Také jste žili v představě, že sklopení zadních sedadel je operace na pár sekund?
V Česku je zhruba 60 plnicích stanic na CNG a nové doposud přibývaly poměrně pomalu. „Až bude více aut na CNG, postavíme více stanic,“ říkali plynaři. „Až bude více stanic, budeme dělat více aut na CNG,“ odpovídali v začarovaném kruhu výrobci aut. Čekalo se na moment, kdy se tento typ pohonu dostane do masově prodávaného auta…a Škoda Citigo G-TEC to zrovna nebyla. Octavia na CNG má ale úplně jinou pozici. Jaké přináší tento typ pohonu výhody a nevýhody? Zjišťoval jsem v Amsterodamu.
Škodovka samozřejmě není jediná automobilka, která už z výroby nabízí model s pohonem i na stlačený zemní plyn CNG. Tento typ pohonu nabízí například také Mercedes či Fiat. Jenže konkrétně Octavia má díky své oblíbenosti a tržnímu podílu velký potenciál zásadně zvýšit podíl vozů CNG nejen na našich silnicích, a i když primárně osloví hlavně firmy s vyšším kilometrovým nájezdem, může být v některých případech i alternativou pro soukromé zákazníky – hlavně pro ty, kteří uvažují o motoru 1.6 TDI.
S touto novinkou jsem měl možnost se krátce (cca 120 km) seznámit na testovacích jízdách v Holandsku a mohl bych zde rozepsat vskutku „zajímavou“ reportáž z pokusného statku zaměřeného na biovýzkum v Lelystadu, který jsem při té příležitosti navštívil. Mohl bych vám popsat, jak se z hnoje dělá bioplyn, jaká příměs je nejlepší pro zkvašení hnoje, jak se hledá vhodná směs pro krávy, aby dávaly co nejlepší hnůj a jak se z vzniklého bioplynu separuje metan a kysličník uhličitý, aby vzniklo CNG, kterým lze naplnit 97 litrové nádrže Octavie G-TEC. Nejsem si ale úplně jistý, jestli by mně to bavilo, a jestli by to pro vás mohl být důvod ke koupi tohoto ekologického modelu.
Stejně tak si nemyslím, že by vás zajímaly eko-věty typu „Emise CO2 v porovnání se spalováním benzinu klesají až o 23 %, podíl uhlovodíku s podílem metanu pak o celých 73 %.“, kterými se to v tiskových materiálech automobilky jen hemží. Jóó, asi je to pravda, ale tohle Čechy do showroomů Škodovky nepřivede. Proto jsem mnohem raději sestavil smysluplný žebříček 10 výhod a 10 nevýhod tohoto modelu.
S teoretickým dojezdem 1330 km je Octavia velmi zajímavou alternativou k úsporným turbodieselům.
Pokud je Octavia G-TEC poháněna pouze stlačeným zemním plynem, pak při matematickém výpočtu vycházejícím z údajů výrobce dojdeme při ceně zemního plynu 25,70 Kč/kg k tomu, že jeden ujetý kilometr stojí devadesát haléřů. V praxi bude spotřeba vyšší, než ta na papíře, ale i tak je tento způsob pohonu s přehledem nejvýhodnější jak proti benzinu (1.4 TSI 140 k), tak proti naftě 1.6 TDI (105 k).
Nejsem tak naivní, že bych si myslel, že firmy budou kupovat svá auta podle mého blogu, ale pokud se firmám s velkým počtem vozů podaří přejít na CNG a efektivně vyřešit jeho tankování (třeba v rámci areálu), mohou na provozních nákladech ušetřit opravdu zásadní částky… a nemusí se nutit do experimentů s elektromobily, s nimiž dojedou, pokud při nich budou stát všichni eko-svatí, tak maximálně 100 kilometrů.
Octavia na CNG se řídí jako každá jiná Octavia. Nebudu vás nudit rekapitulací obecně známých jízdních vlastností nejprodávanějšího mladoboleslavského modelu a omezím se na konstatování, že při řízení neregistruje řidič žádná negativa ve srovnání s běžnou motorizací. Octavia na CNG se řídí jako každá jiná oktávka.
Řidič si nemůže volit, jaké palivo chce aktuálně spalovat – vše se děje zcela automaticky. Octavia G-TEC jezdí primárně na zemní plyn a pokud je teplota chladicí kapaliny do -10 °C, tak na něj i startuje. V opačném případě se startuje na benzin a po zahřátí motoru dojde k přepnutí na CNG. Na benzin se automaticky přepíná i v případě, že je v plynové nádrži zbytkové množství plynu.
Pokud vyjdu z výrobcem udávaných hodnot, je teoretický dojezd Octavie na CNG 1330 km – na plyn ujede 419 kilometrů, na benzin pak dalších 920 kilometrů. Praxe bude jako vždy jiná, ale do toho Chorvatska vám to stačit bude…
Oproti řadě jiných výrobců se Škodovka nerozhodla zmenšit benzinovou nádrž, která tak má stále objem 50 litrů. Sice to na jednu stranu snižuje akční rádius na plyn, protože nádrže jsou na 15 kg stlačeného zemního plynu, ale považuji to za výhodnější, než kdyby tomu bylo naopak a benzinová nádrž by byla jen na dojetí. Vzhledem k menší hustotě plnicích stanic CNG vidím v plnohodnotné benzinové nádrži spíše výhody.
Na rozdíl od různých přestaveb na LPG, je pohon na CNG montován přímo ve výrobě a je k jeho využití odladěn celý vůz. To jinými slovy znamená, že je na auto i výrobcem poskytovaná záruka v plném rozsahu.
Ekologická Octavia G-TEC přináší benefity i v oblasti, která v Česku zajímá mnohem víc novináře, než zákazníky. Má totiž propracovanější víceprvkovou zadní nápravu, která je jinak k dispozici pouze u motoru 1.8 TSI (180 k), verzí RS a modelů s pohonem všech kol. Byla samozřejmě použita kvůli prostorovým a konstrukčním nárokům plynových nádrží umístěných pod podlahou kufru a ne primárně pro potěchu zákazníka, ale to je v konečném důsledku jedno. Prostě ji Octavia G-TEC má a basta!
Pokud máte do svého domu přiveden zemní plyn, třeba za účelem topení, můžete si instalovat i tzv. domácí plničku. Není to pravda úplně levná záležitost a plnění probíhá pomocí kompresoru dost pomalu – zhruba 5 až 6 hodin, ale mohou nastat situace (třeba u menších firem, u více rodin, v příbuzenstvu atd.), kdy by i tato možnost mohla dávat smysl. A určitě je to mnohem jednodušší, než se snažit si postavit vlastní čerpací stanici na benzin…
Už v základní výbavě Active má Octavia s pohonem na CNG systém stop-start (u motorů 1.4 TSI a 1.6 TDI příplatek 6300 Kč) a palubní počítač s displejem Maxi DOT, za který se jinak připlácí 8500 Kč. Zejména palubní počítač je užitečný pomocník a přehledně zobrazuje jak spotřebu CNG, tak kombinovaný dojezd či dokonce kvalitu natankovaného plynu.
Vůči pohonu na zemní plyn nejsem nijak zaujatý, naopak CNG mi jako alternativa dává docela smysl. Přesto je fér zmínit i negativa, která jsou s Octavií G-TEC spojena. Ani jeden z níže uvedených bodů nepovažuji za zásadní překážku ke koupi a nejvíce by mi asi vadilo omezení při parkování.
Není všechno zlato, co se třpytí, a tak má i pohon na CNG svá omezení, která je dobré vzít zavčasu v potaz.
Nechci se pouštět do detailních cenových srovnání, ale Škoda Octavia G-TEC stojí více než vybrané srovnatelné verze:
Při porovnání s výše uvedenými motory má verze na CNG o něco horší zrychlení na stovku (za 10,9 s) a maximální rychlost 195 km/h. Rozdíly to ale nejsou kdovíjak dramatické.
Automobily na CNG sice mohou díky vyhlášce MV 268/2011 a výhlášce MD 341/2002 parkovat i v uzavřených prostorách, ale vyžaduje to součinnost a ochotu majitele dané budovy, což je samozřejmě ve většině případů problém. Zemní plyn je ze své podstaty možná i bezpečnější než normální paliva či LPG, protože při úniku stoupá vzhůru a je odsáván vzduchotechnikou, nic to ale nemění na faktu, že do spousty podzemních garáží byste s tímto autem neměli jezdit. Pokud bydlíte v bytovém domě, kde platí takový zákaz, budete muset stát venku – sousedi by se na vás v garáži dívali jako na potenciálního atentátníka.
Počet plnicích stanic (v ČR aktuálně cca 60) je jedna věc, ale záleží také na tom, jak daleko k takové plničce máte konkrétně vy. Výhoda nižších provozních nákladů Octavie G-TEC může vzít rychle za své, pokud budete muset dojíždět pro stlačený zemní plyn desítky kilometrů, resp. ji budete ve větší míře provozovat klasicky na benzin.
Nádrže na plyn u Octavie G-TEC jsou dimenzovány na 15 kg stlačeného zemního plynu, což znamená teoretický dojezd 410 km při spotřebě, kterou udává výrobce (3,5 kg/100 km). Já jsem v Holandsku při prvních jízdách při pomalém, plynulém provozu po rovině dosáhl hodnoty 4,1 kg na 100 km. Reálný dojezd na plyn tedy podle mne bude zhruba kolem 300 kilometrů.
S pohonem na CNG jsou oproti klasickým verzím spojeny i některé doplňující servisní úkony a prohlídky. Každé 2 roky například musí dojít ke kontrole stavu plnicího hrdla a uzávěru, vyčištění, kontrole těsnění a kontrole plynových zařízení. Každé 4 roky se pak kontrolují tlakové nádoby na CNG, které se musí po 20 letech úplně vyměnit. Provedení 1.4 TSI G-TEC (81 kW) má rovněž interval výměny oleje pouze 15 000 km, zatímco běžná benzinová verze 1.4 TSI (103 kW) musí měnit olej až po 30 000 km.
Objem zavazadlového prostoru se u karoserie liftback snížil o 130 litrů na hodnotu 460 litrů. Odpovídajícím způsobem se snížil i maximální objem kufru na 1450 litrů. U kombíku je objem kufru snížen na 480 litrů, maximum činí 1610 litrů.
Zejména kvůli instalaci nádrží na plyn došlo u Octavie ke snížení užitečného zatížení o 61 kg na hodnotu 564 kg. Při srovnání s konkurencí je to ale stále velmi slušná hodnota, takže tohle zase takový problém nepředstavuje. U kombíku je užitečné zatížení ještě nižší, a to 529 kg.
Octavii G-TEC nelze ani dodatečně kvůli konstrukčním změnám a uložení nádrží na plyn vybavit plnohodnotným rezervním kolem.
Poměrně minoritní problém představuje tankování CNG v Itálii, kde mají jinou plnicí pistoli, a je tak nutné při tankování CNG použít adaptér.
Dobrý den, máte někdo představu, kolik stojí pocinná výměna CNG nádrží po 20 letech? Díky
Egermaier
Všechny zdravím. Používám Octavii 2,0i. Syn si pořídil Octavii 1,4i s pohonem CNG. Mohu tedy oba vozy laicky srovnávat. O pohonu CNG a jím vybavené Octavii mohu mluvit pouze v superlativech – je báječná. Narazil však na problém. Během delší cesty potřeboval na základě signalizace doplnit olej do motoru. V běžném servisu mu nebyli schopni poradit, jaký olej tam patří. Nakonec vybrali olej, jehož cena je dle mého názoru a zkušeností, přímo astronomická.
Může prosím někdo poradit jaký olej tam patří. Děkuji.