Jednou z novinek je Grand Prix Evropy v ulicích azerbajdžánského Baku.
Renault Grand Scénic považuji dlouhodobě za jedno z nejpovedenějších rodinných aut. Nijak zásadně neexperimentuje s interiérem, má normální příjemnou ovladatelnost, uvnitř je prostorný a variabilní a jeho kufr (bavíme se o prodloužené verzi Grand bez přídavných sedaček) je i pro pětičlennou rodinu dostatečně objemný.
Hned na úvod považuji za vhodné říci, že nám jeden Grand Scénic už pár let stojí v garáži a jezdí s ním hlavně manželka. Máme verzi před faceliftem s motorem 1.9 dCi (130 k), tedy přesně tu variantu, kterou nahrazuje testovaný model s motorem 1.6 dCi. Mám tedy víc než dobré srovnání a nebojte, budu objektivní. Nic není lepšího než vlastní zkušenost.
Možná vám při rozjezdu párkrát chcípne (jako mně), ale odvděčí se nízkou spotřebou a kultivovaností.
S cílem neustálého snižování spotřeby byl i do modelové řady Scénic zařazen turbodiesel 1.6 dCi s výkonem 130 koní, který nahradil dřívější stejně výkonný agregát 1.9 dCi. Řeknete si, stejný výkon, stejná jízda. Omyl. U nového motoru je znát nejen menší zdvihový objem, ale také jiné (delší) zpřevodování šestistupňové manuální převodovky. Motor je tedy dole dost mrtvý a nestydím se přiznat, že mi i párkrát chcípnul. Zkrátka odspodu se sbírá nepříliš ochotně, a to platí i při jízdě hlavně ve městě, kdy se třeba při přednostech zprava rozjíždíte na dvojku z nízkých rychlostí. To je ale jediná výhrada a dá se s ní celkem obstojně žít. Jinak jde totiž o jeden z nejlepších motorů v této objemové kategorii. Když ho při jízdě udržujete v normálních otáčkách, má slušnou elasticitu a i naložené auto s ním pěkně zrychluje, kromě toho je velmi dobře odhlučněný a celkově kultivovaný. A to nejlepší nakonec – nežere. Oproti motoru 1.9 dCi klesla spotřeba o více než litr, a to víceméně ve všech jízdních režimech. I s naloženým Grand Scénicem 1.6 dCi není problém jezdit dlouhé trasy pod 6 l/100 km a při troše snahy se dostanete i pod 5,5 l/100 km. Město znamená spotřebu do 6,5 l/100 km. Mimochodem, z hlediska spotřeby je tento motor úspornější, než méně výkonné (avšak o 40 000 Kč levnější) verze 1.5 dCi.
Prostor, bezproblémové ovládání, rozumná cena – ani facelift hlavní devízy francouzského MPV nezměnil.
Stejně jako vnější vzhled, tak i interiér je líbivý, nelze ho označit za strohý či obyčejný, a přesto působí normálně. Žádné extra výstřelky zde nehledejte. Materiály mají solidní kvalitu, v jejich zpracování jsem také žádné mouchy neodhalil. Středový displej, který zobrazuje veškeré provozní údaje, není zrovna vzorem ideální přehlednosti, kromě toho může volant zakrývat jeho levou část s údaji o stavu paliva. Potřebné informace zde ale zjistíte, naopak displej navigace umístěný vpravo, je vidět dobře. Potěší i dost odkládacích prostor (např i „pašerácké“ pod nohama spolujezdce a dvou zadních cestujících) a vůbec celkový dojem prostornosti, který u některých MPV není úplně samozřejmostí. Zadní sedadla lze samostatně posouvat, sklápět i zcela vyndat a hlavně nabízejí v šíři ramen dost místa i pro tři cestující. Opět to není u všech MPV samozřejmost.
Ani v těchto disciplínách Grand Scénic neexceluje, ale zároveň nezklame. Jeho jízdní vlastnosti označím slovem běžné, jakkoliv mi je jasné, že to lze říci o většině aut v této kategorii. Ano, a je to pravda. Zkrátka taková šedá zóna, z níž jen málokdo nějak vyčnívá, a ten, kdo se k tomu odváží, tak většinou skuhrá nad nízkými prodeji. Od rodinného auta totiž z hlediska jízdních vlastností a ovladatelnosti nic extra ani nechcete. Jezdí se s ním spíš v klidu, k protahování zatáček taková auta fakt nejsou. Grand Scénic má trochu tvrdší podvozek, takže větší nerovnosti už ho trochu rozhodí, je ale zase díky tomu dostatečně stabilní i při vyšších rychlostech na dálnici. Prospělo by mu přesnější řízení s lepším citem hlavně kolem středové polohy. Ve městě se Renault ovládá bez větších problémů – je z něj normální výhled, ale trocha praxe k parkování bude třeba
Renault byl poměrně donedávna zastánce velmi příznivé cenové politiky. Také Grand Scénicy byly považovány vzhledem k ceně za jeden z nejlepších (ne-li vůbec nejlepší) kupů v této třídě. Trochu z této image žije dodnes, ale při pohledu do ceníku už to není taková sláva, jako dříve. Ceny jsou plus mínus srovnatelné s konkurencí a Grand Scénic je opět v rozumném průměru, aby jeho zákazníci nemuseli mít nepříjemný pocit, že je někdo bere na hůl. Ale jak říkám, již to není, co to bývalo. Z hlediska možností výbavy opět dostanete drtivou většinu toho, co člověk od MPV chce, nejmodernější prvky, které už některá konkurence začíná nabízet i v této třídě, však chybí. Čeká se na novou generaci, která se má objevit už příští rok…
Pokud uvažujete o rodinném MPV této kategorie, možná vám trochu pomůže i tento příspěvek, v němž uvádím pět podle mne nejlepších aut tohoto segmentu.
