Nissan Ariya (2024)

14.9.2024 Honza Blažek , , 0 komentářů

Čekání se vyplatilo

Elektrický Nissan Ariya se zejména kvůli problémům v dodavatelském řetězci zpozdil o pár let. Nakonec je to ale jen dobře.

S výrazným designem a délkou bezmála 4,6 metru se na našich silnicích postupně začíná objevovat i nový čistě elektrický crossover Nissan Ariya. Ten se sice veřejnosti představil už před třemi roky, ale z celé řady důvodů komplikujících výrobu v čele s čipovou krizí, se na trhy dostává až nyní. Na druhou stranu tak měla automobilka dost času na průběžné ladění a vylepšování, takže testovanou Ariyi považuji za skutečně hotový automobil, který netrápí nějaké zásadní neduhy ať už softwarové či konstrukční. Zní to možná jako samozřejmost, ale v současné automobilové produkci, kdy se spousta věcí šije horkou jehlou, to zase tak samozřejmé není.

Jakkoliv má i Nissan Ariya zboku velmi podobné linie s ostatními elektrickými vozy této kategorie, přesto se podařilo z něj designem učinit předmět zájmu okolí. Především čelní pohled je velmi výrazný, vynikne vyšší stavba karoserie, zvláštní tvar světel pro denní svícení, a pokud je vše umocněno jako v případě testovaného vozu příplatkovou barvou Měděná Akatsuki (+32 000 Kč), působí celek opravdu mimořádně elegantně a luxusně. Ve stejně luxusním pojetí je pak navržen i zpracován také interiér, kde vynikne vzdušnost, prostornost a příjemný dotek kvality. Na můj vkus i vzrůst (185 cm) se však sedí docela vysoko – ocenil bych v takto velkoryse pojatém interiéru pocitově více místa nad hlavou. Z hlediska použitých materiálů je tento vůz opravdu na výši, potěší i detaily v podobě zapuštěných dotykových tlačítek nebo elektricky posuvné středové konzoly. Infotainment je funkční, během testu neměl žádný problém, jen bych ocenil lepší grafiku a o něco rychlejší náběh zejména navigační mapy.

Čím rychleji člověk jede, tím pohodlnější auto je.

Jízdně je Nissan Ariya směřován spíše ke komfortu, takže i na příplatkových 20palcových kolech poskytuje při jízdě solidní pohodlí. Zvláštní je, že čím rychleji člověk jede, tím pohodlnější auto je. Při pomalejší jízdě se podvozek s nerovnostmi vyrovnává trochu hůře a vzniká jistá disharmonie, při které jsou pohyby přenášeny do karoserie. Nejde o nic zásadního, méně vnímaví řidiči si toho asi ani nevšimnou, ale je evidentní, že i Ariya bojuje s těžšími bateriemi v podvozkové platformě, která v případě testované verze vsadila na pohon předních kol. O poznání významnějším nedostatkem pak bylo skutečně tristní odhlučnění podběhů. Ano, japonská auta si zrovna s touto oblastí nikdy moc hlavu nelámala, ale v jinak tichém prostředí elektromobilu vyniknou nárazy i menších nečistot do karoserie o to více. Přejet koly větší množství štěrku na silnici pak znamená opravdu podivný zážitek.

Ariya díky velké baterii ujede v reálném provozu přes 400 km.

Tím ale moje výtky z jízdy vlastně končí, protože vše ostatní je u Nissanu Ariya vyprecizované velmi dobře. Při normálním využití je podvozek příjemný a nezáludný, motor o výkonu 178 kW pro dynamiku naprosto stačí, byť zrychlení na stovku za 7,6 sekundy a maximálka 160 km/h nejsou pro elektromobil kdovíjaké hodnoty k chlubení, normální uživatel víc stejně nepotřebuje. Ostatně, v režimu Sport reaguje Ariya na pokyn k akceleraci natolik spontánně, že mně po většinou zcela stačil standardní mód. K tomu jsem docela často využíval i aktivovaný e-Pedal, který umožňuje ovládat zrychlení i zpomalení auta ve většině situací pouze jedním pedálem. Díky poměrně velkému akumulátoru s využitelnou kapacitou 87 kWh nebude mít majitel Nissanu Ariya problémy s dojezdem. Výrobce uvádí až 525 km, realita je sice níže, ale i tak v pohodě dost přes 400 km. Moje spotřeba se pohybovala kolem 20 kWh/100 km, ve městě klidně i kolem 15 kWh/100 km. Nissan pro svůj elektromobil nabízí příplatkovou AC dobíječku s výkonem 22 kW, což je investice za 25 000 Kč, kterou doporučuji, protože umožňuje i docela rychlé dobití u veřejných nabíječek se střídavým proudem, u nichž je výrazně levnější cena za kW. Maximální výkon DC nabíjení je u tohoto Nissanu 130 kW.

Svou cenou Nissan Ariya žádné překvapení na elektromobilní trh nepřináší. Provedení s touto baterií koupíte nejlevněji za 1.554.900 Kč, testované auto stálo 1 636 900 Kč. Ariya je tedy cenově srovnatelná s konkurencí a pro normální motoristy tudíž poměrně nedostupná.

Technické údaje

Nissan Ariya (2024)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 0 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 0 Kč
  • Cena testovaného modelu: 0 Kč
Motor / Pohon
  • Typ:
  • Počet válců: 0
  • Palivo:
  • Plnění:
  • Zdvihový objem: 0 cm³
  • Nejvyšší výkon: 0 k při otáčkách: 0/min
  • Nejvyšší točivý moment: 0 Nm při otáčkách: 0/min
  • Převodovka:
  • Pohon:
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie:
  • Segment:
  • Délka: 0 mm
  • Šířka: 0 mm
  • Výška: 0 mm
  • Rozvor: 0 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 0 kg
  • Užitečné zatížení: 0 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém:
  • Emise CO2: 0 g/km
  • Objem nádrže: 0 l
  • Záruka na auto: 0 let
  • Záruka na lak: 0 let
  • Záruka proti prorezivění: 0 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 0,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 0 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *