Povinnost přezouvat na zimní pneumatiky je u nás dána zákonem, což výrazně přispívá k tomu, že řidiči skutečně čím dál ve větší míře mění letní gumy za zimní. Kdy je pro to ta vhodná chvíle a jaká jsou největší rizika při používání letních plášťů v zimním období? Do emailu mi přistála přehledná grafika od Bridgestone, čímž samozřejmě nechci být hlásnou troubou zrovna této značky a tvrdit, že je pro zimní provoz nejlepší. Spíš se mi to právě hodí „do krámu“ pro obecné téma…
Několik debat o tom, že i v zimně se přece dá jezdit na letních gumách, jsem už absolvoval. Stejně tak jsem si vyslechl i různé důvody proč není zrovna v tom či onom případě nutné přezouvat, popř. že třeba stačí vyměnit pneumatiky jen na hnané nápravě. Mno, samozřejmě – i v zimě se dá jezdit na letních a třeba někomu bude stačit přezout jen jedno kolo. Nicméně já jsem zastáncem toho, že věci se mají dělat pořádně a zrovna dramatický rozdíl v chování zimní a letní pneumatiky nepovažuji (na rozdíl od spousty ostatního) jen za PR řeči, které mají za cíl zvýšit pneumatikářským společnostem odbyt.
Obecné pravidlo zní, že na zimní pneu by se mělo přezout při dlouhodobějším poklesu teplot pod 7°C
Nová letní pneumatika má oproti nové zimní pneumatice na sněhu až trojnásobnou brzdnou dráhu.
Ahoj Bohouši,
téma celoročních pneu pamatuji jako „žhavé“ před cca 10ti lety-sám jsem tehdy absolvoval řadu praktických testů od výrobců a oni to tak dvě sezony dost propagovali jako řešení pro lidi, kteří moc nejezdí. Jenže záhy začali sami výrobci trochu couvat a nemyslím si, že by to bylo jen kvůli tomu, že chtějí prodávat letní a zimní. Výsledky testů totiž postupně ukazovaly na celkem logickou věci, a totiž, že ani v létě a zejména ani v zimě nemá celoroční pneu výsledky, které by se daly označit za dostatečné. Nakonec sami výrobci začali tvrdit, že celoroční pneu je dobrá tak maximálně do jižanských států s mírnou zimou a minimem sněhu a ledu (pouze třeba nízkými teplotami). Sám je nikomu nedoporučuji, resp. jen s maximem výhrad… ono se těžko definuje, komu a při jakém režimu by taková pneu stačila, protože pak v zimě stačí jen jedna jediná trochu krizovější situace klidně ve městě při nízké rychlosti, kdy tě celororočka nepodrží a je hotovo.
Hezký článek, celoroční pneu určitě nedoporučuju. Bydlíme na kopci a když nasněží, má problém to zadokolka na zimácích vyjet. I na hlavních silnicích sem tam couvají auta, že mírní kopec nevyjedou. Určitě to v 95% je dáno buď nepřezutými nebo sjetými koly. Nechápu, že si lidi nepřezují, vždyť je to nařízené ve vyhlášce. Mimochodem: http://www.autoweb.cz/testy-autoskol/ zde si můžete ověřit znalosti, určitě by lidi přicházeli o řidičáky, kdyby ty testy měli dělat po x letech řízení :D Já měl 48 bodů.
Myslím, že rozdíl mezi letní a zimní je celkem jasný… jednu sezonu jsem jezdila celý rok na zimních a ta vyšší spotřeba byla opravdu znát..i to dělalo celkem rachot při rozjezdu.. navíc se mi sjížděly o dost rychleji.. takže jsem pak zainvestovala do letních a holt dvakrát za rok přezouvám.. co mě ale ještě napadlo jsou ty celoroční pneumatiky – máte s tím někdo zkušenost? Přemýšlím o těhle: http://www.axa-pneu.cz/pirelli-255-50-r19-sc-zero-a-107y-xl-ms
Jaké jsou klady a zápory celoročních pneumatik? Vyplatí se do nich zainvestovat? Říkám si že v dnešní době by ta kvalita už nemusela být tak špatná a že by se to mohlo pro občasné řidiče celkem dost vyplatit (jezdím jen příležitostně, spíše o víkendu)
vážená paní Silvo, jestliže máte tak drahý automobil, který potřebuje takové pneu , pak raději kupujte („zainvestujte“) v létě do letních a v zimě do zimních, protože u Vás peníze nehrají roly….. !
Hezky napsané, bezpečnost by měla být pro každého prvořadá, ne jen kvůli sobě, ale také kvůli svému okolí.
Co se týče celoročních pneu, doporučují se zejména do velkých měst, kde je tendence pomalé jízdy a udržovaných silnic. Ale na vesnici rozhodně ne!
