10 smysluplných tipů, jak jezdit úsporně

24.4.2014 Honza Blažek , 4 komentáře

Ačkoliv se automobilky všemožnými systémy snaží dosáhnout úspory paliva (bohužel většinou jen na papíře), v realitě běžného provozu zůstává i nadále nejdůležitějším faktorem řidič. Právě na něj je směřována celá plejáda zaručených tipů, jak dosáhnout nižší spotřeby. já jsem vybral pouze ty, které mi dávají smysl a sám je používám. Pořád totiž vycházím z toho, že by se nízké spotřebě paliva neměla obětovat veškerá řidičská radost a také bezpečnost.

Pokud vaše auto nemá stop/start systém, nevypínejte motor ručně. Považuji to za blbost.

Předesílám, že nejsem člověk, který by se specializoval na úspornou  jízdu, ale baví mne u aut hledat jakési optimum mezi spotřebou paliva a jízdním stylem, který mne stále baví. Přiznám se také k tomu, že u drtivé většiny nových aut vypínám stop-start systém, protože mne otravuje jistý diskomfort, který tenhle výmysl přenáší na posádku. Nějak mne během půlhodinové cesty po Praze nebaví patnáctkrát poslouchat startování motoru. Mám odpor k pneumatikám s s nízkým valivým odporem, které možná – a teď zdůrazňuji slovo možná, opravdu dokáží ušetřit nějakou tu kapku paliva, ale jejich vlastnosti na mokru či v kritických situacích jsou neuspokojivé. Považuji za blbost vypínat motor klíčkem na semaforech (ano, u železničního přejezdu to smysl má) a v autě mám radši plnohodnotnou rezervu než sadu na opravu pneumatik. Máte pocit, že jsem odpůrce úsporné jízdy? Omyl. Mám pár tipů, které považuji za smysluplné:

1. Nebojte se změnit návyky

Ne nadarmo vám každý konstruktér či specialista na úspornou jízdu řekne, že největší podíl na snížení spotřeby má samotný řidič a jeho předvídavost. Všechny systémy jsou téměř k ničemu, když řidič za volantem nepřemýšlí. Snažte se více koncentrovat na svůj jízdní styl a nebojte se změnit své návyky. Automobilová konstrukce se za poslední dekádu hodně změnila – převodovky mají delší převody, motory si dnes nechají více líbit podtáčení, aniž by nějak zásadně trpěla dynamika a elasticita.

2. Plynulost

Plynulý jízdní styl souvisí s dostatečným předvídáním situací na silnici. Pokud vnímám, co se před autem a okolo něj děje, mohu mnohem dříve sundat nohu z plynu, jen lehce zpomalit a následně zase plynule akcelerovat. Ve výsledku jsem rychlejší, komfortnější a samozřejmě i úspornější. Vnímejte profil silnice, blížící se stoupání, odhadněte dopředu rádius zatáčky – třeba ani není nutné zpomalovat. Dojíždíte pomalejší auto? Včas začněte snižovat svou rychlost, nebo naopak využijte ihned situace k bezpečnému předjetí. Vyvarujte se zkrátka zbytečného brzdění a zrychlování.

3. Řazení

Hodně řidičů řadí pozdě a drží otáčky zbytečně vysoko. Snažte se proto vždy co nejrychleji odřadit na nejvyšší možný převodový stupeň. Dnešní motory zvládají nižší otáčky bez větších problémů. U benzinových řaďte klidně do 2500/min, u turbodieselů už kolem 2000/min. V případě, že  je auto vybaveno indikátorem doporučujícím vhodný okamžik přeřazení, zkuste jej sledovat a poslouchat. Ale ne slepě – tato indikace preferuje pouze nízkou spotřebu, nevidí před auto, nezná situaci ani vaše záměry. často doporučí řadit na vyšší převodový stupeň těsně pod kopcem, nebo i během stoupání, což má za následek naprostou laxnost auta a nulové reakce na sešlápnutí plynu.

Jezdit předvídavě, plynule a vnímat motor – to jsou základy úsporné jízdy, která nemusí být vůbec pomalá.

4. Vnímejte auto

Popravdě, ne každý má v sobě tu schopnost cítit, co se s autem právě děje, jak reaguje a jak moc v záběru je právě motor. Ten umí to a ten zas tohle, takže se tím případně moc netrapte, ale pravda je taková, že řada řidičů šlape na pedál plynu zbytečně moc – někdy  stačí ubrat jen o milimetr a motor se usadí v mnohem ekonomičtější zóně, aniž by klesla rychlost auta. Snažte se koncentrovat na zvuk motoru, otáčky, reakce a vnímejte, zdali se motor pohybuje v zóně, která je mu příjemná a netrápí se, což je s ohledem na spotřebu někdy docela úzká oblast a každé auto ji má někde trochu jinde.  

5. Jezděte pomaleji

Abychom si rozuměli, nenabádám k defenzivní jízdě. Naopak, jsem příznivcem svižnějšího svezení, ale mám na mysli něco jiného. U každého auta lze vypozorovat rychlost, od které spotřeba strmě stoupá. Nejvíce se to projevuje samozřejmě na dálnici, a tak někdy stačí ubrat třeba jen o 5 km/h  a spotřeba citelně klesne. Dost to samozřejmě souvisí s bodem č. 4.

6. Servis auta

Na spotřebu paliva má samozřejmě vliv také kondice motoru. Dodržujte předepsané servisní prohlídky, měňte včas olej, mějte ho v motoru optimální množství. Dříve, než začnete využívat potenciál motoru naplno, tak počkejte až se zahřeje.

7. Tlak v pneumatikách

Spíše než na speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem se soustřeďte na správný tlak ve vašich normálních pneumatikách. Jen málokdo jej pravidelně kontroluje a já také neříkám, že byste měli tlak v gumách měřit u pumpy při každém tankování, ale tak jednou za dva tři měsíce byste kontrolu provést měli. Správně nahuštěná a pro vyložené spořílky i mírně přehuštěná pneumatika opravdu pomůže optimalizovat spotřebu. V žádném případě však pneumatiky nepřehustěte – je to nesmysl jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska jízdního komfortu, auto bude hrozně uskákané.

8. Aerodynamika

Proudění vzduchu kolem auta je jedním ze základních faktorů, které mají vliv na spotřebu paliva. Moderní auta jsou v tomto ohledu velmi precizně optimalizována a obecně s aerodynamikou u auta nic dalšího nenaděláte. Olepovat spáry na nárazníku, mřížce chladiče, kapotě či zpětných zrcátkách je naprostý nesmysl. Nejčastěji můžete v této oblasti ovlivnit jedinou věc, a tou jsou střešní nosiče. Nemusíte je během sezony asi pořád sundavat a nandavat, jejich negativní vliv se nejvíce projeví při delších a rychlejších cestách, kdy mohou i prázdné (popř. pouze příčníky) skutečně přidat na spotřebě i 1 l/100 km. Také stažená (i částečně) okénka udělají své – možná se to nezdá, ale onen pověstný „lokejtek“ ze staženého okna aerodynamiku také naruší stejně jako otevřené střešní okno.

9. Odlehčete auto

Tohle je rada, kterou experti už po desetiletí kopírují do svých tipů. Osobně ji považuji za zastaralou, protože doba, kdy se v kufru vozily náhradní díly a nejrůznější nářadí vč. sekery a skládací lopatky (co kdyby náhodou, že?) jsou už pryč. Přesto s ní nemám zásadní problém a v jádru se opírá o prostou logiku – čím bude auto lehčí, tím má motor snazší práci a spotřeba bude nižší. Nevozte tedy s sebou vyložené zbytečnosti – na delší cesty můžete vyndavat dětské sedačky, golfový bag, věci do kanceláře… vliv na spotřebu je sice diskutabilní, ale berte tak, že si alespoň jednou za čas uklidíte auto.

10. Palubní žrouti energie

Nejčastěji je v této souvislosti zmiňována klimatizace, která potřebuje zejména v letních měsících docela dost energie, a tak zvyšuje spotřebu paliva v průměru o 0,5 l/100 km. Zde se vyplatí trochu sledovat její funkci, během jízdy ji klidně i několikrát vypnout. Kdybych měl dát doporučení, tak je výhodnější mít v nižších rychlostech stažená okénka a vypnutou klimatizaci, při vyšších rychlostech naopak. Některá moderní auta vám i ukazují (přepočteno na l/100 km), o kolik aktuálně zvyšují spotřebu zapnuté palubní systémy.

Co naopak nedělám

Jak jsem již zmínil v úvodu, nejsem z těch, kteří by nízké spotřebě paliva obětovali všechno. Nechci sice zbytečně plýtvat palivem, ale zároveň chci, aby mne jízda bavila a abych bez problému splýval s okolním provozem. Některé přístupy mi nejsou příjemné, nepovažuji je za komfortní, a některé považuji za úplné blbosti. Stop-start používám opravdu výjimečně a pokud jím auto není vybaveno, nesupluji jeho funkci vypínáním a startováním motoru klíčkem (samozřejmě s výjimkou vyloženě dlouhého stání na místě). Nevyřazuji rychlost při jízdě z kopce, což se dělalo u starých aut. Dnešní systémy při sundání nohy z plynu samy uzavřou přívod paliva. Kromě toho je vyřazení rychlosti nebezpečné, protože nelze případně ihned reagovat na nějakou nečekanou jízdní situaci. Nenechávám motor zahřívat na volnoběh, což je opět zvyk z dob minulých. Pro moderní agregáty je naopak mnohem lepší přejít rovnou do režimu pomalejší rozvážné  jízdy.

 

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

4 komentáře

aabb
5.1.2015

Vyřazení rychlosti při jízdě z kopce (pokud je to bezpečné) má velký vliv na spotřebu. Motor sice žere benzín na volnoběh, ale celá jeho soustava vč. převodovky atd. nebrzdí auto x kW třecími ztrátami. Pokud mám výhled, že pod kopcem nebrzdím,ale pokračuji dál, je ZCELA jednoznačně výhodnější vyřadit. Mám to mnohokrát změřeno.

Odpovědět

Michal
8.6.2015

Jet z kopce bez zarazene rychlosti je pekna blbost. Motor musi na volnobezne otacky nevo spalovat, bez plynu z kpce zere nulu. Jet s vyrazenou rychloszi je taky treba casto stat na brzde. Je to nebezpecna jizda, kterou ale neusetri nebo jen za spwcialnich podminek nula nula prd.

Odpovědět

Honzík
9.7.2015

Souhlasím, jezdit na neutrál má smysl. Sice má v tu chvíli auto nějakou nenulovou spotřebu, ale já v tu chvíli využívám kynetickou energii vozidla o kterou mne neokrádá tření v motoru. Mám to vyzkoušené a změřené, to má veliký vliv na spotřebu. Používám to zejména na mě známých trasách kde přesně vím v kterých místech vyřadit aby to mělo smysl.

Odpovědět

Ital
18.1.2017

Pokud se chce jet svižně a úsporně, moc příležitostí k „plachtění“ na neutrál není. Také to využiji, ale málokdy – mírné zpomalení je „málo žádané“, mírné zrychlování z většího kopce možná, ale také není časté a stálá rychlost z mírného kopečka je alchymie, musel by to být jen kopec „takový a takový“. Takže spíše nepraktické. Nějaký krátkodobý „oddech“ na dálnici z kopce, třeba. Mnohem častěji se s výhodou využije brzdění motorem bez dodávky paliva do motoru. Při dynamické jízdě se buď zrychluje, nebo zpomaluje, případně drží stálá rychlost. Ani na jedno není jízda na neutrál vhodná.

Odpovědět

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *