Naftové RS v kombíku je navzdory emočnímu image racionální volbou – prostě hlavně potřebuji velký kufr.
Škoda Fabia je u nás tradičně holkou pro všechno. Zatímco první generace (1999-2009) byla ve své době díky zcela nové platformě zaslouženým lídrem třídy malých vozů, druhá generace (2007-2014) už takové terno neudělala. Nejenže nebyla moc hezká, ale ani technicky se moc neposunula. U aktuální třetí generace už jsou karty rozdány zase úplně jinak a Škoda Fabia se pyšní titulem Auto roku v České republice 2015. A co si o ní myslím já?
Dobře se seznamte, tohle auto bude stát před domem spousty rodin, bude v něm jezdit máma na nákupy a děda na chalupu, ve firmě ho vyfasuje spousta obchoďáků a nikdo se jich nebude na nic ptát. Ať se vám to líbí nebo ne Fabia bude rozšířená minimálně stejně jako doposud, jediný rozdíl vidím v tom, že její majitelé už asi nebudou okolní motoristy tolik prohánět – s verzí RS se nepočítá a já testoval nejsilnější benzinový motor 1.2 TSI, takže trochu vím, o čem mluvím.
Oproti předchozí druhé generaci je posun opravdu markantní, a to nejen designově a proporčně.
Ze Škody Fabia emoce nikdy moc nesršely. To platí i v aktuální generaci, jakkoliv musím konstatovat, že tohle auto se mi v rámci třídy malých vozů vzhledově docela dost líbí. Netvrdím, že bych se nad ní nějak rozplýval, ale určitě je proporčnější a vzhledově ucelenější, a to nejen při srovnání s její nehezkou předchůdkyní, ale při pohledu na ostatní auta tohoto segmentu. A to vnímám verzi kombi, s níž jsem prozatím strávil při prvních testech jen asi 100 kilometrů, jako ještě hezčí a vyváženější, přičemž jako bonus dostáváte nejen výrazně vyšší praktičnost, ale i příplatek pouhých 10 000 Kč (historicky nejnižší) lze bez problémů akceptovat. Takže přede mnou stojí auto, do kterého si v průběhu jeho životního cyklu sedne asi leckdo z nás – následujících sedm dní strávím za volantem hatchbacku s jedním z pravděpodobně nejžádanějších motorů – benzinovým přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TSI (110 k).
Solidní. Můžete si mne hned na začátku zařadit do kategorie servilních patolízalů, kteří nekriticky vyzdvihují Škodovácké produkty, ale stejně to nic nezmění na mém objektivním pocitu z prvních kilometrů. Mimochodem, tenhle pocit mám na testování aut hodně rád, ten první „touch and feel“, prvních pár kilometrů, první výmol, přidání plynu, jedno ostřejší krouhnutí zatáčky a mozaika se začíná skládat. Nechci dělat ukvapené dojmy, ale když jste na auto fakt zvědaví, vnímáte ho opravdu pozorně, tak hodně rychle zjistíte, co se vám líbí a co ne. A u Fabie mám první dojem velmi dobrý – robustní podvozek dobře tlumí nerovnosti, nemám pocit „papírovosti“ auta, volant, řazení, rozjezd, brzdy to všechno funguje tak, jak čekám.
Pohyb ve městě zvládá Fabia bez problémů, rejd i manévrovatelnost jsou dobré, výhled z auta celkem také. Fabia měří na délku těsně pod čtyři metry, což jsou pro malé auto ideální městské míry – vcelku v pohodě s ním zaparkujete a přitom uvnitř nemáte pocit z vyloženě malého vozu. Také kufr je s objemem 330 litrů velmi slušný. Spotřebu ve městě jsem měl kolem 6,5 l/100 km, což je, řekněme, standard. Jen jsem se popravdě musel raději podívat do techničáku, zdali mám skutečně výkonnější verzi motoru 1.2 TSI. Nějak jsem od 110 koní s turbem v malém autě očekával trochu výraznější dynamiku. Ne, že by byl motor líní, ale živelnost mu teda chybí a když má mít auto trochu živější projev, musím ho vytočit. Inu emisní diktát bohužel dělá své…
Sázka na online není úplně šťastná. Nový infotainment má jen omezenou funkčnost.
Tak už vím, co mi na Fabii vadí nejvíc. Rovnou ale dodám, že si to naštěstí nemusíte objednávat. Chápu, že přijít dnes na trh s autem, které nemá alespoň náznaky toho, že umí být online, je minimálně marketingová sebevražda. Jenže z pohledu potenciálního zájemce bych si dovolil připomenout poměrně zásadní věc – mělo by to nejen nějak fungovat, ale být i k užitku. A nový infotainment Fabie na mne bohužel takhle nepůsobí. Obecná myšlenka dobrá, realizace a technologická připravenost bohužel pokulhává. Systém MirrorLink, který umí zrcadlit displej telefonu na velký displej na palubní desce, vypadá zajímavě do chvíle, než zjistíte, že váš telefon se pravděpodobně nepodaří spárovat. I navigace vypadá fajn, avšak do momentu, než vám dojde, že k tomu, aby fungovala, musíte pořád stahovat data. Pár šikovných aplikací (např. měření zrychlení, statistiky jízd atd.) to úplně nezachrání. Jakmile tedy v ceníku narazíte na pojmy MirroLink či SmartGate, zbystřete a opravdu pečlivě vyzkoušejte, jak to celé funguje. Netvrdím, že vám to nebude vyhovovat, ale pro majoritu to teda zatím není. Za pozitivní vnímám změnu v nabídce, kdy Škodovka navzdory původním plánům umožňuje zákazníkům koupit si normální zabudovanou navigaci, která sice také není úplně mega-výborná, ale funguje i bez permanentního datového připojení k internetu.
Delší testovací cesta po dálnici potvrdila to, co jsem očekával – Fabia je dobře připravena i na tento jízdní režim. I při vyšších rychlostech je auto stabilní a jisté, cestovní komfort jak akustický tak co se tlumení nerovností týče je rovněž na tuto třídu velmi dobrý. Za volantem nemám pocit, že bych řídil malé auto, klidně si dovedu představit, že bych vyrazil i docela daleko. Jen mne s přibývajícími kilometry znovu mrzí, že mám pod kapotou aktuálně nejsilnější motor a přitom ho považuji za takovou normální motorizaci. Fabia nemá problém udržovat vyšší rychlost, jen ji trochu trvá než ji dosáhne, stejně tak citelné zrychlení získáte nejlépe podřazením. Nikoliv na obhajobu, jen na popis současného stavu – Fabia v tom není zdaleka jediná.
Návrat do města je opět převážně v dálničním provozu a tempu, spotřeba v tomto režimu se mi pohybuje na hodnotě 7,2 l/100 km, při zatížení dvěma osobami. Posledních šedesát kilometrů sjíždím na okresky, nuluji palubní počítač a spotřeba Fabie se ihned pohybuje až o dva litry níže. Přitom jedu 90-100 km/h, žádné loudání, taková svižnější plynulá jízda. Řízení pracuje přesně, necuká, stejně tak chod řadicí páky je v běžném standardu. Podvozek snese i rychlejší změny směru, dobře zvládá sportovnější styl, a to i díky systému XDS+, který byl dříve vyhrazen pouze Fabii RS – teď ho mají všechny Fabie, a v úzkých začne docela předvídatelně pochodovat po tečně ven, stačí jen trochu ubrat a zkorigovat volantem. Také na náhlou změnu zatížení v táhlých zatáčkách nereaguje auto vybočením zádi, je stabilní, dobře odladěné.
„Tak jaká je?“ Slyšel jsem během týdne několikrát. „Docela dobrá, v pohodě auto, funguje jak má, cena odpovídá…,“ na jednu stranu nemám nic zásadního, co bych k Fabii dodal – plní svůj účel, neobjevil jsem žádnou zásadní slabinu, a to, že jim úplně nefunguje MirrorLink beru jako daň dnešní době. Koneckonců, tohle je stejně o software a mně zajímá auto hlavně jako konstrukční celek. Takže až si soused koupí Fabii, nebude mi to vadit :-).
Vybíráš malý hatchback a přemýšlíš zejména racionálně. Produkty mladoboleslavské automobilky vnímáš spíš pozitivně, máš v ně důvěru, nevadí ti, líbí se ti. Spíše vidíš výhody v dostupném servisu a věříš v „německou“ kvalitu. I malé auto by podle tebe mělo slušně jet, proto v tomto segmentu vybíráš spíše výkonnější benzinový motor, jakkoliv víš, že 110 koní žádný trhač asfaltu není. Roli pro tebe hraje i praktičnost – jsi rád za velký kufr i prostor pro posádku. Cenově akceptuješ průměr dané třídy, nehledáš nic vyloženě levného, spíše chceš udělat dobrý obchod.
Škoda Fabia není obecně drahým vozem, i když některé příplatky si nechá zaplatit. většinou jsou to ale ty, bez kterých se dá žít. Základní verzi s litrovým tříválcem koupíš od 234 900 Kč, jenže to není úplně auto pro tebe. Za výkonnější provedení benzinového přeplňovaného motoru 1.2 TSI dáš nejméně 296 900 Kč ve výbavě Ambition, lepší výbava Style přijde na 319 900 Kč. K tomu si asi koupíš (a já to také doporučuji) i nějaký paket a výbavu navíc, takže počítej, že reálná cena auta bude o cca 40 000 Kč vyšší, vždyť jen metalíza stojí 10 900 Kč.
Fabia je jakási stálice důvěry a vše nasvědčuje tomu, že ani třetí generace by své majitele neměla v ničem zásadním zklamat. V rámci třídy nabízí slušný prostor pro lidi i zavazadla, bezpečné nadprůměrné jízdní vlastnosti i komfort, auto se bezproblémově ovládá a zejména ve vyšších výbavách či s individualizací i zajímavě vypadá. Spotřeba je normální, stejně tak cena odpovídá kvalitě, dokonce bych řekl, že je Fabia vzhledem k technice a zpracování docela levná.
Hlavní roli budou hrát určitě emoce a tvůj vztah ke Škodovce. Někdo ji prostě nechce už jen proto, že je to hodně rozšířená značka a ty tak nebudeš mít nic, za čím by se lidé otáčeli. Možná ti také bude trochu chybět výkon, ale s tím budeš mít v normálních cenových sférách v tomto segmentu problém u většiny značek. Nepřesvědčivý infotainment asi nebude důvodem pro zavrhnutí celé modelové řady, ale jako negativum ho také uvádím.
Do ryze pragmatického a racionálního uvažování většiny kupců Škodovky zamíchala značka konečně i nějaké emoce a zvláštnosti. V segmentu malých aut je to dnes nutnost, éra obyčejných aut je naštěstí pryč. U Fabie chválím konstrukční vyzrálost, dobře naladěný podvozek, slušný prostor, bezproblémovou ovladatelnost a to vše dohromady ani nestojí s ohledem na konkurenci nějak moc. Přivítal bych ani ne tak vyšší výkon motoru, ale jeho spontánnější charakter a projev – 110 koní na mne prostě působí jaksi utlumeně. Zapracovat by se mělo také na palubním informačním systému, který má potenciál zatím spíše teoretický. V rámci novinek, jež přišly na trh v roce 2014 a soutěžily v anketě Auto roku pro rok 2015 mi nakonec Fabia vychází jako rozumná volba pro vítězství. Řekl bych, že je typickým českým autem roku – vítězí vyrovnaností (ne již průměrností) ve všech oblastech, přičemž ty zásadní (jízdní vlastnosti, komfort, prostor…) hodnotím spíše nadprůměrně.
to tlačítko stop start je nesmysl nechala jsem ho vypnout moc netahá to stará 1.2tříválec jela lépe a při rychlosti 130km žere 8.5litru
Tak moje postřehy jsou dost jiné:
1) Se svými 180cm si nesednu za sebe pohodlně- tlačím koleny na zádovou opěrku
2) Velmi úzký a stísněný interiér, zlatá Fábie II, tam je alespoň místo nad hlavou
3) Podle mě přemrštěná cena
4) Nikdo neví, jestli motor 1.2 TSI řady E211 bude spolehlivý
5) Za použitelnou výbavu a motor dáte stejně peněž jako za Ford Focus Trend III 1.6 nebo Citroen C4 Live Edition, Opel Astra 1.4 , Kia Ceed 1.4 COMFORT atd… , což jsou auta o třídu jinde, jak prostorem, tak komfortem jízdy…
6) Fábie III neprošla ochranou krční páteře spojezdců na zadních sedadlech, dostala nejhorší známku 5 !!!
Mám novou Fábii a před nastartování se mi zobrazí baterie je slabá,vypněte infotainment,nebo nastartujte motor. Já už nevím co bych měl ještě vypnou,Rádio,světla ,stp start,to mám vše vypnuté
Jako celek je Fabia 3 dost povedená, prostoru uvnitř moc není, ale postavě 180 cm nic nepřekáží. Jediná výtka směřuje k sedadlům, která jsou užší než by mohla být a jsou po chvíli sezení docela nepohodlná. Čas strávený v sedačkách navíc, např. čekáním se tak stává utrpením.
zdravím,poradí mi niekto.Kúpil som trojročnú fabiu lll 1.2 tsi a niekedy mi točí v pohode 6000 otáčok a niekedy,nepravidelných intervaloch,ani nie 4000 ot. a motor ide vyskočiť z auta.Mechanici v značkovom servise sa týžden vozili.skúšali,testovali a neprišli na nič.Myslel som že už po niekolkych autach si kúpim škodovku a budem sa v pohode voziť,ale je to sklamanie.Má niekto podobnú skúsenosť a ako toto riešiť.Rád podakujem a pridám značkové,medajlové vínko.
Já jsem sháněl nějaké auto pro manželku do práce a vybral jsem si taky fabii. Nechtěl jsem žádné velké auto, které by bylo zbytečné. Zbytečně velká spotřeba, údržba atd. Koupil jsme novou fabii z https://www.autopodbaba.cz/skoda-fabia , kde jsem našel takovou, která přesně vyhovuje mým požadavkům.
Mám fabii 1.2tsi 66kw Monte carlo 2016 a jsem velice spokojen. Motory tsi vydrží hodně tomu věřím. 1.9tdi mají semnou co dělat. Kolikrát už jsem jim ukázal že nemám žádné ořezavatko. Zdravím Fabiatiky.
Pepa
Co vyšší lidé např. 194 cm řidič … . Vejdou se?