Jinak co říkáte na pneumatiky v tomto testu, máte podobný názor jako tato redakce? http://www.te……
Osobne by som za to bola, aby sa zimné pneumatiky nepoužívali celoročne, ani odborníci to neodporúčajú práve kvôli tomu, že sa odiera, resp. zmenšuje dezén. Sestra si kupovala nové zimné pneumatiky a jazdila na nich aj celoročne a nevydržali jej ani 2 roky a ten dezén vyzerá úplne strašne. Keď si predstavím, že raz za pol roka ťahá cez 600 km na Slovensko. Však to je úplne risk i keď v oblasti kde býva ona sneh nie je, ale býva námraza atď. Teraz nedávno vyšiel už aj nový ADAC test na zimné pneumatiky. Budem si kupovať autíčko – ojazdené – na narodeniny, tak sledujem všetko možné o pneumatikách a autách, aby som nabrala skúsenosti resp. teóriu
At si sestra priste koupi kola, ktere maji tvrdsi smes, a nebudou se tolik sjizdet (napr. NOKIAN), je to ucite lepsi volba, nez celorocni guma. U nas je snich stejne jenom par dnu v roce, a zbytek je sucho. Nevim, naco vsichni potrebujou gumy s nejmekci smesi, pak se vsichni divi, ze jim vzorek mizi pred ocima.
Dobry den Honzo,
Pokud mam na zadni (nepohanene) naprave gumy s ještě dostatecnym vzorkem, mohu přezout pouze predni a mit tak v predu a v zadu jiné gumy? Dekuji.
Tuhle variantu opravdu nedoporučuji. auto by se v jízdně náročnější situaci chovalo opravdu nevyzpytatelně. pokud už mají být na různých nápravách různé pneumatiky, tak ať jsou alespoň oboje zimní – chápu, že jde v první řadě asi o snahu ušetřit, což nepovažuji za vhodné místo k šetření, ale jak říkám raději zimní protektory nebo nějaké laciné zimní ze supermarketu…pořád lepší než letní…
Musím doporučit a je to vlastně dané i vyhláškou, obě nápravy vždy stejné, letní nebo zimní. Při nevhodné kombinaci si auto dělá co chce.
V zimě zimní pneu, v létě letní pneu, nemá cenu o ničem diskutovat.
Jasne, a po kolika letech od data vyroby (dot), bych mel kola vyhodit, bez ohledu na to, kolik maji gumy vzorek?
musi byt pneu na obou napravach od stejneho vyrobce? diky za odpoved Ludek
Ano, na obou nápravách by měly být identické pneumatiky
Staci, kdyz jsou stejne gumy jen na kazde naprave.
Ahoj Honzo, jaký názor máš na zimní protektor? Měl jsem je již na dvou autech a az dojedu tyhle koupím je i na třetí. Tchán má také už na druhém autě a nyni na SUV a absolutní spokojenost. Vždy jsem vyjel kam jsem potřeboval, narozdíl od některých drahých zimních pneu.
Děkuji za odpověď. Jestli takhle spravujete všechny blogy, tek je radši zrušte!!! :-(
Dobrý den, já i moji blízcí kupujeme poslední dobou pneumatiky pokaždé na stránce https://www.pneu… a jsem naprosto spokojená.
Zdravím všechny řidiče a přeji hodně ujetých kilometrů,zrovna dneska jsem koupil 4 nové zimní gumy.Jsem toho názoru pokud máš rodinu a nebo jsi sám určitě se jedná o bezpečnost.Mám sadu letních na alu a sadu zimních na plecháčích a jsem spokojenej zrovna zítra jdu měnit čus.
Při použití zimních i letnich pneumatik plati prvidlo 4:
1/ 4 kola stejné na přední a zadní nápravě v zimě zimní a v létě letní
2/ vzorek 4 mm
3/ životnost pneumatiky nezávislá na ojetí 4 roky
Já vám nevím, ale podle mě je možné mít 2 pneumatiky třeba značky Barum na předku a 2 pneumatiky značky Continetal na zadku. Ale většína samozřejmě volí 4 stejná kola.
Musím se přidat do diskuze.. také jsem zastáncem přezouvání pneumatik na letní a zimní. Nedávno jsem zrovna řešila koupi nových zimních pneumatik, jelikož staré už nebyly na zimu do sněhu a náledí tak spolehlivé. Já bohužel úplně výběru nerozumím, ale skvěle mi poradili zde https://www.pneuok.cz. Pneumatiky jsem koupila za rozumnou cenu a vše funguje jak má. Pokud si i vy nejste jistí jaké pneumatiky vybrat, otočte se na tento obchod.
Určitě bych nepodceňoval zimní pneumatiky a v každém případě bych na zimu přezul
Tak to abych se na to vrhl :D Teď jen najít dobrý servis :)
Bohuslav Blín
Honzo diky za hezky prehled. Zajimal by mne tvuj nazor na celorocni pneu. V posledni dobe jsem se setkal s nazorem, ze leni a zimni jsou zbytecne a ze je to jen vytahovani penez z lidi. Osobne si myslim, ze celorocni pneu jsou dobre pro lidi, kteri malo jezdi a treba jen po meste.
Jsou ale nejaka srovnani bezpecnosti celorocni pneu VS zimni/letni?
Diky