Vzhledem k výkonu a dynamice je spotřeba BMW 320d opravdu velmi slušná – dá se jezdit lehce přes pět litrů.
Modernizace na jaře 2014 přinesla modelu Kia Sportgae spíše jen skryté změny. Zvenku provedení po faceliftu jen tak někdo nepozná, ale pár inovací se odehrálo v oblasti výbav a hlavně podvozku, což už by mohlo přinést zásadnější změny v jízdním projevu auta. Jestli tomu tak opravdu je, jsem zjišťoval v testu základního turbodieselového provedení 1.7 CRDi s pohonem předních kol.
Kia Sportage je klasický produkt středního proudu – vzhledově zajímavé poměrně prostorné auto se veze na vlně zájmu o vozy SUV a co na tom, že v ceníku najdete 12 verzí s pohonem pouze přední nápravy a pouze sedm provedení s pohonem 4×4. Doba se prostě mění a Kia jde v tomto ohledu (stejně, jako většina jiných výrobců) cestou nejmenšího rizika a přináší na trh to, o co mají lidé největší zájem. Nejen v Česku u většiny kupců rozhoduje jakýsi těžko definovatelný poměr pořizovací ceny a kusu auta, které za ní dostanou. A v tomto parametru se Kia Sportage řadí mezi nejlepší.
Mnou testovaný turbodiesel je z hlediska výkonu (85 kW/116 k) nejslabším motorem v nabídce. I benzinová jednašestka je o téměř dvacet koní výkonnější a vykazuje z hlediska nejvyšší rychlosti a zrychlení o něco lepší výkony. Oproti zmíněné benzinové verzi ještě ke všemu stojí o 50 000 Kč více. Výchozí pozice tedy nic moc – motoru nezbývá, než nás přesvědčit v oblasti spotřeby, ale o tom až dále. Jinak jsem i při jízdě cítil, že 1.7 CRDi to nemá s poměrně velkým autem úplně snadné – doporučil bych ho klidnějším a rozvážnějším řidičům, kterým nebude vadit i omezenější pružné zrychlení, jehož limity se projeví hlavně na dálnici, kdy je občas nutné přeřadit.
Nejslabší motor z nabídky a dlouhé převody – dynamickou jízdu tahle Sportage do vínku nedostala.
Za umírněnější jízdní dynamiku však nemůže jenom motor. Může za ni honba za co nejnižšími emisemi, která zdomácněla skoro u všech značek. A tak se bez ohledu na projev v praxi také prodlužují převodové poměry. A Kia Sportage je má doooost dlouhé. I bych pochopil, kdyby měla dlouhou pětku a šestku, ale je trochu škoda, že dlouhé zpřevodování mají i nižší stupně. A tak je skoro vždy (i během pohybu ve městě) při přeřazování nutné motor vytočit více, než by člověk pocitově chtěl, jinak totiž klesnou otáčky pod oblast zátahu a čtyřválec je chvíli v „díře“, což se opakuje během víceméně celého procesu řazení nahoru. A když už skuhrám, tak bych se určitě nezlobil, kdyby byl chod řadicí páky o něco plynulejší – u testovaného auta to při přeřazování trochu křupalo. Stejně tak i motor má při rozjezdu chraplavější zvuk.
Pokud máte prozatím pocit, že mne Kia Sportage moc nezaujala, jste na omylu. Jen jsem zvolil strategii nejprve těch špatných zpráv a pak těch dobrých. Zmíněný méně kultivovaný projev turbodieselu totiž velmi rychle zmizí a při běžné jízdě je agregát naopak velmi tichý. Stejně tak jsem byl mile překvapen, jak zásahy do odladění podvozku v rámci faceliftu autu prospěly při rychlejší jízdě. Nejen, že je teď Sportage schopná i sportovnější jízdy na okreskách (omezilo se naklánění), ale je i příjemně stabilní, jistá, tichá a komfortní při rychlejší jízdě na dálnici. Zkrátka pro běžné ježdění je to bezproblémový společník. A zmíněné dlouhé převody? No, fungují přesně tak, jak výrobce chtěl – snižují spotřebu. V kombinaci dálnice a okresní silnice jsem jezdil za solidních 6,4 l/100 km, Při klidném stylu se lze dostat k hranici 6 l/100 km a ve městě byste neměli překročit v průměru sedm litrů na sto. Solidní. Bez výhrad.
Změny po faceliftu jsou znát hlavně při jízdě – auto je agilnější a jistější.
Jedním ze zásadních trumfů Sportage je nabídka vnitřního prostoru – samozřejmě s ohledem na délku auta, která jen lehce přesahuje 4,4 metru a díky tomu je auto docela přijatelné i pro městský provoz. Běžná posádka či rodina se do auta poskládá v pohodě, také kufr má solidní objem 465 litrů a vyzdvihl bych u něj hlavně šířku mezi podběhy. Jinak zavazadlový prostor vypadá, jakoby měl dvojité dno, ale pod podlahou se skrývá (a dost místa zabírá) plnohodnotná rezerva. Sportage má solidní rejd i běžnou manévrovatelnost, počítejte však s výrazně stíženým výhledem vzad, a to nejen kvůli nízkému zadnímu oknu, ale hlavně kvůli opravdu masivním C-sloupkům karoserie – to vadí hlavně při vycouvávání z řady kolmo parkujících aut.
Je jasné, že se ti líbí auta kategorie SUV, ale na druhou stranu se většina z nich ocitá mimo tvé finanční možnosti. Lovíš tedy spíše v základnějších vodách a jsi ochoten rezignovat třeba na pohon všech kol či dynamické vlastnosti. Takže hledáš auto třeba pro manželku, které by takový typ auta slušel a cítila by se v něm dobře, přičemž ale nemá žádné ambice podrobovat ho jakýmkoliv náročnějším testům nad rámec běžné jízdy. Stejně tak by mohlo vyhovět starší generaci, u níž by mohly bodovat třeba snadnější přístup dovnitř, přijatelné provozní náklady a také sedmiletá záruka.
Pokud trváš na SUV v této rozměrové kategorii, moc levnějších aut nenajdeš, takže by si na tuto Sportage měl mít. Nejlevněji pořídíš benzinový motor 1.6 GDI (135 k) za 449 980 Kč, testovaný turbodiesel stojí v základní výbavě Active s akční slevou 499 980 Kč a vždy je kombinován pouze s pohonem předních kol, avšak můžeš si k němu vybrat libovolnou výbavu. Osobně bych vybíral mezi úrovněmi Comfort a Exclusive, přičemž ta první jmenovaná by asi stačila a stojí celkem přijatelných 514 980 Kč.
Pozitivních argumentů pro tebe mám hned několik – férová cena, atraktivní vzhled, vzhledem k rozměrům auta slušný vnitřní prostor, po modernizaci lepší jízdní vlastnosti a při normální jízdě i přijatelná spotřeba nafty.
Protože ti mohou vadit přehnaně dlouhé převody a z nich plynoucí omezená dynamika. Příplatek 50 000 Kč oproti výkonnějšímu benzinovému motoru 1.6 GDI také není zrovna nejnižší, a tak má poněkud diskutabilní návratnost. A pozor také na poměrné nízké užitečné zatížení, které je u některých verzí pouze 328 kg!
Kia Sportage se základním turbodieselem je autem pro lidi, kteří nikam nespěchají a auto používají naprosto běžným konzumním způsobem. Pak se budou těšit z nabídky prostoru, budou mít radost, když k autu půjdou, protože se jim líbí, potěší je přijatelná spotřeba, jízdní vlastnosti a komfort. Zkrátka, budou jezdit v autě, které v rámci segmentu patří k levnějším, a přitom to na něm vlastně není vůbec vidět. To, že má Sportage dlouhé převody a kvůli tomu zrovna nevyniká v dynamických vlastnostech, asi tuto cílovou skupinu trápit nebude stejně, jako hlučnější motor při rozjezdu či chybějící pohon všech kol. Z logiky věci mi vychází, že po tomto motoru budou koukat lidé s omezenějším rozpočtem – těm bych ale osobně doporučil benzinový motor 1.6 GDI, který je ještě o nezanedbatelných 50 000 Kč levnější a z mé zkušenosti k pohonu Sportage také stačí.