Kauza Volkswagen: Kryla Angela problémy a kdo to všechno napráskal?

13.11.2015 Honza Blažek , 0 komentářů

Dnes jsem byl upozorněn mými kolegy v Německu na zajímavé souvislosti, které o Dieselgate zveřejnil Wirtschafts Woche. Týkají se provázání politiky s automobilovou branží a také zmiňují „práskače“ (ano, budeme mu říkat politicky korektně Whistleblower) z řad evropské administrativy, kterého od roku 2011 v Evropě nikdo neposlouchal, a tak se nakonec svěřil Američanům… Byla by škoda vám alespoň základní info volným překladem nezprostředkovat.

Pohádka o tom, jak uvědomělý zelený EU-Whistleblower potopil VW…

Tak dlouho neposlouchala Evropská komise své lidi, až se s emisním problémem svěřili Američanům

Neučiním žádné zázračné odhalení zmínkou o velmi úzkém provázání německého automobilového byznysu a politiky, nicméně je zajímavé podívat se trochu do hloubky a do minulosti, tak jak to udělali novináři z Wirtschafts Woche.  Téma emisí, jakkoliv se nyní u VW intenzivně skloňuje ve všech pádech, totiž není nic nového. Už v roce 2011 pracovník z administrativy Evropské komise upozorňoval na možné manipulace s emisemi u motorů a na problém byl ze strany automobilového dodavatele upozorněn i tehdejší komisař Antonio Tajani… ale nestalo se vůbec nic. Frustrace daného pracovníka, a nebudeme mu říkat práskač, ale politicky korektně Whistleblower, z nečinnosti evropských orgánů prý byla tak veliká, že nakonec našel útočiště v náručí amerických organizací EPA a CARB. To potvrzuje i šéfová CARBu Mary Nicholsová: „Byl to zaměstanec evropské administrativy, který upozornil americkou organizaci životního prostředí ICCT na možné nesrovnalosti v emisích motorů VW.“ Jak se onen Whistleblower jmenuje? Má důchodový věk? Má křestní jméno Ferdinand?

Pohádka o tom, jak Angela Merkelová orodovala u Arnolda

Angela Merkelová si v roce 2010 postěžovala u Arnolda na přísné kalifornské emisní normy.

Za emisní skandál nesou samozřejmě primárně vinu lidé od VW, ale politické zásahy dokazuje i další odkrytý příběh, v němž hraje hlavní roli Angela Merkelová. Ta si totiž již v roce 2010 (přesně 14. dubna) při oficiální návštěvě Kalifornie u jednoho stolu s kalifornským guvernérem Arnoldem Schwarzeneggerem postěžovala: „Přísné emisní limity v Kalifornii poškozují německé výrobce.“ Tehdy bylo překvapením pro všechny, že zrovna Angela Merkelová je o emisní problematice tak detailně zpravena a že dokonce veřejně, okatě a zcela nediplomaticky lobbuje za německé automobilové výrobce. „Podobnou intervenci politika proti našim emisním limitům jsem nikdy předtím ani potom nezažila,“ vzpomíná Mary Nicholsová, již zmiňovaná šéfová CARBu a doplňuje, jak vyslovila přesvědčení, že němečtí výrobci budou schopni těmto limitům dostát. Nebyli. Alespoň ne zcela transparentní cestou.

O podivnostech kolem dieselgate už jsem poměrně detailně psal ve svém předchozím příspěvku a i nyní jsem dalek se přiklánět na tu či onu stranu, při pohledu na aktuální počínání VW se ale opakovaně ptám sám sebe, proč se takhle velká firma zrovna 18. září 2015 rozhodla spáchat veřejné harakiri a proč jí to německá vláda, která ji doposud šla tak na ruku, vůbec neulehčuje (tím nechci říct, že by měla přivírat oči).

I nadále sleduji vývoj…

Angela Merkel Martin Winterkorn Volkswagen Dieselgate 2_cr
Hele Martine, je pod tou kapotou všechno cajk? Jó, je Angelo, neboj – tohle jezdí na elektriku, to by se Arnoldovi líbilo…

 

Líbil se vám článek? Nenechte si ho pro sebe:

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *