Bi-turbo 2.0 TDI má v Multivanu výkon 204 koní a dynamika velkého auta je díky tomu překvapivá.
Peugeot 308 získal od evropské poroty volící Car of the Year (COTY) nejvíce bodů a tudíž i titul Evropské auto roku. Jsem moc rád, že opět vyhrálo auto, které dojede dál než 80 kilometrů a které je v dobrém slova smyslu normální. Získal Peugeot 308 podle mně titul oprávněně?
Testované auto v nejvyšší výbavě Allure v kombinaci s nejsilnějším motorem 1.6 THP (156 k) není zrovna ideálním vzorkem, který by reprezentoval to, co bude českými řidiči nejžádanější. Fajnšmekrům, kteří chtějí něco extra, má ale toto provedení co nabídnout. Jeho aktuální základní (akční) cena 458 500 Kč není na auto nižší střední třídy zrovna nízká, ale kromě jiného máte ve standardu i Full LED přední světla, což je výbavový prvek, který byl donedávna vyhrazen jen některým vozů z luxusních tříd.
Francouzi nejvíc zapracovali na podvozku, který snese srovnání s německou konkurencí. Fakt se povedl.
U spousty aut má smysl se bavit o mezigeneračním zlepšení. U nového Peugeotu 308 to smysl nemá. Svému předchůdci se totiž vzdálil o světelné roky – a k tak velkému rozdílu přispěli rovnou měrou oba modely. Ten předchozí byl z hlediska jízdních vlastností, no ehm… o „mrtvých“ už jen v dobrém, a nová generace má naopak podvozek až nečekaně povedený. Nechci ho přechválit, všechny modely nižší střední třídy se poslední dobou výrazně zlepšily, ale u Peugeotu je vyzrálost podvozku, který využívá novou platformu PSA, hodně patrná. Je robustní, zvládá tlumení nerovností a na výmolech netluče, poskytuje potřebnou jízdní jistotu, auto je stabilní i při vyšších rychlostech, má solidní odhlučnění od kol a v neposlední řadě si nechá líbit i o něco ostřejší jízdní manévry. Podvozek je základ auta a v tomto ohledu nemám Peugeotu 308 co vytknout.
Umístění volantu a přístrojové desky je inovativní, já bych raději klasiku – viděl bych na všechny údaje.
Za dobu, co píšu o autech jsem absolvoval celou řadu jízdních tréninků od obecných, až po sportovní, kde mne učili, jak mám sedět za volantem. Se vší skromností mohu tvrdit, že úplně divně za volantem asi nesedím. Měřím 185 cm, preferuji sedák co nejníže podvozku a tak dále. Proč o tom píši? Protože Peugeot se už u modelu 208 rozhodl,že architekturu pracoviště řidiče zrealizuje po svém – proč se řídit konvencemi, když mohu být inovativní, ne? Takže i u nové 308ky má volant nezvykle malý průměr, je dole zploštělý, velmi příjemně se drží a co je nejdůležitější, velmi dobře se s ním ovládá i celé auto. Na volantu má řidič neustále jistý pocit, auto hbitě reaguje, opravdu feeling trochu jako z motokáry. Za tuhle část inovace dávám palec nahoru. Toto řešení si ale vynutilo jiný koncept přístrojového štítu a z toho už tak nadšený nejsem. Horní část volantu mi totiž zakrývá zhruba 2/3 displeje mezi budíky a trochu zasahuje i do výhledu na budíky samotné. Ty jsou kromě toho obráceně než bývá zvykem, a to nejen pohybem rafiček, ale i umístěním – otáčkoměr vpravo, rychloměr vlevo. Někde se možná dočtete, jak tímto umístěním Peugeot nebojácně boří další tabu, já ale říkám, že to jinak prostě nešlo a že je to důkaz, že jsou si i vývojáři vědomí toho, že pár řidičům volant zakrývá výhled a v takovém případě je určitě lepší, aby vám zakrýval tu část otáčkoměru, kde jsou maximální otáčky a tu část rychloměru, kde je maximální rychlost, než ty segmenty, kde se pohybujete při normální jízdě nejčastěji.
Resumé? Ovladatelnost malým volantem super, po praktické stránce nic moc. Netvrdím, že na tom budete všichni jako já, dokonce spíš doufám, že jsem v tomto ohledu v menšině, ale moje rada je jasná, fakt dobře si to vyzkoušejte. Hlavně při jízdě.
