Cupra Formentor VZ (2024)

Těsně pod vrcholem

Pod vrcholnou pětiválcovou verzí Cupra Formentor VZ5 stojí v ceníku výrazně levnější, přitom také nabroušený, čtyřválcový model VZ.

Cupra se osamostatnila od Seatu a profiluje se jako ryze sportovní značka. Jejím prvním svébytným modelem je právě Formentor, který však zároveň ukazuje, že i Cupra musí následovat zákaznické trendy, a tak tento vůz vizuálně inklinuje spíše ke kategorii SUV, a to dokonce natolik, že auto vypadá větší, než ve skutečnosti je. Na délku tenhle muskulativní a doširoka rozkročený crossover měří 4,45 metru a vysoký je jen lehce přes 1,5 metru. A když už jsme u těchto parametrů, rovnou zmíním i objem kufru, který činí 420 litrů. To není málo ani moc, takže Formentor zvládne při normálním používání zastat i roli rodinného auta. Tím zároveň narážím na jednu ze skvělých vlastností tohoto modelu, kterou je univerzálnost. Se čtyřválcovým motorem 2.0 TSI naladěným na solidní výkon 310 koní totiž Formentor VZ dokáže být při běžné klidné jízdě příjemným a vcelku pohodlným společníkem, který z vás nejenže nevytřese duši kvůli přehnaně tvrdému podvozku, ale také vám nevysaje peněženku, protože s ním lze jezdit i kolem 8 l/100 km. Při dynamické jízdě spotřeba logicky vystřelí, ale ne nějak závratně – svižný jízdní styl znamená dlouhodobější průměr mezi 10-11 l/100 km, vyloženě razantní zacházení odčerpá z nádrže i více než 15 l/100 km.

Formentor nadchne nejen po designové stránce, ale i svým nastavením a charakterem.

Cupra Formentor je samozřejmě produkt koncernu VW, takže používá klasickou platformu MQB, která víceméně předurčuje veškeré technické možnosti i limity. Značka se ale samozřejmě snaží dále pracovat, aby se něčím odlišila. Po stránce designu se jí to podařilo náramně – auto přitahuje pozornost, člověk k němu vždy rád jde a usedá do něj. Interiér už tak jedinečný není a víceméně kopíruje ten z modelu Leon. Pár odlišností ale nejdete, přičemž jednou z těch viditelnějších jsou dvě tlačítka, každé umístěné pod jedním ramenem volantu. Tím vpravo se startuje, tím druhým se pak mění jízdní režimy. Startování palcem přímo na volantu jsem si rychle oblíbil a ocenil jsem ho jako sympatický detail. Tedy do chvíle, než jsem auto nechal někde zaparkované s trochu vytočenými koly a při následné snaze o nastartování jsem nejdřív tlačítko na volantu hledal a pak jej trochu krkolomně mačkal. Druhé tlačítko na volbu jízdních módů se oproti tomu používá při jízdě, takže je řidiči vždy dobře dostupné. K dispozici jsou režimy Comfort, Sport, Cupra, Offroad a Individual, a to v tomto pořadí – chcete-li tedy třeba ze sportovního režimu zpět do toho komfortního a nechcete to řešit přes infotainment, musíte na volantu trochu klikat.

Pokud hledáte dynamické auto pro každodenní jezdění, jste tu na správné adrese.

A bude to zejména právě režim Cupra, který bude majitel asi volit nejčastěji, když si bude chtít tohle auto užít. A 310koňový vůz má co nabídnout, vždyť výrobce deklaruje zrychlení na stovku za 4,9 sekundy a maximálka je 250 km/h. Díky pohonu všech kol, který je v režimu Cupra ještě dynamičtější, se auto při akceleraci zakousne do asfaltu a nepustí, trakci má Formentor opravdu velmi dobrou. Stejně tak i naladění podvozku, přesnost a tuhost řízení přesně odpovídají charakteru auta. Není to žádný ultimativní sporťák, ale vůz, který je hbitý a zvládne i ostrou jízdu s vyššími sportovními nároky, přitom je čitelný a nepřekvapí nějakou záludností.

K nevýhodám řadím snad jen horší výhled způsobený masivnějším typem karoserie, což trochu komplikuje nejen manévry při parkování, ale dobře vědět, kde končí karoserie, se určitě hodí i při sportovní jízdě. K srdci mi také moc nepřirostl umělý jadrný bublající zvuk motoru, kterým se Formentor snaží přes reproduktory vytvořit v interiéru odpovídající sportovní kulisu. Takovou obezličku používá dnes kdekdo, někomu to možná imponuje, já bych raději slyšel skutečné reálné zvuky reagující na aktuální dění a otáčky motoru. Jenže doma už je taková, otevřený výfuky mají problémy s homologací a pořádné prásknutí do výfuku, kterého je mimochodem Formentor v omezenější míře také schopen, aby člověk pohledal.

Technické údaje

Cupra Formentor VZ (2024)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 0 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 0 Kč
  • Cena testovaného modelu: 0 Kč
Motor / Pohon
  • Typ:
  • Počet válců: 0
  • Palivo:
  • Plnění:
  • Zdvihový objem: 0 cm³
  • Nejvyšší výkon: 0 k při otáčkách: 0/min
  • Nejvyšší točivý moment: 0 Nm při otáčkách: 0/min
  • Převodovka:
  • Pohon:
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie:
  • Segment:
  • Délka: 0 mm
  • Šířka: 0 mm
  • Výška: 0 mm
  • Rozvor: 0 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 0 kg
  • Užitečné zatížení: 0 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém:
  • Emise CO2: 0 g/km
  • Objem nádrže: 0 l
  • Záruka na auto: 0 let
  • Záruka na lak: 0 let
  • Záruka proti prorezivění: 0 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 0,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 0 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *