V rámci Chorvatského tripu jsme ujeli 2351 km se slušnou spotřebou 4,8 l/100 km.
Aktuální Mondeo bylo na český trh uvedeno už před 6 lety, v současnosti již více než rok existuje zcela nová generace, tou se však mohou vozit pouze američtí řidiči. Těm českým nezbývá, než si o ní zatím nechat zdát…
Motor je při jízdě dobrým společníkem a jezdí kolem sedmi litrů.
Střední třída je neúprosná a auta masových výrobců v ní poměrně rychle zastarávají. To je samozřejmě případ i Mondea, které se poprvé objevilo v roce 2008, a tak se v aktuální podobě prodává už šestým rokem. Takže, byl by čas na změnu. Jenže evropskému Fordu se stala nemilá věc – centrála světu před rokem ukázala zcela novou generaci a zároveň veřejně prohlásila, že Evropané si na ní budou muset ještě počkat. Jak dlouho? To se vlastně pořád neví. Problémem jsou výrobní kapacity z důvodu zavírání některých evropských továren, ale zajímá vás to? Ford tedy dělá to jediné, co mu zbývá – zlevňuje a rozšiřuje možnosti výbavy. Mondeo tak lze koupit od 490 990 Kč a objednat si ho můžete s řadou hlavně bezpečnostních systémů vč. např. adaptivního tempomatu.
Mondeo není špatné, ale stárne. A tak se na mém žebříčku s příchodem každé další novinky propadá.
Základním motorem ani výbavou však Ford díru do světa neudělá. A všechny ostatní verze už stojí přes 600 000 Kč. A hlavně, do auta střední třídy s délkou přes 4,8 metru patří turbodiesel, a pokud možnost hned dvoulitrový – a už jsme na 645 890 Kč. Hnát se ale přehnaně za výkonem nemusíte – výkon 140 koní je pro auto akorát a motor přináší většinu pozitiv: po zahřátí je celkem kultivovaný, nechá si líbit i nižší otáčky, má příjemný průběh točivého momentu a hlavně potěší i rozumnou spotřebou. Já jsem s ním jezdil v zimním období dlouhodobě za 7,1 l/100 km, přičemž mimoměstské jízdy lze absolvovat i s hodnotami blížícími se šestilitrové hranici. Ani ve městě jsem se nedostal nad 7,5 l/100 km, zkrátka – normální spotřeba od normálního motoru v normálním autě.
Mondeo je svým jízdním charakterem rozporuplné auto – podvozek zvládne bez problémů ostřejší jízdu, řízení je dostatečně přesné k protahování zatáček, ale auto při takovém stylu jízdy postrádá lehkost a řidič radost. Mondeo je rozlehlé, má nepřehlednou karoserii a za jeho volantem se prostě pocit sportovnosti nedostavil. Příjemným společníkem je naopak v přímém směru, zejména na dálnici – je stabilní, tiché dle očekávání a motor poskytuje dostatečnou dynamiku tak, aby si vás v levém pruhu nevyblikala kdejaká octavia.
Mondeo je uvnitř dostatečně prostorné, postrádá sice pocit útulnosti, ale zase si zde pohodlně sednete i vzadu. S karoserií liftback je i docela praktické, přístup do velkého kufru je bezproblémový.
Testovaný exemplář za cenu 748 880 Kč už jako lidovka moc nevypadá a je otázka, kdo z běžných zájemců u dobíhající generace auta vyklopí za příplatky skoro 150 000 Kč. Ne, že by některé z nich (třeba hlídání mrtvého úhlu či bixenony), neměly smysl, ale vyprchávající kouzlo mondea tkví hlavně v cenách za normální verze a jednotlivé výbavové stupně. A právě tam doporučuji případně upřít vaší pozornost. Nejrozumnější se mi zdají výbavy Winner Plus a Titanium Plus.
Hledáš auto střední třídy a nevadí ti, že se jedná o výběhový model, nepotřebuješ mít to nejaktuálnější, co je na trhu, spíše jsi rád za nižší cenu. Stačí ti normální turbodiesel s běžným výkonem a spotřebou. Auto používáš spíš na delší trasy, manželka s ním bude jezdit jen výjimečně a ty zaparkuješ i ve městě. Jezdíš spíš normálně, s lehkým nádechem sportovní a svižnější jízdy. Jsi v situaci, kdy nepotřebuješ vyloženě praktické auto, takže ti liftback úplně stačí. Úplně nejlevnější Ford Mondeo koupíš za 490 990 Kč, což je na střední třídu docela zajímavá cena, a to bylo před pár měsíci Mondeo ještě levnější. Jedná se však o model s motorem 1.6 litru o výkonu pouze 120 koní. Testovaný motor pak s výbavou Winner Plus pořídíš za 645 890 Kč, což už je ve střední třídě cena téměř normální. Pozor také na příplatky, ty bývají u Fordu dražší.Jsi to ty?
A máš na něj?
Hlavně kvůli příznivější ceně – Mondeo je pořád kus auta, které zvenku ani po letech nevypadá kdovíjak zastarale a uvnitř má dost prostoru. Turbodiesel, ani jízdní vlastnosti nijak zásadně nevybočují z průměru střední třídy a jistá nenápadnost a tuctovost na českých silnicích může pro někoho patřit i k pozitivům.
Byť se auto řídí bez problémů a dokáže být i agilní v zatáčkách, nevyhovovala mi rozlehlá a nepřehledná karoserie a nemohl jsem se zbavit jaksi „humpoláckého“ pocitu. Mondeo nemá po uživatelské stránce zásadnější problém, kromě toho, že většina konkurentů je lepších, modernějších a jaksi vytříbenějších.
Pokud bych měl vybrat TOP5 aut ve střední třídě, Mondeo by mezi nimi už určitě nebylo. Asi by se s odřenýma ušima vešlo do TOP10. Vývoj u konkurence nezastavíš, a tak se v mém žebříčku Mondeo postupně propadá s příchodem každé další konkurenční novinky, ani ne tak vinou svých chyb, ale kvůli tomu, že ostatní se zlepšují. Chtělo by to novou generaci, což vědí i u Fordu. Takže teď je to spíše otázka preferencí – chceš jedno z levnějších aut střední třídy? Tak jsi u Mondea na správné adrese… Pokud jsi náročnější a máš vyšší požadavky, podívej se jinam.