Benzinový turbomotor 1.6 THP se prodává ve dvou výkonových verzích 125 koní a 156 koní. Silnější verzi mám pod kapotou a na nižší střední třídu je to solidní porce výkonu. Nic vyloženě přemrštěného, ale na svižnější svezení úplně stačí, tím spíše, že podvozek výkon motoru v pohodě zvládá. S tímto motorem se neztratíte ani v levém pruhu na dálnici a na okreskách si užijete dost zábavy i v kopcovitých pasážích. Motor má plynulý průběh výkonu a více ožívá po překročení hranice 4000 ot./min. Kdo si jej vybere, asi nebude mít spotřebu zrovna jako hlavní kritérium – ve městě počítejte se spotřebou kolem 9 l/100 km, na dálnici budete jezdit tak kolem 8 l/100 km a na okreskách se možná dostanete k sedmi litrům. S motorem se kombinuje šestistupňová manuální převodovka, na které Peugeot rovněž zapracoval k lepšímu – řazení je dostatečně přesné, dráhy dobře vymezené – řekl bych dnes požadovaný standard.
Interiér Peugeotu 308 je v nejvyšší výbavě útulný a elegantní zároveň. Líbí se mi, když se péče věnuje i detailům. Když se prvek, který může mít obyčejný tvar, udělá jinak. Tohle Francouzi umí, a pokud se to, stejně jako v Peuegotu 308, potká s kvalitními materiály i zpracováním, je na světě interiér, do kterého se budete těšit. Na příplatkových sportovních sedačkách se pohodlně sedí i na delších cestách, využít můžete i jejich masážní funkce. LED světlomety mají opravdu skvělou svítivost, společnost vám může za příplatek dělat i několik bezpečnostních asistentů. Středový panel je téměř prost tlačítek, centrem ovládání funkcí je 9,7 palců velký displej vyvedený ve stylu tabletu. Chápu, že se právě tablety a chytré telefony dnes masivně rozšiřují, na druhou stranu stále nejsem přesvědčen o tom, zdali ovládání základních funkcí v autě, chceme řešit tímto dotykovým způsobem. Přepnutí stanice rádia znamená několik dotyků, stejně jako zvýšení teploty klimatizace… Kromě toho není na displej při ostřejším slunci moc vidět od spolujezdce, takže ten vám případně s obsluhou moc nepomůže. Z praktického hlediska musím zmínit ještě jednu důležitou věc – místa vzadu není na rozdávání. Hlavu trochu omezuje příplatková skleněná střecha, pro kolena dospělých je také místa méně. Zlepší se to příchodem kombíku, který má prodloužený rozvor. Objem kufru 420 litrů je na hatchback této velikosti standard, zvětšit ho lze sklopením opěradel zadních sedadel.
Peugeot 308 1.6 THP Allure je autem pro ty, kteří hledají kompaktní hatchback a zejména německé modely jsou pro ně příliš strohé a bez šarmu. Možná ti doteď u francouzských aut chyběl jistý podvozek, což se ale příchodem 308ky vyřešilo. Jezdíš spíš sportovně a svižně a máš rád pod pedálem dostatek výkonu. Spotřeba benzinu tě moc netrápí, ale vyloženě žravé auto také nechceš. Nevadí ti modernější způsob ovládání palubních funkcí přes dotykový displej, stejně jako umístění přístrojů před řidičem. Nehledáš auto pro rodinu, ale pro dva dospělé, maximálně s jedním malým dítětem. Když už kupuješ auto, chceš mít plnou výbavu a klidně si i připlatíš za další prvky.
Nejlevnější Peugeot 308 pořídíš ve výbavě Access s motorem 1.2 VTi (82 k) za akční cenu 320 000 Kč. Ty se ale na ceník většinou díváš odzadu. Pokud preferuješ motor před výbavou, můžeš si čtyřválec 1.6 THP (156 k) pořídit v nižší výbavě Active za 438 500 Kč, v nejvyšší výbavě Allure pak tento motor stojí 458 500 Kč. Chceš i pár příplatků? Drivers Asistent Pack s bezpečnostními systémy stojí 12 000 Kč, sedmináctipalcová kola Rubis 6500 Kč, bezklíčový přístup 12 000 Kč, sportovní sedadla od 12 000 Kč, prosklená střecha 14 000 Kč…
Protože dobře vypadá, má výkonný motor a povedený podvozek, potěší výbavou, zpracováním i materiály a malým volantem se hezky ovládá. A z francouzských značek je to v současnosti jediná adekvátní alternativa kompaktním hatchbackům z Německa.
Protože není vzadu moc prostorný a má nízkou užitečnou hmotnost (pouze 395 kg), není úplně nejlevnější, má vyšší spotřebu, možná neuvidíš přes volant na budíky a nemusí ti vyhovovat ovládání funkcí přes dotykový displej.
Peugeot 308 1.6 THP (156 k) se povedl. Titul evropského auta roku 2014 bych mu sice osobně nedal, ale nijak se nepodivuji nad tím, že ho získal a přeji mu ho. Jednoznačně chválím podvozek, jízdní stabilitu i ovladatelnost. Líbí se mi vzhled, materiály v interiéru i zpracování. Motor na mne udělal v této výkonové kategorii normální dojem. Kritická místa jsou prostornost vzadu, komplikovanější ovládání funkcí přes dotykový displej a v mém případě i umístění přístrojů v kapličce před řidičem.