Lago di Garda je oblíbený výletní cíl i řady českých majitelů obytných aut
Hyundai Tucson je pro mne typickým reprezentantem pokroku, který jihokorejská značka za poslední dekádu udělala. Nejenže pěkně vypadá, ale má i další přednosti. Strávil jsem týden za volantem verze 1.7 CRDi s automatem a pohonem předních kol. Jakou napíšu závěrečnou zprávu?
Hyundai Tucson patří k nejoblíbenějším kompaktním SUV na našem trhu. Nedivím, se. V dnešní době, kdy u masových výrobců rozhoduje hlavně design a cena, drží tento Hyundai hlavní trumfy. Jaký je ale po technické stránce a jak se s ním jezdí?
Vnějším vzhledem u mne Tucson jednoznačně boduje – mít na kapotě logo Mercedesu, lidi by to klidně zbaštili.
Nejen z hlediska designu následuje Hyundai Tucson aktuální trendy. Testovaná verze totiž měla pod kapotou turbodiesel 1.7 CRDi s normálním výkonem 141 koní. K tomu byla poháněna pouze přední náprava a celé to bylo kombinováno se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Zajímavé je, že tento motor ani s jinou převodovkou koupit nemůžete, což je trochu škoda, protože si s motorem v některých momentech úplně 100 % nerozumí a zejména rozjezdy jsou kvůli tomu zbrklejší. Motor sám o sobě není žádný zásadní silák a je tedy určen pro normální až lehce dynamičtější jízdu. Z mých postřehů doplním, že žhaví déle, než by se mi líbilo, ale na druhou stranu ho zase chválím za kultivovanost a tichost. Ohledně spotřeby se také žádné drama nekoná – při klidné jízdě se přiblížíte i 6 l/100 km, já jsem během týdne jezdil do 7 l/100 km (pravda, většinou mimo město).
Hyundai Tucson sice na pohled vypadá dynamicky, ale nějakou sportovnost u něj v praxi moc nehledejte. Není to závodník v pravém slova smyslu, spíše lépe situovaný rekreační běžec, který si koupil stejné oblečení jako mají profíci. Když opominu již zmíněnou průměrnou dynamiku motoru a stejně tak normální převodovku DCT, tak z hlediska jízdních vlastností konstatuji, že na volantu toho není moc cítit a do zatáček se nemá smysl pouštět moc zhurta, protože se auto naklání. Nebylo by ale fér zamlčet fakt, že auto mělo sedmnáctipalcová kola s vyšším profilovým číslem, což je zase velký příspěvek k lepšímu jízdnímu komfortu a tlumení nerovností. Pokud je tohle pro tebe důležitější, nemusí tě nějaká absence dravosti trápit. Bližší zkoumání technických parametrů také leccos napoví – kombinované emise 129 g/km (tedy těsně pod stanovenou hranici) značí o tom, že motor a celé pohonné ústrojí bylo optimalizováno na něco jiného, než na dynamiku a dravost…
Trend SUV velí, že musí uvnitř zastoupit pomalu vymírající MPV. Hyundai Tucson v tomto ohledu nezklame. Má solidní kufr, který je i dobře využitelný, a také vzadu je rozumně místa pro děti i dospělé. Tucson je autem, s nímž klidně vyraž na cesty po Evropě i na chalupu na Křivoklátsko. Jediné, kdy si dávej bacha, je zimní období a hory – jak jsem psal, tohle auto má poháněnou jen přední nápravu, což je sice v nabídkách automobilek běžná věc, ale já ji nemám rád. Pokud auto vypadá sebevědomě, jako, že zvládne kdejakou výzvu, neměla by ho v zimě zastavit první lehká námraza v žižkovských ulicích… Rodinné auto by mělo být pokud možno také cenově dostupné. Hyundai Tucson má s tímto motorem základní cenovku 699 990 Kč, lépe vybavená verze Style stojí o dalších 60 000 Kč více. Cenovka tedy odpovídá segmentu, ale kdovíjaká konkurenční výhoda to není.
Segment vyvýšených aut SUV se ti líbí a celkovému dojmu bez větších problémů obětuješ pohon všech kol a netrápí tě ani motor či převodovka – prostě diesel s automatem je pro tebe OK. Na jednu stranu tedy kupuješ srdcem podle prvního dojmu, na druhou pak Hyundai vnímáš jako racionální volbu a atraktivní vzhled Tucsonu je pro tebe důležitá přidaná hodnota.
Nejlevnější Hyundai Tucson pořídíš za 529 990 Kč, a to se základním motorem 1.6 GDi, mnou testovaný základní turbodiesel 1.7 CRDi (141 k) stojí ve výbavě Trikolor 699 990 Kč, výbava Style přijde na 759 990 Kč. Tento motor nelze koupit s jinou převodovkou, ani s pohonem všech kol, což je trochu hendikep. Ten, kdo chce čtyřkolku v dieselu, za ni totiž zaplatí 779 990 Kč…
Hyundai Tucson skvěle vypadá, po praktické stránce splní většinu běžných požadavků, které na něj řidič či rodina může mít a jeho pohonné ústrojí je nastavené na normální používání. Docela zdatně se tedy trefuje tam, kde v segmentu kompaktních SUV hledá nejvíc zákazníků.
Protože možná nechceš automat, protože by se ti možná líbilo pár koní výkonu navíc a třeba by jsi chtěl kombinovat tento motor s pohonem všech kol… a nic z toho ti Tucson bohužel v této specifikaci neumožní. Také cena je v úrovni ostatních, takže možností na trhu máš víc.
Hyundai Tucson je v testované verzi solidním kompaktním SUV, které vyhoví normálním potřebám. Za jeho velkou přednost považuji vzhled – tohle auto se mi zkrátka líbí a umí udělat parádu. Ze zbytku už tak nadšený nejsem, což nechci, aby vyznělo negativně, jen je Tucson po technické, prostorové i cenové stránce víceméně srovnatelný s ostatními v segmentu a už nijak zásadně nevyčnívá. Škoda, že se motor 1.7 CRDi (141 k) nedá kombinovat i s manuální převodovkou (cena by mohla být o pár desítek nižší) a zase naopak by bylo fajn, kdyby byla možnost za příplatek získat u tohoto agregátu pohon všech kol.
zatím ji naplánovanou nemám, ale výhledově bych rád – vím, že je to oblíbené auto. jen mám trochu obavu, že případné rozdíly by odhalil skutečný srovnávací test, kdy mám obě auta k dispozici v jeden čas. Sportage a Tucson si budou dost podobné…
Zdravim,neviem ako je to mozne ,ale ja mam tuscona takeho isteho aky ste skusali 1,7crdi so 7speed automatom,ale spotreba u mna je 10l a viac,chodim hlavne po meste vonku je 8,5 a viac.Mam ho asi tak mesiac najazdenych tak 1000km a taku spotrebu ,ze som znej velmi sklamany.Jazdim takych 27rokov ,takze nie som zaciatocnik.Uz som to aj reklamoval v Hyundai.Mam najazdit tak 2000km a potom sa uvidi aky bude dalsi postup.
Mal som Mondeo 20tdci a tam bola spotreba super,takze uvidim ako dalej.
Vidim to v softverovej chybe alebo ,-neviem.
Hlavne,ze pisu vonku 4,9l a v meste okolo 5-6l len neviem na akom aute.
S pozdravom
Rád bych odpoveda p.Marekovi mam ten istý TUCSON ako aj vy najazdených takmer 12000 km moja sotreba sa pohybuje medzi 5,7-6,4l na 100km což si myslím je dost slušne na take ťažke auto velmi zaleži či chcete mat dobru spotrebu a nebo ho chcete obhanat ak sa jazdi rozumne je to super. A to pojde ešťe o niečo dole ked dame letne gumy a spotreba si ma lepšie sadnut po cca 20 000km prajem vela šťastných kilometrou uživajte si ho a budete spokojený.
Pane co to placate za nesmysli ohledne ze auto se vyrabi jenom z automatem kouknete se poradne na konfigurator a pak placejte do vzduchu te vase kraviny vy samozvanej tester automobilu…
Je mi líto, ale pokud se dívám na oficiální ceník platný od 1.10.2016 ( https://www.hyundai.cz/files/download/model/tucson-2015/14_Tucson.pdf ), tak je skutečně motor 1.7 CRDi (104 kW) kombinován výhradně s dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT, a to i v konfigurátoru…pokud se podíváte do konfigurátoru pořádně vy, zjistíte, že s manuální převodovkou lze případně nakombinovat pouze motor 1.7 CRDi s výrazně nižším nižším výkonem 85 kW (tento motor figuruje pouze v akčním ceníku Czech Edition). Takže mám samozřejmě radost, že čtete mé texty pečlivě a ověřujete si fakta, nicméně si dovolím trvat na svém, že motor, který jsem testoval je kombinován POUZE s automatem. Hodně šťastných kilometrů.
Mám 2.0 diesel 136kw čtyřkolku manuál kombinovaná spotřeba 6.9.Se spotřebou spokojenost.Najeto zatím 7500 km.
Slávek
Honzo, sesterskou Sportage testovat nebudeš? Docela by mne zajímalo srovnání.