BMW M3 Competition M xDrive Touring (2024)

Široký úsměv, rychlé ruce

BMW se rozhodlo poprvé do své kombíkové varianty řady 3 integrovat špičkovou techniku vrcholného modelu M3. Výsledkem je fascinující svezení.

Poprvé v kombíku

Emtrojka je už po desetiletí snem mnoha řidičů bez ohledu na aktuální generaci BMW řady 3. Ale až v té poslední se mnichovský výrobce poprvé odhodlal k tomu, aby svou sportovní, až téměř závodní techniku integroval i do varianty kombi. Kdo by si myslel, že praktičtější verze ztratí ze svých schopností, dost by se pletl. Ano, BMW M3 Competition M xDrive Touring, jak zní oficiální název testovaného auta, je skutečně o zhruba 85 kg těžší než sedan, ale za volantem to objektivně pozná jen ten, kdo má možnost přímého srovnání, a to ještě ideálně někde na okruhu.

S cenovkou 3,1 milionu mi tento bavorák ani nepřipadá kdovíjak předražený.

Po designové stránce je kombík autem podle našeho gusta – svůj potenciál dává najevo dostatečně viditelně, nikoliv však vyloženě okázale či cirkusově agresivně. I laik na první pohled vidí, že tady je „něco“ jinak, znalec se pak pokochá ještě více, když zaregistruje řadu karosářských změn. Auto si sice zachovává vyvážené proporce řady 3, ale jeho přední část je jinak řešená s výrazným spoilerem, zboku pak vyniknou velká kola, která mají specificky vpředu velikost 19 a vzadu 20 palců a dílo dokončuje masivní zadní difuzor s čtveřicí výfuků, z nichž se při jízdě line rajská motoristická hudba, aniž by však i v tomto případě docházelo k nějakému přehnanému akustickému tyátru.

(Ne)logické manuální řazení

Uvnitř čekala v případě testovaného vozu rovněž nadvláda červené barvy a kromě standardních prvků interiéru BMW řady 3 včetně displeje dobře fungujícího infotainmentu řidič záhy objeví některé odlišnosti. Tou první je kulisa voliče osmistupňového automatu, která není klasickým P-R-N-D, ale je do kříže, takže je s ní zprvu nutné se trochu sžít. Stejně tak s logikou případného manuálního řazení, která opět reflektuje závodnické zvyklosti a nikoliv běžnou civilní praxi – podřazuje se totiž směrem dopředu. To vám začne dávat smysl zejména v situaci, kdy po tvrdém dobrzdění před zatáčkou visíte v pásech a podřazujete na nižší stupeň.

Famózní motor

Pohonné jednotky BMW M3 patřily v každé generaci k vrcholným ukázkám motorářského inženýrství a nejinak je tomu i teď. Řadový šestiválec má v provedení Competition výkon 510 koní (375 kW) a mohutný točivý moment 650 Nm, který je k dispozici mezi 2750 až 5500 otáčkami. Agregát se nechává ochotně vytáčet a řidič při plné koncentraci jen tak tak stíhá řadit kvalty pádly pod volantem. Zátah motoru je famózní víceméně při všech jízdních situacích, v pásmu nad 5000 ot/min však ze sebe podává to nejlepší – jak dynamicky, tak akusticky. Z klidu na stovku to tenhle kombík zvládne za 3,6 sekundy a rychlostí 200 km/h uhání za 12,4 sekundy.

Nenápadná červená tlačítka na volantu s označením M1 a M2 jsou vstupenkou do řidičského ráje.

Pokud je motor srdcem řidičského štěstí, tak klíčem k němu jsou dvě vcelku nenápadná červená tlačítka na volantu s označením M1 a M2. Obě jsou široce konfigurovatelná a lze si pod ně nastavit chování podvozku, stabilizace, řízení, agresivitu řazení či typ pohonu, který může od klasické čtyřkolky přejít přes sportovní 4×4 až po čistou zadokolku. Protože se jejich stiskem může chování auta docela dost proměnit a z poměrně civilního a bezpečného svezení se rázem stane ultimativním strojem vyžadujícím bryskní reakce a rychlé ruce, je nutné vždy aktivaci potvrdit dalším stiskem.

Lépe funguje, když mu dáváte za uši

Svým naladěním je BMW M3 autem, které sice zvládá každodenní pojížďky normálním tempem, ale mnohem lépe funguje, když mu alespoň trošku „nakládáte“. Při běžné jízdě je podvozek tvrdší, převodovka nedočkavě ucukaná a brzdy ostřejší. Pod zátěží, a to neznamená jet vyloženě pilu, do sebe ale vše harmonicky zapadne, a řidič hned pozná, že každý dílek skládačky je precizně odladěn a je na něj naprostý spoleh.

S originálním střešním boxem, s nímž byl testovaný vůz cíleně půjčován, byla moje nejnižší spotřeba v testu kolem 10,5 l/100 km. Dovedu si představit, že se bez rakve a v naprostém klidu dostanete i pod deset litrů, ale budou to řidičská muka. Mnohem více radosti do vašeho srdce totiž přinese akceptace spotřeby kolem 14 l/100 km, která je garantem už dost svižného svezení s pestrou paletou emocí. Při drsném zacházení nebude výjimkou spotřeba přes 20 l/100 km, ale to se fakt bavíme spíše o okruhovém vytížení, v běžném provozu takové spotřeby dlouhodobě asi jen tak dosáhnout nepůjde.

Pro a proti

PROČ SI HO KOUPIT?

K autu, jako je tohle, musí mít jeho budoucí majitel vztah, chápat ho a tudíž i dobře vědět, proč si ho chce pořídit. Pro určitou skupinu lidí je tak BMW M3 v kombíku ideálním strojem, který kombinuje praktičnost a ultimativní jízdní vlastnosti, umožňuje víceméně každodenní používání, můžete s ním svézt rodinu na hory stejně jako prohánět sporťáky na Nordschleife. Argumentem pro může být i cena.

PROČ SE PODÍVAT JINAM?

Ke konkurenci se budeš dívat asi jen v tom případě, kdy není BMW tvoje srdcovka. Moc jiných objektivních důvodů mít nebudeš.

VERDIKT

BMW M3 Competition M xDrive Touring mi nabídlo opravdu mimořádné svezení a hodně zábavy za volantem. Zejména v ryze sportovním režimu dokáže být na řidiče velmi náročné a moc toho neodpouští, jinak je to ale auto, u kterého se mi líbila jeho každodenní použitelnost a praktičnost. Pro kombíky mám celkem slabost a s tímhle autem si dovedu představit třeba i bezproblémovou lyžařskou dovolenou. Spotřeba je vyšší, ale to beru jako velmi relativní, naopak cena mi připadá vzhledem k charakteru auta docela přijatelná. Tohle je jedno z aut, které bych se nezdráhal mít v garáži.

Technické údaje

BMW M3 Competition M xDrive Touring (2024)
Cena
  • Základní cena modelové řady: 0 Kč
  • Základní cena testovaného modelu: 0 Kč
  • Cena testovaného modelu: 0 Kč
Motor / Pohon
  • Typ:
  • Počet válců: 0
  • Palivo:
  • Plnění:
  • Zdvihový objem: 0 cm³
  • Nejvyšší výkon: 0 k při otáčkách: 0/min
  • Nejvyšší točivý moment: 0 Nm při otáčkách: 0/min
  • Převodovka:
  • Pohon:
Karoserie / rozměry / hmotnosti
  • Karoserie:
  • Segment:
  • Délka: 0 mm
  • Šířka: 0 mm
  • Výška: 0 mm
  • Rozvor: 0 mm
  • Objem kufru (základní): 0 l
  • Objem kufru (největší): 0 l
  • Pohotovostní hmotnost: 0 kg
  • Užitečné zatížení: 0 kg
Spotřeba / záruka / servis
  • Spotřeba kombinovaná: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba ve městě: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba mimo město: 0,0 l/100 km
  • Spotřeba v testu: 0,0 l/100 km
  • Stop-start systém:
  • Emise CO2: 0 g/km
  • Objem nádrže: 0 l
  • Záruka na auto: 0 let
  • Záruka na lak: 0 let
  • Záruka proti prorezivění: 0 let
Jízdní výkony
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 0,0 s
  • Nejvyšší rychlost: 0 km/h
Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *