Jak koncern Hyundai-Kia řeší „norským trikem“ svůj problém s emisemi v EU?

13.12.2015 Honza Blažek , 0 komentářů

Norský trik s emisemi, aneb jak se v EU doopravdy snižuje flotilový průměr CO2

Věříte statistikám registrací nových aut? No dobře, protože jste už určitě slyšeli něco o reexportech z Česka do zahraničí, tak je berete s rezervou. Ale co ty německé? Ty přece musí štimovat, ne? Minimálně v segmentu elektromobilů se v nich dějí snad ještě horší věci než u nás, a to s jediným cílem – vykazovat na papíře co nejnižší flotilový průměr CO2 a vyhnout se tak placení pokut stanovených Evropskou komisí.

Jak tento další způsob pokryteckého obcházení emisních limitů funguje, si názorně ukážeme na příkladu značky Kia, resp. celého koncernu Hyundai-kia, který má s emisemi v Evropě dlouhodobý problém. V říjnu na sebe totiž Kia přitáhla pozornost tím, že na německém trhu zaznamenala rapidně zvýšený zájem o její elektromobil Kia Soul EV, kterého se za jeden měsíc prodalo téměř tisíc kusů! Jezdil jsem s ním, není špatný, ale že by to byl takový hit? Že by se Němci tak rychle odklonili od dieselů a koncernu VW a přešli na ekologickou alternativu z Koreje? Ani jedno ani druhé – jen si tady zase někdo hraje s čísly, aby ušetřil desítky milionů eur na pokutách. Jak to funguje?

Kia Soul EV nejprodávanějším elektromobilem v Německu! Ale kdež…

Nejprodávanějším elektromobilem v Německu je Kia Soul EV. Jen se jich bohužel 99 % vyveze do Norska…

Od ledna do konce října letošního roku bylo na německém trhu podle statistik zaregistrováno 2459 vozů Kia Soul EV. Hranatá Kia s vysokou cenovkou je tak nejoblíbenějším elektromobilem německého trhu. Jenže všechno je úplně jinak. Ze zmíněného množství zaregistrovaných aut tvoří koncoví zákazníci jen jednotky procent, zhruba 91 % těchto aut na sebe totiž registrují dealeři značky a u zmíněné říjnové tisícovky to bylo dokonce 99 %. Tak se alespoň na papíře vylepšují německé, potažmo evropské statistiky. Co s těmi auty pak ale dělají, napadne hned každého. Ve velkém je vyváží zejména do Norska, tedy mimo EU a zároveň do státu, který elektromobilitu masivně podporuje. Tamější statistiky hovoří jasně – letos bylo v Norsku zaregistrováno 1400 ojetých vozů Kia Soul EV a pouze 700 nových.

Elektromobil v nabídce je k nezaplacení

Oficiálním zdůvodněním je „přátelská výpomoc trhu, kde je skutečná poptávka po elektromobilech“, ale skutečnost je mnohem prozaičtější. Jde o peníze. O hodně peněz. Plány Evropské komise počítají při snižování emisí CO2 u automobilek s takzvaným flotilovým průměrem. Jedná se tedy o průměr emisí všech prodávaných vozů napříč všemi modelovými řadami výrobce, popř. koncernu. A takový elektromobil v nabídce hraje krucinální roli – jeho emise jsou totiž pro potřeby statistiky nulové! (co na tom, že ve skutečnosti jezdí na CO2 vyprodukované tepelnými elektrárnami, které dodávají do sítě zhruba 60% energie). A už se pomalu blížíme pointě – za každý gram CO2 nad evropskou komisí stanovený flotilový limit platí výrobce tučné pokuty. A to se mu samozřejmě nechce. To raději vymýšlí kreativní postupy. A že by mu záleželo na faktickém zlepšení našeho ovzduší? Nenechte se vysmát…

Dlouhodobý emisní problém koncernu Hyundai-Kia

Koncern Hyundai-Kia má v EU s emisemi dlouhodobý problém. Trik s elektromobily mu pomáhá ušetřit na pokutách.

Koncern Hyundai-Kia má dost důvodů k tomu, aby byl ohledně vykazovaných emisí kreativnější než ostatní. Má totiž v Evropě dlouhodobý problém dosáhnout stanovených emisních flotilových limitů. Nejlépe to opět bude vidět na konkrétních číslech – třeba v srpnu, kdy Kia v Německu registrovala „pouze“ 350 elektromobilů Soul, měla měsíční flotilový průměr CO2 na hodnotě 128 g/km. V říjnu, kdy „byl o Soul EV tak zvýšený zájem“, tento parametr meziměsíčně klesl na hodnotu 112 g/km. U hodnoty, u níž všichni výrobci řeší každou desetinku je to skutečně pozoruhodný měsíční progres! A právě tak pomáhá Kia snižovat flotilový průměr celého koncernu Hyundai-Kia. Prestižní organizace Transport& Environment, která je i poradním orgánem Evropské komise, spočetla, že registrace zhruba 4000 elektromobilů v rámci EU pomůže zmíněnému korejskému koncernu snížit flotilový průměr o jeden gram. A koncern Hyundai-Kia se pohybuje ze všech výrobců nejblíže stanoveným hraničním hodnotám. Letos bude mít průměr kolem 130,1 g/km, přičemž hraniční hodnota je 131 g/km. Nikdo jiný není tak blízko této hranici.

Proč se to dělá? Aby se ušetřilo až 70 milionů Eur na pokutách…

Řeknete si možná, co je to jeden gram. Jenže řečí čísel, může podle Transport&Environmet stát právě jeden gram CO2 přes limit koncern na pokutách až 70 milionů Eur. Podle všeho ale ani tato manipulace s čísly emisní problémy koncernu Hyundai-Kia nevyřeší. Do roku 2021 musí všichni výrobci snížit flotilový průměr emisí CO2 na 95 g/km, což znamená, že většina vyráběných aut bude muset být „čistá“ opravdu a nejen na papíře. Podle prognóz společnosti PA Consulting by Korejci bez zásadní změny v přístupu k emisní problematice v roce 2021 nesplnili limit o 4,5 g, s čímž by byla spojena pokuta až 300 milionů Eur ročně! Kia samotná je na tom ještě docela dobře, ale emisní bilanci koncernu zhoršuje značka Hyundai, které chybí zejména zásadnější ekologické inovace v oblasti vývoje pohonného ústrojí.

Dokud budou cíle Evropské komise v oblasti automobilových emisí na hranici splnitelnosti a zároveň budou tolerovány triky a manipulace s realitou, jen těžko se dočkáme toho, aby emisní problematiku začali brát vážně i ti nejdůležitější v celém řetězci – samotní zákazníci.

kia soul ev 2
Evropskou elektrickou rozvodnou síť nám Kia Soul EV asi jen tak nestrhne…

 

 

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *