlačit slzu. A ne jednu.
S měnící se automobilovou produkcí nesmutní jen vyložení petrolheadi, kteří se strachují o budoucnost burácejících motorů. Změny doléhají i na poměrně běžná auta, jejichž přidaná hodnota spočívá v úplně jiných oblastech. A tak má na kahánku i populární Volkswagen Multivan – auto, které navzdory vyšší cenovce oslovovalo široké spektrum zákazníků a které se postupnými inovacemi propracovalo do stádia, kdy se z něj ve svém segmentu stal téměř dokonalý vůz. A pak se řeklo dost! Končíme! Takže verze s označením 6.1 je aktuálně výběhovým modelem, jenž se doprodává.
Bi-turbo 2.0 TDI má v Multivanu výkon 204 koní a dynamika velkého auta je díky tomu překvapivá.
Přitom Multivan není dokonalý. Ani verze 6.1 nenabízí všechny technologie, které jsou dnes běžné, jízdní projev samozřejmě zcela nezamaskuje užitkový původ podvozku a motor má v nižších rychlostech takový plechově-chraplavý projev, který mi zejména ve městě nezněl úplně libě. Jenže pak stačí pár stovek kilometrů na delší trase a vše je zapomenuto. Tohle je to pravé ořechové, pro to se Multivan narodil. S tímto motorem pod kapotou si můžeme ještě navíc užít dost rychlých přesunů. Vždyť maximálku má stanovenou na 199 km/h a za pohodlnou cestovní rychlost lze považovat i tempo kolem 150 km/h. Auto je stabilní, dává řidiči dobrý pocit na volantu, neplave, a fakt se velmi jistě řídí. Leckteré nové auto, včetně ryze osobních, by mu svým nastavením podvozku mohlo závidět. Zvolenou cestovní rychlost limituje kromě dopravních předpisů také ochota platit za nakrmení motoru naftou. Spotřeba logicky ve vyšších rychlostech stoupá, ale při rozumném zacházení je Multivan překvapivě úsporný. Při klidné okreskové jízdě si řekne třeba jen o 7,5 l/100 km, svižnější dálniční tempo či jízda po městě znamená spotřebu mezi 9-10 l/100 km. Můj dlouhodobý průměr byl 8,7 l/100 km, což je na auto s takovou užitnou hodnotou, automatem, čtyřkolkou a solidním výkonem velmi potěšující hodnota a to tím spíše, že v kombinaci s rozumně dimenzovanou nádrží na 80 litrů nestrádá auto ani z hlediska dojezdu, který skoro může atakovat 1000 km.
V režimu sport je podvozek přeci jen poněkud uskákaný, mě nejvíce vyhovoval režim Comfort.
Závěrem chválím dobrý výhled i přehled při manévrování, velmi pohodlné a rozměrné sedačky, ergonomii s dostatkem klasických ovladačů a v neposlední řadě skutečně mimořádnou variabilitu, jakkoliv manipulace s jednotlivými sedačkami či lavicí není úplně snadná.