Dacia Duster 1.5 dCi (2014)

Samostatný druh

V rámci modelové řady Dacie má SUV Duster výsadní pozici. Skoro by se dalo říct, že je toto auto vnímáno jako samostatná značka. V čem tkví jeho tajemství úspěchu? Proč zrovna nad Dusterem skoro nikdo neohrne nos? Vždyť je to taky Dacia…

Může se ve spojitosti s rumunskou značkou Dacia použít slovo fenomén? V případě modelu Duster mi to nějak zásadně nevadí, byť samozřejmě nechci hned na úvod vytvářet pocit, že neexistují na trhu lepší auta. Existují. A jejich hodně. Jenže Duster má něco do sebe.

Nejprve ho oprávněně zkritizuji…

Proč se na rumunskou Dacii chodí dívat moji sousedé?

Začnu tím, co vás bude u Dusteru štvát, a není toho málo. Největší slabiny má rumunské kompaktní SUV v oblasti ergonomie – ovladače ventilace jsou utopené hodně dole na středovém panelu, otočný spínač režimů 4×4 je dokonce ještě pod nimi a příplatková navigace (za sympatickou cenu pouze 7500 Kč) má displej rovněž umístěný nízko mimo zorné pole řidiče. Chcete nastavit sklon světel za jízdy? Raději zastavte, i jeho ovladač je mimo bezpečný dosah řidiče. Chcete si nastavit zrcátka? Pak šátrejte přímo pod madlem ruční brzdy. Z Dusteru je také horší výhled vzad, protože má relativně malé zadní okno a hlavně velmi masivní zadní sloupky a volant lze nastavit pouze výškově. Chtělo by se říct: „Kdo to vymyslel?!“. Jenže, nesuďte dne před večerem.

 …abych ho následně pochválil…

SUV od Dacie vás totiž dokáže i mile překvapit. Jak jsou některé věci uživatelsky nepřívětivé, tak jsou jiné uživatelsky příjemné, a to velmi a od levného auta byste je nečekali. Třeba ESP je ve standardu u všech verzí, blinkry mají „trojblik“, ve dveřích najdete látkové čalounění a vůbec použité materiály nepůsobí vyloženě lacině. Kromě základního holátka (výbava Access) je ve standardu klimatizace, a protože se Dustery prodávají hlavně s pohonem všech kol a s turbodieselem 1.5 dCi, což jsou kombinace pro vyšší výbavy, tak majitele potěší třeba i tempomat, hill-holder, palubní počítač, parkovací čidla vzadu… Co není ve standardu daných výbav, lze si přikoupit za akceptovatelný peníz. Díky vyššímu posezu se do auta dobře nastupuje, což je zejména pro ženy a starší generaci také poměrně důležitý prodejní argument.

 …svezl se…

Testovaný Duster měl pod kapotou starší motor 1.5 dCi (109 k) od Renaultu v kombinaci s pohonem všech kol. První, čeho si nejde nevšimnout, je velmi krátce zpřevodovaná šestistupňová převodovka. Jednička a dvojka jsou tak krátké, že při rozjezdech na křižovatce, musíte hodně rychle řadit, ve městě při zabočování do ulic klidně nechte zařazenou trojku. Na druhou stranu pomáhají převody motoru do otáček, takže je čtyřválec živý a jde pěkně odspodu. Kromě toho se taková charakteristika více než hodí v terénu. Z hlediska spotřeby počítejte s rozptylem zhruba od 6,0 do 8,5 l/100 km. Hodně totiž záleží, kde a jak s autem jedete. Dacia není z hlediska aerodynamiky zrovna příkladem optimalizovaného vozu, takže na dálnici a při rychlejší jízdě je spotřeba kolem osmi litrů. Ve městě pak kolem 7,5 l/100 km, ale třeba při klidné jízdě po okreskách, což bude nejčastější případ, pojedete bez problémů i kolem šesti litrů. Devizou robustního Dusteru je jeho schopnost tlumit nerovnosti, což jsou v českých podmínkách opět body k dobru, jinak od něj zázraky z hlediska jízdních vlastností nečekejte.

 … a nakonec schválil koupi těm, kdo si ho vyberou.

Duster není ani zdaleka dokonalý, ale přesto ho s klidným svědomím celé řadě lidí doporučím.

Dacia Duster má i po faceliftu svoje nedokonalosti a je jich poměrně dost. Jenže objektivně vzato jsou to nedokonalosti z uživatelského hlediska (a úhlu pohledu cílové skupiny) méně podstatné až marginální. Naopak, to hlavní, k čemu byl Duster stvořen, zvládá bez významnějších výhrad a po modernizaci se mu o poznání lépe daří zamaskovat lacinost a maximální cenovou efektivitu ve výrobě. Nebudu tohle auto glorifikovat, nebo omlouvat jeho nedostatky, ale jako celek (i s ohledem na ceník) mi dává větší smysl, než řada kvalitnějších aut. Zkrátka, mám pochopení pro ty, kdo si ho vyberou.

