Křížení stylů
Peugeot 408 sice nelze zařadit do žádného z tradičních segmentů, přesto je typickým zástupcem rozrůstající se třídy crossoverů.
Pejsek s kočičkou uvařili dobrý dort
Kufr testovaného plug-in hybridu měl objem 471 litrů, protože ho zmenšil i subwoofer audiosystému Focal.
Design hraje v dnešní době jednotných platforem a více či méně unifikovaných technických řešení při rozhodování zákazníků stále větší roli, a tak není divu, že se výrobci snaží stále přicházet s novými kreacemi. Jednou ze značek, která umí s designem dlouhodobě opravdu dobře pracovat, je francouzský Peugeot. Jedním z modelů, který má tato značka aktuálně v nabídce je 408 – typický kříženec hned několika stylů. Pro takové vozy se vžilo označení crossover. Před námi tedy stojí bezmála 4,7 metru dlouhý fastback, tedy vůz s pětidveřovou karoserií se splývající zádí, avšak bez výrazného naznačení víka kufru. K tomu je tento automobil ještě trochu přizvednutý ve stylu SUV a v neposlední řadě má dostatečně dynamické proporce. Že to zní, jakoby pejsek s kočičkou vařili dort? Ano, trochu. Jenže v případě Peugeotu 408 se na výsledné dílo dá skutečně dívat a vůz poutá pozornost okolí, ať už jako vyvážený celek, tak při zkoumání detailů. Stačí se jen chvíli dívat na skutečně členitou přední masku s ostře řezanými světlomety, či na zadní partie, které až nezvykle elegantně kombinují téměř offroadový kryt podvozku zasahující do nárazníku se sportovní siluetou kupé a štíhlými koncovými svítilnami.
Líbivý interiér, ale nevidím na budíky
Také v interiéru posádka narazí na sportovní eleganci, pěkné materiály i zajímavá stylistická řešení. Vzhledem k tomu, že však auto vychází z platformy EMP2 koncernu Stellantis, nelze si nevšimnout, že interiér je (na rozdíl od exteriéru) víceméně shodný s menším Peugeotem 308. To s sebou nese výhody i problémy. K výhodám řadím funkčně navržené ovládání včetně prvků, který Peugeot nazývá i-Toggles, Jedná se o pětici dotykových políček pod středovým displejem, u nichž lze konfigurovat jejich funkci a získat díky tomu skutečně rychlý přístup k tomu, co řidič používá nejvíce. Může si takto navolit rychlou volbu telefonu nebo třeba nejpříjemnější teplotu klimatizace. Pochválit musím i skvěle hrající audiosystém značky Focal, který zdaleka překonává standard běžný v této třídě i cenové hladině. Musím však zmínit i jednu, pro mě osobně velkou nevýhodu, s níž se potýkám vlastně u všech nových peugeotů. Jedná se o přístrojový štít i-Cockpit. Bez ohledu na modelovou řadu se mi totiž zatím nikdy nepodařilo zkombinovat optimální posez za volantem s tím, abych viděl na všechny údaje digitálního displeje, který má mimochodem i možnost 3D efektu. Je to mrzuté, v Peugeotu se mi totiž jinak sedí pěkně, má pohodlná sedadla, malý volant je příjemně sportovní a auto se jím pěkně řídí. Jenže co naplat, když musím pokaždé, když chci zjistit, jakou mám rychlost, pořádně povytáhnout krk, abych viděl alespoň většinu ze zobrazené číslice. Škoda, že absentoval i head-up displej.
Spotřeba závislá na režimu použití
Vrcholná motorizace a celkové fungování auta však zase překlápí misky vah na pozitivní stranu. Kombinovaný výkon plug-in hybridního ústrojí pohánějící přes osmistupňový plynule řadicí automat přední kola je 225 koní a základ tvoří přeplňovaný benzinový motor 1,6 Puretech (180 koní). Elektromotor čerpá energii z akumulátoru o kapacitě 12,4 kWh, což mu v praxi stačí na zhruba na 50 kilometrů čistě elektrické jízdy. Během té lze jet až 135 km/h, což není špatné (maximálka je jinak 235 km/h). Podvozek je naladěný spíše do komfortna a pohodlí tak zásadně nekazí ani velká dvacetipalcová kola. Na sportovní jízdu auto úplně stavěné není, svižně se s ním ale jezdit dá, zejména pak v režimu Sport, kdy jsou reakce pohonného ústrojí uspokojivě rychlé. Z hlediska spotřeby hodně záleží na tom, jak člověk využívá možnosti plug-in hybridu. Pokud máte nabito a jedete kratší trasu, můžete jezdit klidně i kolem 2 l/100 km, pokud je baterie vybitá a vůz se chová jako hybrid, tak si při klidné jízdě vezme mezi 5-6 l/100 km, což je velmi dobré. Když na to ale šlápnete a v permanenci je primárně spalovací motor, šplhá spotřeba klidně až k devítilitrové hranici.
Vůz s vrcholnou pohonnou jednotkou stojí ve výbavě Allure Pack 1 083 000 Kč, v testovaném provedení GT pak nejméně 1 154 250 Kč.