Volkswagen Multivan 6.1 (2024)

Stará láska nerezaví

Volkswagen Multivan 6.1 se silným turbodieselem a pohonem všech kol ukazuje, proč bude muset po skončení doprodeje spousta zájemců zatlačit slzu. A ne jednu.

S měnící se automobilovou produkcí nesmutní jen vyložení petrolheadi, kteří se strachují o budoucnost burácejících motorů. Změny doléhají i na poměrně běžná auta, jejichž přidaná hodnota spočívá v úplně jiných oblastech. A tak má na kahánku i populární Volkswagen Multivan – auto, které navzdory vyšší cenovce oslovovalo široké spektrum zákazníků a které se postupnými inovacemi propracovalo do stádia, kdy se z něj ve svém segmentu stal téměř dokonalý vůz. A pak se řeklo dost! Končíme! Takže verze s označením 6.1 je aktuálně výběhovým modelem, jenž se doprodává.

Mrzeníčko mezi příznivci

Bi-turbo 2.0 TDI má v Multivanu výkon 204 koní a dynamika velkého auta je díky tomu překvapivá.

Jeho nástupcem má být Multivan T7, který jde ale příliš viditelně směrem ke klasickému MPV a v přímém porovnání působí proti klasické „dodávce“ trochu jako dětská hračka. Není to samozřejmě úplně pravda, i generace T7 nabízí dost prostoru a má bezesporu lepší jízdní vlastnosti. Jenže zároveň také spoustu věcí nemá a z toho mají v komunitě klasických „téčkařů“ docela mrzení. Multivan 6.1 se totiž stále nabízí nejen se silným bi-turbem 2.0 TDI (204 k), ale také ve variantě s pohonem všech kol, což byla mimořádně oblíbená kombinace. Teprve za volantem této „historické relikvie“ si člověk uvědomí, kolik dalších vozů této modelové řady na silnici potká. A já se vůbec nedivím, že pro spoustu majitelů se vlastnosti tohoto vozu skutečně jen těžko překonávají nějakým jiným modelem.

Prostorný ideál

Přitom Multivan není dokonalý. Ani verze 6.1 nenabízí všechny technologie, které jsou dnes běžné, jízdní projev samozřejmě zcela nezamaskuje užitkový původ podvozku a motor má v nižších rychlostech takový plechově-chraplavý projev, který mi zejména ve městě nezněl úplně libě. Jenže pak stačí pár stovek kilometrů na delší trase a vše je zapomenuto. Tohle je to pravé ořechové, pro to se Multivan narodil. S tímto motorem pod kapotou si můžeme ještě navíc užít dost rychlých přesunů. Vždyť maximálku má stanovenou na 199 km/h a za pohodlnou cestovní rychlost lze považovat i tempo kolem 150 km/h. Auto je stabilní, dává řidiči dobrý pocit na volantu, neplave, a fakt se velmi jistě řídí. Leckteré nové auto, včetně ryze osobních, by mu svým nastavením podvozku mohlo závidět. Zvolenou cestovní rychlost limituje kromě dopravních předpisů také ochota platit za nakrmení motoru naftou. Spotřeba logicky ve vyšších rychlostech stoupá, ale při rozumném zacházení je Multivan překvapivě úsporný. Při klidné okreskové jízdě si řekne třeba jen o 7,5 l/100 km, svižnější dálniční tempo či jízda po městě znamená spotřebu mezi 9-10 l/100 km. Můj dlouhodobý průměr byl 8,7 l/100 km, což je na auto s takovou užitnou hodnotou, automatem, čtyřkolkou a solidním výkonem velmi potěšující hodnota a to tím spíše, že v kombinaci s rozumně dimenzovanou nádrží na 80 litrů nestrádá auto ani z hlediska dojezdu, který skoro může atakovat 1000 km.

Pár much by se našlo

V režimu sport je podvozek přeci jen poněkud uskákaný, mě nejvíce vyhovoval režim Comfort.

Na druhou stranu má i Multivan pár much, s nimiž jsem se úplně nesžil. Jednak je to poměrně pomalu reagující automatická převodovka DSG, kdy dost často třeba na křižovatce trvá, než vůbec zabere. A pak to byl podvozek s adaptivními tlumiči v režimu Sport – působil hodně uskákaně a neklidně, člověk měl v rozměrném autě pocit, že mu chybí plavnost a působí, jakoby mělo příliš krátký rozvor. Naštěstí to lze velmi rychle vyřešit přepnutím do komfortního režimu, kdy se auto uklidní a nabídne skutečně pohodlné cestování. Určité rázy se samozřejmě v prostorné karoserii trochu rozléhají, ale není to nic tragického. Zajímavý byl i pocit při zrychlování – auto jakoby vůbec nedávalo najevo zvyšující se rychlost, žádné zatlačení do sedaček se nekonalo, nicméně pohled na tachometr jasně ukázal, že Multivan jde za plynem ochotně a nedělá mu problém ani elasticita ve vyšším tempu. Můj pocit bych přirovnal k akceleraci s bezstupňovou převodovkou.

Závěrem chválím dobrý výhled i přehled při manévrování, velmi pohodlné a rozměrné sedačky, ergonomii s dostatkem klasických ovladačů a v neposlední řadě skutečně mimořádnou variabilitu, jakkoliv manipulace s jednotlivými sedačkami či lavicí není úplně snadná.

Technické údaje

Volkswagen Multivan 6.1 (2024)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 0 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 0 Kč
  • Cena testovaného modelu: 0 Kč
Motor / Pohon
  • Typ:
  • Počet válců: 0
  • Palivo:
  • Plnění:
  • Zdvihový objem: 0 cm³
  • Nejvyšší výkon: 0 k při otáčkách: 0/min
  • Nejvyšší točivý moment: 0 Nm při otáčkách: 0/min
  • Převodovka:
  • Pohon:
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie:
  • Segment:
  • Délka: 0 mm
  • Šířka: 0 mm
  • Výška: 0 mm
  • Rozvor: 0 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 0 kg
  • Užitečné zatížení: 0 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém:
  • Emise CO2: 0 g/km
  • Objem nádrže: 0 l
  • Záruka na auto: 0 let
  • Záruka na lak: 0 let
  • Záruka proti prorezivění: 0 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 0,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 0 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *