Do Levante během chvíle bez problému dostanu dvě i tři kola a beze strachu můžu sjet do terénu.
Pro první statické představení modelu Škoda Scala si Škodovka vybrala izraelský Tel Aviv. Výběr této, pro českou automobilku poměrně exotické destinace, má hned několik důvodů – jednak je Škodovka na izraelském trhu nejúspěšnější evropskou značkou (resp. neasijskou) a drží čtvrté místo a za druhé intenzivně spolupracuje s tamějšími technologickými start-upy. Takže do Scaly jsem poprvé usedl v Tel Avivu.
Říká se, že židovským vtipům rozumí nejlépe Židé a Češi, a tak si můžeme dát hned jeden na rozehřátí (a trochu ho upravím, abych se nevzdaloval od tématu):
Jistá židovská máma darovala synovi k narozeninám dvě Scaly – modrou a červenou. Druhý den ráno synáček nasedá do té modré a matka na něj hned útočně vyjede: „A co ta červená? Ta se ti nelíbí?!“
Scala využívá platformu MQB A0, u které ale v Boleslavi zásadně změnili konstrukční parametry, aby na ní mohli postavit tak velké auto.
Nepřekvapí, že základním motorem pro Škoda Scala bude přeplňovaný litrový tříválec ve výkonech 75 a 115 koní. Poměrně zajímavé svezení s tímto modelem slibuje benzinový čtyřválec 1.5 TSI, který má výkon 150 koní a lze očekávat, že i jediný turbodiesel v nabídce, kterým je 1.6 TDI (115 k), by mohl se Scalou poměrně dobře cvičit. „A nějakou ekoverzi s alternativním palivem by tam pro nás neměli, Kohn?“, „Žádný strachy, Roubíček, pro kolenovrty, jako sou voni, bude v nabídce i verze G-TEC s litrovým tříválcem s úpravou na CNG“. Na přání je k dispozici i systém Sport Chassic Control, který umožňuje přepínání jízdních režimů a samozřejmě celá plejáda asistentů vč. adaptivního tempomatu, který funguje až do rychlosti 210 km/h.
Už ve standardu má Škoda Scala LED přední a zadní světlomety. Ve výbavě Style jsou přední Bi-LED světla a zadní full LED svítilny s dynamickými zadními blinkry. Novinkou (na přání) je i tzv. Virtuální kokpit (solidní úhlopříčka 10,25 palce), tedy plně digitální přístrojový štít, jehož styly zobrazení lze měnit. Jak velí aktuální technologie, umožňuje Scala i bezdrátové nabíjení mobilu (teda, pokud to jejich telefon umí, Kohn, o čemž pochybuju, protože sou extrémně šetřiví) a má rovněž zcela novou generaci infotainmentu. Jako první Škodovka má Scala kartu eSIM a nové aplikace. Je tedy permanentně připojena k internetu a kromě povinných funkcí tísňového volání je možné poprvé na dálku aktualizovat software, mapy či jiné aplikace – nebude tedy kvůli tomu nutné navštěvovat prodejce.
Konkrétní cenu v korunách, eurech a dokonce ani v izraelských šekelech nám na prezentaci nikdo neprozradil, nicméně předprodej modelu Škoda Scala začne v lednu a u českých dealerů se první auta objeví koncem dubna. Škoda Scala samozřejmě nahrazuje mezeru mezi Fabií a Octavií vzniklou ukončením výroby Rapidu, ale vzhledem k technologickému pokroku nelze očekávat, že by novinka stála ausgerechnet to samé, co poměrně lacině konstruovaný Rapid. Kromě toho budou na úvod v prodeji lépe vybavené verze Ambition a Style a cenu proto tipuji někde kolem 369 900 Kč.
Na rozdíl do Rapidu, který se prodával jako liftback a Spaceback, bude mít Škoda Scala jen jednu karosářskou verzi. Podle všeho se však počítá i s oplastovanou verzí Scout a samozřejmě by byla škoda, kdyby auto s takhle dynamickým designem nemělo i verzi Monte Carlo… takže jí bude mít.
No co jim budu vyprávět, pánové, pro mě je to společně se Superbem nejhezčí Škodovka a musím říct, že jsem mile překvapený, jak si Škodovka pohrála s jednotlivými detaily a podařilo se z nich vytvořit stylisticky vyvážený, výrazný a zajímavý celek. A to co Škoda Scala slibuje zevnějškem, také dodrží v interiéru, což nebývá úplně zvykem. Uvnitř není v žádném případě odbytá, naopak, leckdo (včetně mě) by měl problém poznat o jakou značku se jedná, pokud bychom sundali či vyměnili logo na volantu. Středový displej (jasně, bude jen ve vyšších verzích) působí hodnotně a luxusně, Virtuální kokpit je také prvek, který není obvyklý a dodá autu na technologické vyzrálosti.
Ne každému se podaří takhle pěkně skloubit design a praktičnost. Kufr o objemu 467 litrů je škodováckým trumfem.