Designem, zpracováním i kvalitou materiálů, dokáže Peugeot 508 umlčet kdejakého škarohlída.
Netajím se tím, že Opel Zafira Tourer považuji od jeho příchodu na trh za jedno z nejlepších rodinných MPV v kompaktní třídě. Jeho hlavní slabinou byly zastaralé motory, a to hlavně ty naftové. To se mělo změnit příchodem nové generace turbodieselů s populárním objemem 1,6 litru. A změnilo se? Zjišťoval jsem během sedmi dní…
Grafika palubního počítače a navigace mi v éře tabletů připomíná Nokii 6210.
Zatím nekoukám do ceníku, na kolik tahle elegantně bronzová Zafira Tourer přijde. Teď mne zajímá to úplně základní – jak dlouho bude trvat žhavení, jaký bude zvukový projev nového naftového motoru 1.6 CDTi po nastartování a jestli budou uvnitř patrné vibrace. To všechno mne totiž vadilo na předchozí pohonné jednotce 2.0 CDTi (130 k), s níž jsem najezdil hodně tisíc kilometrů. A tak poprvé startuji – ve všech zmíněných parametrech došlo k citelnému zlepšení, papírově tenhle motor slibuje mnohé – na daný objem vysoký výkon a přitom velmi nízkou spotřebu. No, praxe ukáže…
Zatímco zprvu jsem se soustředil hlavně na nový motor, teď začínám vnímat i další věci. Na palubní desku si pořád ne a ne úplně zvyknout – ovládání je komplikovanější, tlačítka z hladkých plastů taková obyčejná a grafika navigace, to je snad škoda mluvit. Ptám se sám sebe, co na té Zafiře teda vidím?
Jedeme do města. A čert vem plasty na palubce – Zafira se mi prostě dobře řídí. Je příjemná na jízdu, dobře se s ní manévruje, nabízí slušný komfort odpružení, nový motor je elastický a nechá si líbit i nízké otáčky. A na konci dne, po asi 150 kilometrech v městském režimu ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km. Joo, a pokaždé když jsem k autu šel, tak jsem měl takový ten vcelku příjemný pocit, že se mi to „moje“ auto líbí, což jsou také body k dobru.
Opět město a opět podobné zážitky. Spojka je sice trochu humpolácká a chod řadicí páky normální standard, ale jde jen o zvyk. Nějak zásadně mne to při používání auta nevadí. Začínám také objevovat Zafiří „FLEX-svět“ – třeba ta posuvná konzole mezi předními sedadly, je fakt docela praktická. Nemám problém ani s využitím variability zadních sedadel – jdou ovládat snadno a intuitivně.
Konečně má moderně vypadající Zafira Tourer i adekvátní naftový motor, který snese přímé porovnání s konkurencí.
A jedeme na výlet. To, že se rodina v autě cítí dobře beru u takto pojatého vozu jako absolutní samozřejmost. Děti mají vzadu docela místo i na nohy, kufr při zapuštěných sedačkách třetí řady (osobně bych asi volil pětimístnou Zafiru) také bohatě stačí pro transport i většího množství zavazadel. Z hlediska rodinného využití nemám, co bych kritizoval. A na okreskách začíná vynikat i další z předností tohoto Opelu – jízdní vlastnosti, které jsou na MPV docela sportovní, auto poslušně drží stopu, turbodiesel docela zatahuje a já zjišťuji, že sei za volantem MPV těším na další zatáčky. Celkem najíždím asi 300 kilometrů a okreska znamená i při svižnějším tempu spotřebu kolem 5,8 l/100 km, přičemž věřím, že tak za 5,3 l/100 km se dá v pohodě jezdit.
K dotvoření mého názoru mi zbývá jen vyzkoušet ryze dálniční režim a podívat se do ceníku. Protože tuším, že to druhé jmenované mi trochu zkazí náladu, vyrážím na dálnici. Po zkušenostech z předchozích dní ani nečekám nějaké problémy – motor pro dálniční režim naprosto stačí, síla mu nedochází ani při vyšších rychlostech a po asi 120 kilometrech mám spotřebu 6,2 l/100 km. Chválím i nízký aerodynamický hluk a celkově příjemné klima uvnitř při delším cestování. A tak ten ceník nechám na zítřek.
Jednou to přijít muselo. Ceník Opelu Zafira Tourer je plný verzí,paketů a příplatků. Tuším, že auto, s nímž jsem strávil bezproblémový týden nebude z laciného kraje. A není. Testované provedení stojí přes 750 000 Kč. Žádná láce, ale když nad tím tak přemýšlím, tak se mi cenovka nezdá nějak zásadně přemrštěná. Zafira Tourer je určena pro movitější rodiny a za peníze nabídne solidní hodnotu.