 

 

Je Dacia Duster 1.5 dCi auto pro tebe?

Jsi to ty?

Uvažuješ hodně racionálně a chceš, nebo potřebuješ SUV, nejlépe s pohonem všech kol a turbodieselem. U SUV ti jde hlavně o užitek a rozumnou cenu, image moc neřešíš. U auta se soustředíš na jeho primární poslání, aby tě odvezlo z bodu A do bodu B a výměnou za nízkou cenu jsi připravený akceptovat celou řadu nedokonalostí. Pravděpodobně jsi žena a v SUV se při rozvážení dětí do školy cítíš bezpečněji, nebo starší generace, která toho už moc nenajezdí, ale chce auto, do kterého se bude dobře nastupovat.

A máš na něj?

Dacia Duster je obecně nejlevnějším kompaktním SUV na našem trhu, takže pokud uvažuješ o novém autě z této kategorie, měl bys na ní mít. Nejlevnější provedení stojí 249 900 Kč, ale je to výbavově dost chudá verze s pohonem pouze předních kol. Nejlevnější čtyřkolka stojí 319 900 Kč (s benzinovým motorem 1,6 litru/105 k). Turbodieselovou verzi 4×4 pořídíš pouze od třetí výbavy Arctica, a to za 394 900 Kč. Nejdražší Dacia Duster pak stojí 414 900 Kč, a to už je pěkně „vyňuňanej“ kousek vč. navigace. Ani příplatky nejsou drahé.

Pro a proti

Proč si ho koupit?

Protože je Duster parťák do nepohody a za dobrou cenu nabízí slušnou užitnou hodnotu. Argumentem ke koupi je i vyšší pozice sezení, možnost pohonu 4×4, výbava, celková robustnost a po faceliftu také jeho vzhled.

Proč se podívat jinam?

Protože objektivně vzato má celou řadu nedokonalostí, hlavně v ergonomické oblasti, jeho jízdní vlastnosti jsou podprůměrné, jeho spotřeba není nejnižší a vůbec. Problém je, že pokud nechceš vydat víc peněz a chceš nové SUV, tak se ani jinam podívat nemůžeš…

VERDIKT

Dacia Duster oslovuje zákazníky v cenovém segmentu, kde ostatní značky víceméně vůbec neoperují. A o tom, že je takových lidí dost, svědčí statistiky prodejů. Takže ano, Duster je podprůměrné auto, vadí mi celkem zbytečné chyby v ergonomii a určitě by na něm bylo co zlepšovat… a pak se vrátím na zem, a řeknu si: „Co bys za ty prachy vlastně chtěl? BMW X1?“, vždyť je Duster dobrá koupě – je robustní, při jízdě komfortní, funguje v terénu, má vzhledem k ceně dobrou výbavu.

Technické údaje

Dacia Duster 1.5 dCi (2014)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 249 900 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 394 900 Kč
  • Cena testovaného modelu: 413 900 Kč
Motor / Pohon
  • Typ: Řadový
  • Počet válců: 4
  • Palivo: Nafta
  • Plnění: Turbodmychadlo
  • Zdvihový objem: 1 461 cm³
  • Nejvyšší výkon: 109 k při otáčkách: 4 000/min
  • Nejvyšší točivý moment: 240 Nm při otáčkách: 1 750/min
  • Převodovka: Šestistupňová manuální
  • Pohon: 4x4
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie: SUV
  • Segment: Kompaktní SUV
  • Délka: 4 315 mm
  • Šířka: 1 821 mm
  • Výška: 1 634 mm
  • Rozvor: 2 674 mm
  • Objem kufru (základní): 408 l
  • Objem kufru (největší): 1 570 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1 395 kg
  • Užitečné zatížení: 480 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 5,2 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 5,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 5,7 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 7,1 l/100 km
  • Stop-start systém: Ne
  • Emise CO2: 135 g/km
  • Objem nádrže: 50 l
  • Záruka na auto: 3 roky
  • Záruka na lak: 3 roky
  • Záruka proti prorezivění: 12 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,9 s
  • Nejvyšší rychlost: 168 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

5 komentářů

Hana
21.12.2016

Dobrý den, já rozhodně nedoporučuji kupovat ojetinu. Vlastním Dacii Duster od autorizovaného prodejce … Mohu jen doporučit.

Odpovědět

Hana
9.1.2017

Dobrý den, my máme Dacii od http://www.rpz.cz/dacia/ a nemůžeme si stěžovat. Skvělý servis, i všechno ostatní.

Odpovědět

pavel
4.5.2017

šrot za skoro půl milionu

Odpovědět

Marie
22.3.2019

tak tu dácii může zepsut jen debil,který nani nemá.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *