Vzhledem k výkonu a dynamice je spotřeba BMW 320d opravdu velmi slušná – dá se jezdit lehce přes pět litrů.
Turbodiesely o objemu 1,6 litru dnes nabízí kdekdo a jsou k mání od malých aut až po velké manažerské sedany. Jejich výkon, charakter i samotné sladění se zbytkem vozu jsou však dost rozdílné a těch skutečně povedených, aby člověk pohledal. A právě jeden z nich se nebojím označit za špičkový – jde o motor 1.6 i-DTEC v Hondě Civic. Proč mu tak fandím?
Honda vždycky vynikala v motorařině, a to té benzinové – její ikonické vysokootáčkové motory třeba v Hondě Integra Type-R nebo v Hondě S2000 mi navždy zůstanou pod kůží. V turbodieselech Japonci delší dobu tápali, ale už motor 2.2 i-DTEC (např. v aktuální Hondě CR-V) dal jasně najevo, že jdou správnou cestou. Teď přišli s menší kubaturou v podobě naftového agregátu 1.6 i-DTEC s výkonem 120 koní. Při prvním pohledu do tabulek technických údajů na vás nečeká nic zásadně šokujícího, jenže mnohem důležitější je samotné svezení. Tenhle motor se nebojím v kombinaci s kompaktním Civicem označit za excelentní.
Civic zůstává i s turbodieselem autem, které tě baví řídit. Právě díky turbodieselu…
Honda nenabízí pro Civic zrovna dvakrát moc motorů – dva benzinové (1.4 litru/100 k a 1,8 litru/142 k) a jeden turbodiesel 1,6 i-DTEC s výkonem 120 koní. Jezdil jsem se všemi třemi a myslím, že si i z tohoto dietního menu vybere docela dost lidí. Můj tip je turbodiesel. Je úplně jedno, že není na výběr více naftových motorů, jednašestka padne Civicu jako ulitá a je to jednoznačně pro tento model nejlepší pohonná jednotka. Oproti benzinovému motoru 1,8 litru připlatíte relativně málo – pouze 35 000 Kč, sympatické také je, že lze turbodiesel kombinovat se všemi výbavami, takže nejste nuceni případně platit za vyšší výbavu, kterou nechcete. A co že je na tom motoru tak skvělého? S ohledem na jeho objem a fakt, že spaluje naftu, tak vlastně všechno – je kultivovaný, má příjemný zvuk (žádný chraplák), poskytuje dost výkonu i na dynamičtější jízdu, jeho točivý moment 300 Nm umí s autem docela zacvičit (maximálka 207 km/h také není nejnižší), motor nemá žádnou prodlevu při přidání plynu, nevadne ve vyšších otáčkách a nakonec všemu kraluje jeho spotřeba…
V současné době je turbodiesel 1.6 i-DTEC od Hondy bez přehánění nejlepší v této objemové třídě.
I kdyby motor neměl tak skvělou spotřebu v reálném provozu, stejně bych ho stavěl v této objemové třídě mezi nejlepší. Jenže on ji má! A i když pro mne není spotřeba paliva tím nejdůležitějším hodnotícím kritériem, musím uznat, že v tomto případě nasazuje mému dojmu pomyslnou korunu. V kombinaci dálnice a okresek jsem s Civicem svižnějším tempem, aniž bych se jakkoliv soustředil na jeho co nejnižší apetit, ujel asi 300 kilometrů, přičemž průměrná spotřeba nafty byla pouze 4,4 l/100 km. Při klidném tempu se na okresce skutečně podíváte k hranici 4 l/100 km, ryze dálniční provoz zvládnete jen lehce nad 5 l/100 km a město znamená odběr do 6 l/100 km. Opět jsme sice dost daleko od tabulkových hodnot, ale nevadí – reálné údaje považuji za velmi dobré.
A ani v tomto momentě výčet pozitiv nekončí, protože perfektní pohonné jednotce velmi zdatně sekunduje zbytek auta. I přesto, že testované auto mělo najeto 40 000 nelehkých kilometrů, nikde nic nevrzalo, podvozek byl tuhý, robustní a jistý a nebýt lehkého nevyvážení předních kol, byla by jízda bez jakýchkoliv výhrad. Naftový motor nezpůsobuje předčasnou nedotáčivost, auto není těžké na předek a je radost ho posílat do zatáček. Řízení je přesné, volant padne perfektně do ruky a tradičně na výši je i řazení s krátkými a přesnými drahami. Architektura palubní desky řidiče pěkně obklopí, i když se přiznám, že mi trochu vadilo futuristické členění a trochu horší intuitivnost v ovládání.
Zvenku tohle auto nevypadá, ale uvnitř je prostornější než čekáte. To platí nejen o místě pro zadní cestující, ale i pro kufr. Při délce 4,3 metru nabízí Civic 477 litrů v hlubokém zavazadlovém prostoru a kromě toho jsou to litry docela dobře využitelné, byť trochu hůře přístupné kvůli vyšší nakládací hraně. Stejně tak jsou v interiéru i celkem slušné odkládací prostory, takže se v autě dost rychle zabydlíte. Za nepraktické naopak považuji horizontální dělení zadního skla – zhoršuje výhled nejen při parkování, ale i při jízdě, když sledujete dění za autem. Ale vlastně jediná oblast, v níž vás může Civic odradit, je jeho cena. Stejně jako jiné Hondy, ani on nepatří k nejlevnějším, a pokud chcete, stejně jako většina zákazníků této značky, slušněji vybavené auto, dostanete se snadno přes půl milionu. Holt si budete muset dát tu práci a detailněji porovnat ceníky i s vašimi dalšími adepty, abyste třeba zjistili, že s konkrétní výbavou není Civic nějak předražený. Většina konkurence ale bude stát méně, to je fakt.
Hledáš kompaktní hatchback a nevadí ti produkt mimo hlavní proud. Naopak, líbí se ti výraznější vzhled a individualita. Máš spíše sportovnější jízdní styl, máš rád, když auto poslouchá pokyny z volantu a jeho mechanika funguje jak má. Jezdíš docela často, a tak kvůli nižší spotřebě preferuješ turbodiesel. Nechceš rozměrově moc velké auto, ale na druhou stranu jsi rád za jeho praktičnost.
Nejlevnější Civic s benzinovým motorem 1.4 i-VTEC stojí 389 900 Kč, za turbodiesel 1.6 i-DTEC dáš nejméně 474 900 Kč, a to v základní výbavě S, která má sice docela dost bezpečnostních prvků, ale postrádá třeba klimatizaci i kryt zavazadlového prostoru. Proto doporučuji minimálně výbavu Comfort (s turbodieselem od 494 900 Kč) a nejlépe pak Lifestyle (s turbodieselem od 574 900 Kč). To už se sice dostáváme cenově docela vysoko, ale na druhou stranu, jen málokterý zákazník Hondy kupuje auto v základu…
Určitě kvůli motoru, spotřebě, agilitě a celkové vyváženosti. Ke kladům patří také solidní robustnost, prostornost a celková mechanická funkčnost – tohle auto prostě ve všech základních oblastech nepůsobí ošizeně. Nezklame ani po praktické stránce a potěší individuálně smýšlející zákazníky.
Hlavním důvodem bude pořizovací cena – Civic se v tomto směru nemůže poměřovat s většinou ostatních aut v segmentu, byť při pečlivějším srovnání výbav zjistíš, že tak špatně na tom není. Nemusí ti také vyhovovat digitální futuristická a členitá přístrojová deska a poněkud komplikovanější ovládání některých palubních funkcí.
Jak jsi jistě pochopil z mého textu, tohle auto má mé doporučení a každému, kdo si jej zařadí do užšího výběru, Civica s tímto motorem s naprosto čistým svědomím doporučím. Přináší v této třídě opravdu nezvyklou rovnováhu ve všech oblastech, což není v žádném případě známka průměrnosti, naopak, výsledek je velmi nadprůměrný. Skvělý motor s nízkou spotřebou, jistý a agilní podvozek, přesné řízení i řazení, slušný komfort na nerovnostech…no, zbytečně bych se opakoval. Pokud o Civicu neuvažuješ kvůli jeho vysoké ceně, pochopím to, ale stejně bych ti doporučil se s ním blíže seznámit.
Děkuji za vyčerpávající uživatelské doplnění mé recenze – určitě to bude přínosné i pro ostatní návštěvníky blogu.
