Závody na semaforech se zrychlením za 19,9 sekundy asi nevyhrajete…
Nová Škoda Kodiaq se představila první zářijový den na velkolepé show v Berlíně, kam bylo pozváno asi 700 zástupců médií z celého světa. Nezapomnělo se ani na mě, a tak jsem měl možnost poprvé naživo spatřit toto SUV, do kterého Škodovka vkládá více než jen velké naděje. Jaký mám z Kodiaqa pocit?
Škoda Kodiaq se poprvé bez maskování oficiálně představila v Berlíně a jak začíná být asi u Škodovky zvykem, byla to poměrně velká akce. Dokonce tak velká, že na ní zavítal i Karel Gott, Leoš Mareš (ti za to dostali honorář) a dokonce i já, který jsem tam však jel proto, že mně to fakt zajímalo. Škoda Kodiaq je větší SUV, o kterém se v Česku mluví už dlouho a tolik, jako o žádném jiném esúvéčku. Chápu, že to ty z vás, kteří nejste fandy Škodovky, může už docela nudit, jak jsou z něj všichni „hotoví“, na druhou stranu objektivně vzato v zemi, kde má Škodovka přes 30% podíl na trhu je samozřejmě zcela nové auto a ještě k tomu v novém segmentu poměrně důležitou událostí.
Zřejmě je to tak správně, nevím, ale auto se asi musí představit v industriálním prostředí, na pořádném pódiu a samozřejmě nesmí chybět poutavá videoprojekce, akrobati a VIPky. V tomto ohledu premiéra modelu Škoda Kodiaq splnila očekávání a osobně jsem jediný záblesk lidskosti (zaplať pánbůh za něj) ocenil v momentě, kdy byla na pódium pozvána starostka Aljašského města Kodiak Pat Bransonová, které se na jeden den v rámci celkem povedeného nápadu přejmenovalo na Kodiaq, a obdržela šek na 25 000 dolarů, u něhož je vysoká pravděpodobnost, že ho na rozdíl od českých měst využije transparentně a užitečně. Na čtyřminutové video o přejmenovávání města se můžete podívat tady:
No a pak už se konečně mohlo k autům…
Vzhled je samozřejmě otázkou individuálního vkusu, takže plně respektuji ty, kteří nebudou Škodu Kodiaq v tomto ohledu chválit, nicméně za mně musím říct, že se mi styl Jozefa Kabaně dost líbí (můžete si přečíst i můj velký rozhovor s ním). Líbí se mi Superb a líbí se mi i Kodiaq. Ne, že bych z něj nějak ulítával, ale z toho auta podle mně velmi dobře vyzařuje kvalitně odvedené designérské řemeslo. Můžeme se bavit o tom, které partie nám připomínají konkurenci, ale jako celek je Škoda Kodiaq svoje, má vyvážené proporce, zajímavé rysy a podle mně se zase trefuje tam, kam má. Určitě to není takový plagiát jako třeba Mercedes GLE Coupé, který téměř z oka vypadl BMW X6. U Kodiaqu oceňuji i nový styl v interiéru, už bylo na čase přestat jen kopírovat palubku z Octavie.
Jak je pro Škodovku typické, i Kodiaq se pohybuje na hranici segmentů – tentokrát mezi kompaktními SUV a velkými SUV. S délkou 4697 mm je o čtyři centimetry delší než Octavia, na šířku má však více, a to 1882 mm, jeho výška činí 1655 mm, rozvor je 2791 mm a světlá výška 187 mm. Od začátku bude k dispozici s pěticí motorů – turbodiesely TDI mají objem dva litry a výkon buď 150 koní nebo 190 koní. Benzinové čtyřválce (rovněž přeplňované) jsou buď 1.4 TSI (125 k), nebo 1.4 TSI v silnější verzi s aktivním odpojováním válců ACT s výkonem 150 k. Vrcholnou benzinovou motorizací je 2.0 TSI s výkonem 180 koní. Kodiaq je dle verze a preferencí zákazníka k dispozici s pohonem buď předních nebo všech kol, vybrat si samozřejmě můžete buď manuální šestistupňové převodovky, nebo DSG s šesti nebo sedmi stupni.
Nepřekvapí, že si Škodovka dala záležet na objemu kufru – ten má v základním pětimístném provedení objem 650 litrů, v sedmimístné konfiguraci (ano, Kodiaq je první Škodovkou, která nabízí 7 sedadel) je objem 270 litrů a při sklopení všech sedadel je kufr připraven pohltit až 2065 litrů nákladu. Zadní sedadla jsou kromě toho posuvná, takže variabilitou si nezadá s leckterým MPV, kterým koneckonců segment SUV bere čím dál více klienty z řad rodin.
Škoda Kodiaq je pro automobilku více než jen nová modelová řada v důležitém rostoucím segmentu. Je pro ní samozřejmě imageovým symbolem, díky plánovanému derivátu v podobě SUV-kupé (něco třeba jako BMW X4) určitě posílí na stále důležitějším čínském trhu a také by mohla být významným argumentem v rozhodování o vstupu Škodovky na americký trh, o němž by se mělo jednat v roce 2017. A právě do Ameriky nemá bez pořádného SUV v nabídce víceméně cenu vůbec lézt. Tak či tak se těším, až se s Kodiaqem poprvé svezu…snad už někdy během října.
je to hezké , že jsi měl pocit hrdého Čecha, jenže to auto je německé automobilky se vším všudy!!
Auto je skvělý a přeju mu aby všem vytřel zrak. Nemá chybu a já mu dávám 5 hvězdiček ***** Má fantastickou signaturu a je opravdu moc hezkej
Je to jen můj názor, ale nějak to tu skomírá (málo testů, reportáží,..) a mám jen já dojem z dalšího začínajícího „škodováckého“ webu“?, snad ne.
Snad ne. :-) To víš, není tolik času, co bych potřeboval a musím taky dělat něco, co mně pomůže zaplatiti složenky :-)
Lubomír Lachman
Přátelé ,gratulují k tomu co jste dosáhli s ukázali světu že nejsme žádná béčka.Sledoval jsem s napětím přímý přenos a byl jsem hrdý , že jsem Cech
. Gratulují všem a díky za krásný večer s pozdravem Lachman