Lexus RZ 450e (2024)

Piha na kráse

Vypadá atraktivně, je skvěle zpracovaný, příjemně se řídí, a přesto má elektrický Lexus RZ 450e jednu vadu na kráse, která mu dost omezuje tržní potenciál.

Čistě elektrický Lexus RZ 450e je prvním skutečně plnohodnotným elektromobilem japonské prémiové značky a na první pohled se jedná o vůz, který logicky zapadá do celého modelového portfolia. Už vnějším vzhledem si RZ správně zařadíte ke značce Lexus, jejíž designérský jazyk působí zvláštním dojmem, když kombinuje eleganci, klid a rafinovanost s agresivitou a dynamikou. Tento design sice nemusí být každému po chuti, ale za mě má jednoznačně palec nahoru, protože je nezaměnitelný, což je atribut, který se z branže docela vytrácí. Stejně tak Lexus RZ plní vysoká očekávání zákazníků i v interiéru, z kterého hned čiší vytříbenost a kvalita. Teoreticky by takové vlastnosti neměly stát v prémiovém segmentu za řeč, ale faktem je, že Lexus v tomto ohledu vždy hrál vyšší ligu a v dnešní době, kdy i luxusnější výrobci šetří, kde se dá, působí interiér RZ opravdu mimořádně a hodnotně. Člověk má skutečně chuť se některých povrchů jen tak mimoděk dotknout, ať už jde o velmi příjemnou kůži na volantu či ještě příjemnější „semišové“ čalounění dveřních panelů. Toho, jak jdou vytříbené materiály ruku v ruce s  prvotřídním zpracováním, si všimne i naprostý laik, na kterého hned dýchne výjimečná atmosféra.

Asistent pozornosti je až příliš horlivý, což řidiče dost otravuje.

Interiér potěší i svou prostorností – auto je dlouhé 4,8 metru a široké téměř 1,9 metru a tyto vstupní parametry konstruktéři a designéři svým přístupem bezezbytku využili. Hodně místa je tedy jak vpředu, tak vzadu, solidní je i kufr o objemu 522 litrů. Na pracovišti řidiče je vše přehledně uspořádáno, nechybí ani pár klasických tlačítek na středovém panelu, ale jinak jste dnes nuceni ovládat spoustu věcí na centrálním displeji. O to více mě proto iritoval velmi přísný monitoring pozornosti řidiče, který na to, že byť jen chvilku nekoukáme přímo dopředu, ihned upozorňoval. Tohle čidlo na volantu bych si jako majitel asi záhy přelepil.

K pohonu si zákazník nemůže vybrat nic jiného než dvojici elektromotorů, z nichž každý pohání jednu nápravu. Kombinovaným výkonem se tak dostáváme na hodnotu 230 kW, díky které lexus vystřelí na stovku za 5,3 sekundy. Velkou pochvalu při této příležitosti zaslouží precizně odladěný podvozek, jaký se u dnešních elektromobilů vidí jen zřídkakdy. Působí robustně, stabilně, je skvěle odhlučněn, zvládá nerovnosti, ani na dvacetipalcových kolech neodskakuje, v zatáčkách perfektně drží stopu a poradí si i s dynamickou jízdou, kterou možná od luxusně pojatého SUV ne každý čeká. Jízda s tímhle autem je fakt velmi příjemná. Jenže nic není dokonalé a dokazuje to bohužel i tohle auto.

Tohle je auto, do kterého se těšíte a které se příjemně řídí. Problémem je ale jeho dojezd.

Zdrojem elektřiny je v jeho případě totiž akumulátor s využitelnou kapacitou pouze 64 kWh a nejen aerodynamika, ale celkový energetický management má u Lexusu RZ 450e znatelné rezervy. Ve městě jsem úplně normální jízdou dosahoval spotřeby jen lehce pod 20 kWh/100km, stejně obyčejný jízdní režim po okreskách a dálnicích pak znamená klidně i 25 kWh/100 km. A to bylo jaro a 20 stupňů. Zkrátka, majitel bude rád, když s tímhle autem ujede 300 km, spíš to bude míň. A to je v dnešní konkurenci údaj, s nímž není radno se chlubit. Papírové hodnoty o maximálním nabíjecím výkonu 150 kW se mi také nepodařilo dosáhnout, a to ani zdaleka – pohyboval jsme se v rozmezí 70 -90 kW.

Podle mě si proto bude Lexus RZ 450e své zákazníky hledat víceméně pouze v okruhu pravověrných fanoušků značky, kteří jsou zvyklí na rafinovaný design, vytříbenost materiálů, fajnové zpracování i cenovou politiku a tento vůz, který budou vyžívat pro kratší cesty po okolí či po městě, jim skvěle doplní stávající portfolio v garáži, přičemž je omezenější dojezd nebude moc trápit. Otázkou je, kolik takových se v Česku najde, protože elektromobilů v této cenové relaci už je na výběr poměrně dost.

Technické údaje

Lexus RZ 450e (2024)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 0 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 0 Kč
  • Cena testovaného modelu: 0 Kč
Motor / Pohon
  • Typ:
  • Počet válců: 0
  • Palivo:
  • Plnění:
  • Zdvihový objem: 0 cm³
  • Nejvyšší výkon: 0 k při otáčkách: 0/min
  • Nejvyšší točivý moment: 0 Nm při otáčkách: 0/min
  • Převodovka:
  • Pohon:
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie:
  • Segment:
  • Délka: 0 mm
  • Šířka: 0 mm
  • Výška: 0 mm
  • Rozvor: 0 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 0 kg
  • Užitečné zatížení: 0 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém:
  • Emise CO2: 0 g/km
  • Objem nádrže: 0 l
  • Záruka na auto: 0 let
  • Záruka na lak: 0 let
  • Záruka proti prorezivění: 0 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 0,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 0 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *