Ford Mondeo 2.0 TDCI Liftback (2014)

25.2.2014 Honza Blažek , , 0 komentářů

American Dreamin‘

Aktuální Mondeo bylo na český trh uvedeno už před 6 lety, v současnosti již více než rok existuje zcela nová generace, tou se však mohou vozit pouze američtí řidiči. Těm českým nezbývá, než si o ní zatím nechat zdát…

Opravdu s časem zraje jako víno?

Motor je při jízdě dobrým společníkem a jezdí kolem sedmi litrů.

Střední třída je neúprosná a auta masových výrobců v ní poměrně rychle zastarávají. To je samozřejmě případ i Mondea, které se poprvé objevilo v roce 2008, a tak se v aktuální podobě prodává už šestým rokem. Takže, byl by čas na změnu. Jenže evropskému Fordu se stala nemilá věc – centrála světu před rokem ukázala zcela novou generaci a zároveň veřejně prohlásila, že Evropané si na ní budou muset ještě počkat. Jak dlouho? To se vlastně pořád neví. Problémem jsou výrobní kapacity z důvodu zavírání některých evropských továren, ale zajímá vás to? Ford tedy dělá to jediné, co mu zbývá – zlevňuje a rozšiřuje možnosti výbavy. Mondeo tak lze koupit od 490 990 Kč a objednat si ho můžete s řadou hlavně bezpečnostních systémů vč. např. adaptivního tempomatu.

140 koní jako pocta normálnosti

Mondeo není špatné, ale stárne. A tak se na mém žebříčku s příchodem každé další novinky propadá.

Základním motorem ani výbavou však Ford díru do světa neudělá. A všechny ostatní verze už stojí přes 600 000 Kč. A hlavně, do auta střední třídy s délkou přes 4,8 metru patří turbodiesel, a pokud možnost hned dvoulitrový – a už jsme na 645 890 Kč. Hnát se ale přehnaně za výkonem nemusíte – výkon 140 koní je pro auto akorát a motor přináší většinu pozitiv: po zahřátí je celkem kultivovaný, nechá si líbit i nižší otáčky, má příjemný průběh točivého momentu a hlavně potěší i rozumnou spotřebou. Já jsem s ním jezdil v zimním období dlouhodobě za 7,1 l/100 km, přičemž mimoměstské jízdy lze absolvovat i s hodnotami blížícími se šestilitrové hranici. Ani ve městě jsem se nedostal nad 7,5 l/100 km, zkrátka – normální spotřeba od normálního motoru v normálním autě.

Zatáčky zvládá, ale dálnice je dálnice

Mondeo je svým jízdním charakterem rozporuplné auto – podvozek zvládne bez problémů ostřejší jízdu, řízení je dostatečně přesné k protahování zatáček, ale auto při takovém stylu jízdy postrádá lehkost a řidič radost. Mondeo je rozlehlé, má nepřehlednou karoserii a za jeho volantem se prostě pocit sportovnosti nedostavil. Příjemným společníkem je naopak v přímém směru, zejména na dálnici – je stabilní, tiché dle očekávání a motor poskytuje dostatečnou dynamiku tak, aby si vás v levém pruhu nevyblikala kdejaká octavia.
Mondeo je uvnitř dostatečně prostorné, postrádá sice pocit útulnosti, ale zase si zde pohodlně sednete i vzadu. S karoserií liftback je i docela praktické, přístup do velkého kufru je bezproblémový.

Výbava auto nedělá

Testovaný exemplář za cenu 748 880 Kč už jako lidovka moc nevypadá a je otázka, kdo z běžných zájemců u dobíhající generace auta vyklopí za příplatky skoro 150 000 Kč. Ne, že by některé z nich (třeba hlídání mrtvého úhlu či bixenony), neměly smysl, ale vyprchávající kouzlo mondea tkví hlavně v cenách za normální verze a jednotlivé výbavové stupně. A právě tam doporučuji případně upřít vaší pozornost. Nejrozumnější se mi zdají výbavy Winner Plus a Titanium Plus.

Je Ford Mondeo 2.0 TDCi auto pro tebe?

Jsi to ty?

Hledáš auto střední třídy a nevadí ti, že se jedná o výběhový model, nepotřebuješ mít to nejaktuálnější, co je na trhu, spíše jsi rád za nižší cenu. Stačí ti normální turbodiesel s běžným výkonem a spotřebou. Auto používáš spíš na delší trasy, manželka s ním bude jezdit jen výjimečně a ty zaparkuješ i ve městě. Jezdíš spíš normálně, s lehkým nádechem sportovní a svižnější jízdy. Jsi v situaci, kdy nepotřebuješ vyloženě praktické auto, takže ti liftback úplně stačí.

A máš na něj?

Úplně nejlevnější Ford Mondeo koupíš za 490 990 Kč, což je na střední třídu docela zajímavá cena, a to bylo před pár měsíci Mondeo ještě levnější. Jedná se však o model s motorem 1.6 litru o výkonu pouze 120 koní. Testovaný motor pak s výbavou Winner Plus pořídíš za 645 890 Kč, což už je ve střední třídě cena téměř normální. Pozor také na příplatky, ty bývají u Fordu dražší.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Hlavně kvůli příznivější ceně – Mondeo je pořád kus auta, které zvenku ani po letech nevypadá kdovíjak zastarale a uvnitř má dost prostoru. Turbodiesel, ani jízdní vlastnosti nijak zásadně nevybočují z průměru střední třídy a jistá nenápadnost a tuctovost na českých silnicích může pro někoho patřit i k pozitivům.

Proč se podívat jinam?

Byť se auto řídí bez problémů a dokáže být i agilní v zatáčkách, nevyhovovala mi rozlehlá a nepřehledná karoserie a nemohl jsem se zbavit jaksi „humpoláckého“ pocitu. Mondeo nemá po uživatelské stránce zásadnější problém, kromě toho, že většina konkurentů je lepších, modernějších a jaksi vytříbenějších.

VERDIKT

Pokud bych měl vybrat TOP5 aut ve střední třídě, Mondeo by mezi nimi už určitě nebylo. Asi by se s odřenýma ušima vešlo do TOP10. Vývoj u konkurence nezastavíš, a tak se v mém žebříčku Mondeo postupně propadá s příchodem každé další konkurenční novinky, ani ne tak vinou svých chyb, ale kvůli tomu, že ostatní se zlepšují. Chtělo by to novou generaci, což vědí i u Fordu. Takže teď je to spíše otázka preferencí – chceš jedno z levnějších aut střední třídy? Tak jsi u Mondea na správné adrese… Pokud jsi náročnější a máš vyšší požadavky, podívej se jinam.

Technické údaje

Ford Mondeo 2.0 TDCI Liftback (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 490 990 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 645 890 Kč
  • Cena testovaného modelu: 802 880 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 997 cm³
  • Nejvyšší výkon: 140 k při otáčkách: 3 750/min
  • Nejvyšší točivý moment: 320 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: Přední
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: Liftback
  • Segment: Střední třída
  • Délka: 4 882 mm
  • Šířka: 1 886 mm
  • Výška: 1 460 mm
  • Rozvor: 2 850 mm
  • Objem kufru (základní): 486 l
  • Objem kufru (největší): 1 460 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 557 kg
  • Užitečné zatížení: 623 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 4,9 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 6,1 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 4,2 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 7,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ano
  • Emise CO2: 129 g/km
  • Objem nádrže: 70 l
  • Záruka na auto: 2 roky
  • Záruka na lak: 2 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,5 s
  • Nejvyšší rychlost: 210 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *