Za cenu základního BMW X3 si u DS koupíte auto v plné palbě s řadou zajímavých vychytávek. Jen pohon 4×4 bohužel chybí.
Škoda Octavia s turbodieselem 1.6 TDI (105 k) je jednou z nejprodávanějších motorizací. Dokonce se nabízí i v kombinaci s pohonem všech kol, a to za poměrně nemalý příplatek ve výši 55 000 Kč. Komu se taková investice vyplatí a jak se změní vlastnosti oproti výchozí velmi úsporné verzi? Je to ideální lyžařské auto pro české rodiny?
Vůz Škoda Octavia 1.6 TDI už jsem testoval v klasické verzi s pohonem předních kol. Můj test si můžete přečíst zde a abych se neopakoval, zaměřím se u čtyřkolky pouze na postřehy, jež mají nějakou souvislost s konstrukční změnou v podobě implementace pohonu všech kol systémem Haldex. Pohon 4×4 si od podzimu 2014 můžete objednat i do karoserie liftback, a to za příplatek 55 000 Kč.
Není Octavia 1.6 TDI jako Octavia 1.6 TDI. Pokud totiž máte tento motor zkombinovaný s pohonem všech kol je vaše Octavia hned v několika zásadních ohledech odlišná od výchozího běžného provedení.
Verze 4×4 má tyto výhody:
…a tyto nevýhody:
Tak to jsou v kostce základní rozdíly a fakta. Stejně jako u každého jiného auta je však důležitější praxe.
Pro někoho je možná opravdu výrazně důležitější trakce, než silnější motor.
První, čeho si všímám po pár desítkách kilometrů je vyšší spotřeba. Vyšší, než jsem čekal. Ano, je to čtyřkolka, ano mám rakev na střeše, ano je zimní počasí a mám zimní pneumatiky. Přesto mi připadá spotřeba při klidné jídě nezatíženým autem na trase Praha-Karlovy Vary s hodnotou 7,1 l/100 km celkem vysoká. U motoru s výkonem 105 koní ani nemáte při běžné jízdě šanci nějak docenit lepší zadní nápravu, komfort jízdy je solidní, stejně tak odhlučnění. Z pohledu jízdních vlastností nemám k autu výhrady. Šestistupňová převodovka je normálně přesná, nicméně oproti pětistupňové skříni v předokolce nijak nepřispívá k nižší spotřebě. Zatímco předokolku 1.6 TDI jsem chválil za reálně nízkou spotřebu, u varianty 1.6 TDI 4×4 považuji spotřebu spíše za vyšší a u rafičky palivoměru téměř vidíte, jak se pohybuje směrem dolů. Na to nejsem u turbodieselů moc zvyklý. Motor nemá se čtyřkolkou evidentně lehkou práci, byť při jízdě si neuvědomuji nějakou těžkopádnost a lenost (samozřejmě v kontextu objemu motoru a jeho výkonu – žádný závoďák to není), daní za trakci je prostě to, že musíte na pedál plynu tlačit i při běžné jízdě o něco více. Na pár dní pak putuje originální rakev dolů a zkouším spotřebu v různých režimech a na stejných trasách, kde jsem proháněl verzi s přední nápravou. Obecně mohu konstatovat, že spotřeba u čtyřkolky je o 1 – 1,5 l/100 km vyšší. To není úplně málo. Protože tohle auto bude trochu lyžařské, uvedu i reálnou spotřebu při plném zatížení cestou do Alp s rakví na střeše – cesta tam za 6,8 l/100 km, cesta zpátky za 6,5 l/100 km, což samozřejmě nejsou kdovíjak tragické hodnoty, ale také žádná hitparáda.
Rozdíl ve spotřebě oproti jinak úspornému motoru je u verze 4×4 větší než jsem čekal.
Dobře, vyšší spotřeba je nevýhoda. Velká výhoda je ale pohon všech kol. Haldex funguje opravdu skvěle, je rychlý, účinný a Octavia má díky němu velmi dobrou trakci. Přemýšlím, pro koho tohle auto je – na jednu stranu se mi líbí možnost si dát pohon všech kol i do relativně základního modelu s poměrně dostupnou cenovkou 531 900 (akční výbava Ambition Fresh), na stranu druhou je mi jasné, že asi moc Čechů z peněženky 55 000 Kč za pohon všech kol nevytáhne. To si myslím, že si raději připlatí 60 000 Kč za motor 2.0 TDI, který je výrazně dynamičtější a úspornější. Trakce nebo výkon? To za vás fakt nerozhodnu…nebo přihoďte 115 000 Kč a mějte obojí v provedení 2.0 TDI (140 k) 4×4. To je kombinace, které rozumím o poznání více.
Pohon všech kol a trakce je pro tebe u auta jednou z nejdůležitějších věcí, přičemž zároveň hledáš velké auto v ještě přijatelné cenové hladině. Zjistil jsi, že ti moc adeptů na výběr s ohledem na tvé finanční možnosti z tabulek nevypadlo. Jsi proto ochoten slevit z nároků na dynamiku, budeš tolerovat i vyšší spotřebu, ale protože víš, že jezdíš s rodinou často na hory (chalupa, lyžování, Rakousko…), tak si čtyřkolku kupuješ nejen pro nějaký pocit, ale hlavně pro skutečný reálný užitek. Kombík stojí o dalších 30 000 Kč více, což je možná i důvod, proč sis ho nevybral.
Nejlevnější Octavia stojí 342 900 Kč, což je samozřejmě cena za základní motor 1.2 TSI (86 k) a základní výbavu. Provedení 1.6 TDI 4×4 je nejlevnější ve výbavě Fresh Ambition, kdy stojí 531 900 Kč a je to zároveň nejlevnější Octavia s pohonem všech kol. Ve výbavě Elegance pak model atakuje 600 000 Kč a pokud přidáš i nějaké příplatky (třeba asistenční systémy), není problém se dostat na 650-700 000 Kč. Objektivně vzato ale na trhu moc přímých konkurentů v této cenové hladině s tímto (či podobným) typem karoserie nenajdeš – i to je výhoda Octavie.
Jednoznačně pro dobrou trakci a pro relativní finanční dostupnost. Konstrukční vylepšení (lepší zadní náprava, šestistupňová převodovka, stop-start atd.) už nebudou těmi hlavními argumenty, protože v reálném provozu nepřinášejí žádný viditelný benefit. Octavia je robustním prostorným autem s velkým kufrem, vyváženými jízdními vlastnostmi, solidním zpracováním a nadčasovým designem, takže to samozřejmě není špatná koupě.
Protože nechceš přinést oběti v podobě vyšší spotřeby a horší dynamiky. Možná i příplatek 55 000 Kč oproti normální verzi ti nepřipadá nízký. To vše může vést k tomu, že začneš hledat i jinde, ale nepředpokládám, že bys chtěl slevit z pohonu všech kol, takže se nabízí příznačná otázka – kde hledat? To je v cenové hladině kolem 550 000 Kč docela problém – tedy pokud chceš zůstat u poměrně velkého auta s turbodieselem.
Z této kombinace jsem trochu rozpačitý. Vadí mi hlavně vyšší spotřeba. Kdyby to bylo o pár deci, tak bych neřekl ani popel, ale holt má 1.6 TDI s takto velkým a těžkým autem dost práce a vezme si oproti předokolce třeba i o 1,5 l/100 km více. Jinak je to samozřejmě Octavia jako každá druhá, takže nemám zásadní objektivní výhrady. Tohle auto opravdu není špatné, tedy pokud nejste emočně zaujatí proti tuzemské značce. U verze 4×4 chválím použitou techniku pohonu všech kol, trakce je vážně velmi dobrá, systém reaguje rychle a bezproblémově. Pro naprosto normální jízdu auto plně dostačuje, je velké, prostorné a i jako liftback připraveno pro převoz spousty zavazadel. Takže je nakonec fajn, že ho má Škodovka v ceníku, jakkoliv si ho asi moc lidí nevybere.
koupil jsem čtyřkolku v bazaru,r.v.2013,spotřeba i pod 6 l mimo dálnice,záleží na profilu tratě a samozřejmě rychlosti,jízda v zimě je požitek při zachování určité opatrnosti a kvalitě pneu,v létě jsem vyjel po mokré trávě sjezdovku bez prokluzu.Jediná nepříjemnost je drnčení a hluk při dosažení hranice otáček 2400 za min.Reklamaci mi nejmenovaný pražský autobazar neuznal.Tolik střízlivý komentář staršího řidiče.
Mě tento automobil nesednul hlukem. Mám ted rapida a toho jsem taky musel nechat odhlučnit. Po odhlučnění je to opravdu to nejlepší auto, který jsem si mohl představit. Odhlučnění jsem řešil u https://www.2din.cz/odhlucneni-auta/
Ladik
Perfektní práce. Zatím jeden z nejlepších testů co jsem četl. Mám to auto a souhlasím s tím co je napsáno. Koupil jsem lehce jeté v bazaru ale to nikdo nepozná. 4X4 za tu trochu vyšší spotřebu určitě stojí. Kdo jezdí hodně v zimě pochopí.