Sháníš rodinné auto (možná až sedmimístné), které by tě ale zároveň řidičsky neodsoudilo do šedé zóny bez zábavy. Takových přepravníků na trhu moc není, ale u Opelu jsi na správné adrese. V minulosti tě možná odrazoval zastaralý turbodiesel, a tak jsi rád za agregát o objemu 1,6 litru, který je nejen kultivovaný, ale i vcelku úsporný. Potřebuješ auto, které se nebude kvůli velkým rozměrům bát řídit i manželka, a tak hledáš právě někde na pomezí tříd. To, na kolik pak auto přijde, ze začátku moc neřešíš – máš jiné priority než jen co nejnižší cenu.
Nehledáš nejlevnější MPV na trhu, klidně si i připlatíš, ale chceš mít z nákupu dobrý pocit. To by se ti mohlo v tomto případě povést, i když asi strávíš dost času nad ceníkem, který je plný verzí, paketů a příplatků. Nejlevnější Zafira Tourer s benzinovým motorem 1,8 litru stojí 409 900 Kč. Ve stejné základní výbavě Essentia, která nezahrnuje ani kryt zavazadlového prostoru!, stojí testovaný turbodiesel 503 900 Kč. Já bych doporučoval výbavy drive! nebo Cosmo, ale to se pomalu dostáváme s cenou na hodnoty k 580 000 Kč. A pak si přidáš pár příplatků a skončíš na ceně testovaného modelu 752 100 Kč.
Protože dobře vypadá, má velmi dobré jízdní vlastnosti a cestovní komfort, teď už i konkurenceschopný motor, s nímž se dá jezdit kolem 6,5 l /100 km. Kromě toho je Zafira Tourer pěkná na pohled, má variabilní a vychytaný interiér a i celkovými rozměry se (alespoň mně) trefuje do vkusu.
Protože v dílčích detailech působí zastarale (navigace, displej palubního počítače, některé plasty v interiéru), není úplně nejlevnější a řazení je poněkud kostrbatější.
Opel Zafira Tourer s novým motorem 1.6 CDTi podle mne splňuje všechny základní požadavky na auto této kategorie. A splňuje je s docela dobrým hodnocením – příjemně se řídí, snese i sportovnější jízdu, přitom poskytuje solidní komfort i na delších trasách, je variabilní, líbivý a hlavně zaplať pánbůh za nový motor, který je konečně kultivovaný, úsporný a přitom dostatečně temperamentní. Vadí mi tak jen detaily, s nimiž bych klidně dokázal žít – obstarožní grafika navigace i palubního počítače, nepříliš intuitivní ovládání na palubní desce, kostrbatější řazení. Cenovka by asi nakonec nebyla důvodem, proč Zafiru Tourer nezařadit do finálního výběru – není sice nejlevnější, ale zase má kvality, které řada konkurentů nenabízí.
Prosím vás, přestaňte opisovat nesmyslné spotřeby paliva z údajů výrobce. Je to velice neseriozní a zavádějící. Palubní počítač spotřeby je jen orientační. Máte li potřebu psát o spotřebě paliva, řiďte se metodou dotankování. Jinak je to o ničem.
Som majitelom auta OPEL ZAFIRA tourer a musím povedať že veci spomenute v článku sú pravdivé. Aj keď k niektorým mám svoje výhrady. Veď nie všetkým sa musí páčiť to čo sa páči mne. Ale v konečnom dôsledku ide hlavne o to aby som sa ja a moja rodina dostali z bodu A….do bodu B…bezpečne a pohodlne. Čo sa týka grafiky navigácie tak tú moc neriešim . A to z toho dôvodu že informácie o práve vykonávanej trase sú navigáciou podávané aj slovne a to vo výbornej kvalite a hlavne s dostatočným predstihom. Mimo toho má Zafira dostatok senzorov či vpredu na bokoch alebo vzadu. Okrem iného má kameru ktorá sleduje dopravnú situáciu a tá v súčinnosti so senzormi cez palubný počítač dáva pozor na mňa a posádku v aute. Je mi jasné že neustále sa spoliehať na elektroniku nie je to pravé ale vďaka tejto možnosti som sa už pár krát vyhol nepríjemnej situácii.
Honza
Zajímá mne jestli v sedmimistné verzi je alespon dojezdová reserva a neviděl jsem kolik je místa za třetí řadou sedadel, potom jak jsou sedadla posuvná a variabilní. DÍK