Pěkná recenze , jsem taky majitelem stejného modelu s motorem 1,6 I DTEC vybava sport- Můžu říct i po skoro roce ,když usedám do své červené Hondy tak se těším na každou jízdu. Dělám v autodílně a projel se už z mnoha auty ,dlouho jsem se rozhodoval mezi WV GOLF,Ford Focus a Oct.3. ale pak jsem se svezl s Hondou a bylo vybráno. Ani jedno s těch aut mi nenabídne tak výkonný motor a spotřebu ,převodovku,praktičnost interieru,sedadla a hlavně požitek z jízdy a vzhled vozu i uvniř. Jen rezervní kolo si dokoupím ,na dovolenou k moři se muže hodit. Té lepicí sadě na pneu já moc nefandím. Zatím bez závad a reklamací,snad to tak dlouho zůstane. Udajně se na Hondě moc věcí nekazí,ale zato auta od značky VW ,škoda mě v autodílně dost dobře zaměstnávají :).
mam si koupit civika v nafte?
Neváhej ani vteřinu !!!!!!!!!!!!!
Zdravim dlouho jsem vahal chtel sem ojetinu koncern audi wv nakonec kvuli rocniku sem koupil 3leteho civica 1.6i-dtec tour lifestyle a nemohl sem udelat lepe za stejne penize mam o sedm let mladsi auto se skvelyma vlastnostma vsem doporucuji i jako ojetinu.
Spokojeny majitel
Díky za recenzi. Jsem majitelem téhož vozidla cca 1/2 rok a výše uvedené mohu potvrdit. Zde jsou moje postřehy. Jsou to +/- drobnosti, nicméně celkový dojem z vozidla je velmi pozitivní. I s odstupem času vím, že jsem koupil dobře.
Ergonomie:
– hůře dostupné ovládání klimatizace k vůli řadící páce v lichých rychlostech
– ruční brzda je dále od řidiče (díky držáku na nápoje) – může vadit slabším ženám
– krytka od nádržky ostřikovače není spojena s hubicí (při prvním dolévání mě spadla do prostoru motoru a už nešla vytáhnout)
– díky ostrému sklonu předního skla hůře umístitelný držák pro telefon/navigaci (všude jakoby zavazí ve výhledu), držáky musí mít delší „husí“ krk
– držák pro nápoje u řadící páky – je dělaný vyloženě pro plechovky do 0.4l, plastová láhev 0.75l zavazí při řazení (vršek láhve je nad osou řadící páka – opěrka)
– zadní sedáky – malý prostor pro špičky nohy pod předními sedáky (dáno palivovu nádrži)
– pokud řídíte levou rukou na 10-11 hodině ciferníku, nevidíte na některé důležité kontrolky (světla, olej, atd…)
– cokoli spadne mezi středový tunel a sedák, je problém vytáhnout
Palubní PC, rádio:
– i po upgrade složitější ovládání palubního PC (v porovnání s evropskými automobilkami)
– signalizace ucházející pneumatiky – je obecná, počítač neřekne o kterou gumu se přesně jedná (v případě pomalého úniku stále zastavujete, kontrolujete a ono nic)
– horší kvalita FM tuneru (v bezprostředním okolí krajského města občas zašumí/vypadávají stanice jako F1 a Impuls)
– rádio – při přepínání zdrojů (USB / FM) výrazně nižší hlasitost rádia oproti USB (tam je naštěstí vše v naprostém pořádku)
– při přepnutí z USB na rádio (tl. na středovém panelu) jsou nepochopitelně nastaveny MW (střední vlny)
– nepraktický porézní materiál horní části masky středového panelu a tlačítek 1 až 6 rádia (nevhodné stírat hadrou/ubrouskem, který/která pouští vlákna)
– rozdíl mezi spotřebou udávanou palubním PC a reálnou (spotřeba je ve skutečnosti + 10%)
Funkcionalita:
– vyhřívání zadního skla sice skvěle pokrývá výhled řidiče, nicméně horní část stěrače přečuhuje a tak musíte v případě námrazy počkat, až sklo samovolně roztaje i v horní části (jinak si časem zničíte horní 1/2 gumy)
– tempomat – při řazení zůstává stále nastavený (dojíždím do obce, podřazuju abych brzdil motorem a najednou auto začne točit motor – i po 1/2 roce se stále lekám)
– start/stop – mohl by po vyřazení a zastavení počkat cca 2-3 sec, než se vypne motor (při dojíždění na neutrál na kruhových objezdech se k vůli 1 autu zbytečně vypíná, taktéž železniční přejezdy a vesnické křižovatky se STOP)
– do úplně prázdé nádrže (palubní PC ukazuje 0 km dojezd) nedokážu nalít více, jak 45 l nafty
– volič intenzity osvětlení se nevztahuje na kontrolky a směrové světla – tyto se ve tmě odráží v předním skle