Rodina se rozrůstá, dětí a věcí přibývá. Je ti jasné, že jsi v situaci, kdy musíš v zájmu většího prostoru udělat ústupky hlavně v oblasti jízdních vlastností. Nevadí ti francouzská auta, naopak hledáš něco, co má šmrnc (ale ne zas moc, abys nevyčuhoval z davu). Nepotřebuješ mít na palubě výkřiky posledních technologií, naopak preferuješ spíše klasičtější formu ovládání. Můžeš mít až tři děti, do auta se vejdou. Auto používáš celkem často, takže chceš turbodiesel, který slušně pojede, přičemž nízká spotřeba pro tebe hraje docela velkou roli.
Doba, kdy byla nízká cena u Grand Scénicu jedním z hlavních argumentů koupě, je pryč. Tento model je nyní cenově na úrovni konkurence. Nejlevnější provedení s benzinovým motorem 1.6 (110 k) pořídíš za 394 900 Kč, nejlevnějším turbodieselem je 1.5 dCi (110 k) v prostřední (optimální) výbavě Dynamique za 493 900 Kč. Pokud chceš testovaný motor, který můžu jenom doporučit, tak si připrav nejméně 533 900 Kč.
Protože i na sklonku kariéry docela dobře vypadá a bezvadně splní to, k čemu jsou auta této kategorie určena – tedy transport rodiny a spousty věcí. Motor 1.6 dCi je velmi povedený a k jeho velkým pozitivům patří, že má nízkou spotřebu.
Protože ve stejné cenové relaci už lze sehnat i konstrukčně a generačně modernější auta, protože mu chybí některé aktuální jízdní asistenty, protože má spíše tvrdší naladění podvozku.
Renault Grand Scénic 1.6 dCi je univerzální společník. Kromě překvapivě nízké spotřeby vás ničím zásadně neoslní, ale zároveň tak nějak nenápadně vyhoví skoro všemu, co od rodinného MPV čekáte. Je prostorný, nijak extravagantní, slušně vybavený. Zapracovat by se mohlo na řízení a naladění podvozku, ale to si asi budeme muset počkat na zcela novou generaci, která přijde příští rok.
Pokud tě naopak zajímá rodinné MPV se srovnatelným motorem a se spoustu nových technologií a zcela odlišným konceptem ovládání, podívej se na test Citroënu C4 Picasso 1.6 HDI.
Dobrý den, s Renault Scenic jsem opravdu spokojena, před několika měsíci jsme ho zakoupili u …. A můžu říct že u nikoho jiného, než u autorizovaného prodejce bych auto nekoupila.
Alois Jelínek
Dobrý den.
Vozem Renault Scenic 2015 jezdím 4 měsíce a mám najeto přes 6 000 km. V létě v plném obsazení a pořád puštěnou klimou byla spotřeba v průměru 5,2 l/100 km. Teď bez klimy se ustálila na 5 l/100 km. Motor ještě není zajet, ale dá se s ním jezdit svižně. Mám výhrady k méně citlivému řízení ve středové poloze, ale dá se zvyknout. Vůz je velmi pohodlný a prostorný i na zadních sedadlech. Výhodou je isofix na všech 3 zadních sedadlech ( při sezení na prostředním sedadle vnučka viděla dopředu a moc nezlobila ). Vlastním již 3. Renaulta ( Renault 19, Renault Clio III a teď Scenic 2015 ), a jsem spokojen. Jízda tímto vozem je pohodlná i na dlouhých trasách, na nádrž najedu bezpečně i 1100 km. Všem, kdo se rozhodnou pro tento vůz, přeji mnoho kilometrů v pohodě,pohodlí a bezpečí. Byl bych rád, kdyby mi poslal někdo své zkušenosti s tímto vozem. Za odpovědi předem děkuji, A. Jelínek.