K tradičním hodnotám se přidávají nejmodernější technologie, jako vzdálené parkování či poloautonomní jízda.
Poslední díl mého seriálu o bezproblémové jízdě s obytným autem věnuji praktickým tipům, pro které nebylo místo v předchozích čtyřech kapitolách. Na co si tedy ještě dát pozor, aby vaše dovolená s obytňákem proběhla přesně podle vašich představ?
Pokud jste můj pětidílný seriál „Jízda s obytným autem“ dočetli až sem, tak už o jízdě s obytným vozem víte vše podstatné a vaše dovolená s obytňákem by měla proběhnout na pohodu. Přesto jsem si na závěr připravil ještě tipy na cestu, které se mi nevešly do jednotlivých kapitol a dávám je sem tak trochu bez ladu a skladu.
Před delší jízdou zvažte, zdali je nutné vést s sebou plnou nádrž čisté vody.
Vodu v nádrži považuji spíše za užitkovou. Určitě není určena k pití a pokud to okolnosti dovolují, tak ani k vaření. Existují sice různé tablety, které zabraňují tvorbě mikroorganizmů, ale mnohem jednodušší je vozit si bokem barel s pitnou vodou.
Při delším stání na jednom místě, a to zejména v létě, dochází k zahnívání vody v odpadní nádrži. Snažte se ji tedy vypouštět (a proplachovat) pokaždé, když je to možné, a pokud se vám při rozjezdu zápach dostane do interiéru, dejte alespoň špunty do dřezu a sprchy.
Není ostuda, když vám spolujezdci při manévrování ukazují. To že na vás ostatní ze svých lehátek koukají, jak to zvládnete, vás nesmí rozhodit – taky budete „čumět“, až přijde někdo jiný :-)
Pozor na písčité či promáčené podloží, pokud se vám terén nezdá, určitě si ho nejprve projděte. Obytňák je vážně těžký, takže zapadnout za špatných podmínek můžete poměrně snadno i na rovině přímo v kempu.
Nájezdové klíny jsou nedílnou součástí výbavy a budete překvapeni, jak málo stačí, abyste auto vyrovnali. Také se bohužel nedivte, že vám poměrně rychle popraskají, byť na nich výrobce udává zatižitelnost i pět tun. Prasknou hlavně tehdy, když se začnou bořit.
Převážně moje vlastní odzkoušené kempy můžete najít v mojí interaktivní mapě: STELLPLATZ & CAMPING GUIDE BY AUTOBLOGGER
Nebojte se využívat i tzv. Stellplatzy – tedy místa, kde je dovoleno stání s obytným autem přes noc. Ostatně míst, kde se dá spát nadivoko, je stále méně a někdy může jít i o zbytečný bezpečnostní risk – kola ze zadního držáku zmizí rychleji, než se vykopete z peřiny…
Stellplatzy je dobré si vybrat už před jízdou, popř. využít některé odborné publikace (např. ADAC Stellplatzführer), mobilní aplikace (většinou vyžaduje datové připojení) či úplně nejlépe můj vlastní přehled většinou námi osobně navštívených míst v interaktivní mapě. Hledat je pak naslepo může vyznít úplně naprázdno. Zkrátka, je dobré vědět, kde takový stellplatz přesně je. Zažil jsem spoustu stellplatzů, jejichž umístění, čistota i infrastruktura (třeba i vč. sprchy) byly lepší, než v leckterém kempu… a je to samozřejmě výrazně levnější způsob cestování, neboť noc stojí 10-15 euro bez ohledu na počet osob v autě. Do kempu pak jezdíme tak jednou za tři čtyři dny.
Tankujte s předstihem – spotřeba obytňáku je vysoká a ne každá pumpa vhodná.
Tím se dostávám i k manévrování – pečlivě vybírejte i tankovací stojan. Zní to možná blbě, ale parkrát se mi stalo (například u levných pump u obchodních center), že jsem si najel k volnému stojanu a teprve pak mi došlo, že kvůli rozměrům auta skoro nevyjedu a měl jsem problém se vůbec vytočit ke kase na výjezdu. Nádrž budete mít na 99% vlevo u řidiče, takže je lepší si počkat na ideální stojan, který je nejlépe přímo proti výjezdu.
Při parkování před nákupním centrem platí víceméně to samé, jako u pumpy. Přemýšlejte dopředu, kde zaparkujete, a hlavně jak budete vyjíždět. Vybírejte raději místo, kde je menší riziko, že by vás obestavěli další osobní auta – může se totiž snadno stát, že pak nevyjedete. Je lepší stát stranou a holt si k hlavnímu vchodu těch pár desítek metrů dojít po svých. Při vjezdu na parkoviště také dávejte pozor na případná výšková omezení a pokud je to možné, jezděte do exponovaných míst nakupovat v době, kdy není nákupní špička.
Vzít si s sebou na dovolenou jízdní kola, nebo alespoň koloběžky, nemusí být jen důkazem vaší sportovnosti, ale je to i ryze praktické. Pohyb po kempu, přilehlých atrakcích, na nákupy do vesnice atd. se tím totiž výrazně zrychlí a i „pitomá“ koloběžka, která uveze dospělého, se může stát téměř nepostradatelným dopravním prostředkem.
Podle předpisů je to samozřejmě striktně zakázáno a říká se, že i v noci toto policisté v Evropě občas kontrolují. Vím o spoustě lidí, kteří si u obytňáku libují právě nad tím, že mohou nerušeně absolvovat dlouhé vzdálenosti a přitom se část posádky vždy pohodlně za jízdy vyspí na postelích. Samozřejmě, že to jde, ale my jsme to nikdy neaplikovali, byť se to samozřejmě při cestování s dětmi častokrát nabízelo. V tomhle jsem nekompromisní a každý, kdo viděl následky crashtestu u nepřipoutaných lidí v autě mi musí dát zapravdu, že je to zbytečný risk. Jasně, že se ASI nic nestane, ale pak stačí jedno prudké zabrždění, za které třeba ani nemůžete a neštěstí může být na světě. To mi za to fakt nestojí. Dost na tom, že obytňák celkově nepovažuji z hlediska pasivní ani aktivní bezpečnosti za kdovíjak bezpečný dopravní prostředek. Takže neblbněte ani vy…
A to bude asi z mého seriálu všechno. Je mi jasné, že spousta věcí zní logicky a napadla by každého, ale na druhou stranu také vím, že je užitečné si i notoricky známé věci občas zopakovat, ony se vám pak v dané situaci automaticky vybaví a mohou vás uchránit od zbytečně zkažené dovolené.
V předchozí kapitole jsem sepsal všechno, co si s sebou bereme do obytného auta na dovolenou.
Moc Vám Honzo děkujeme za Vaše praktické rady. Budeme se těšit i na další mapy a tipy na cesty. Jezdili jsme zatím jen s půjčenými, ale nyní nastal čas a máme svůj první… Moc se těšíme a stále pročítáme tipy a rady.
Díky za Váš blog. J.
Přeji spoustu zážitků a co nejméně šrámů na karoserii a nástavbě :-)
Děkuji za váš čas. Některé rady určitě využiji.
Jsem caravanista od roku 1979,hodně jsem už projel,ale vaše informace si velice rád přečtu.Jsou velice praktické a užitečné.Díky.
Svoje vlastní obytné auto máme 6 let a vše co Honza Blažek napsal mohu na 100% potvrdit. Nejdiskutovanější věcí je stále doložnost. Nikde se nemohu dopátrat, zda je v okolních státech ( a samozřejmě i u nás ) dovolena nějaká tolerance. Nějak se traduje +5%, ale nemám to potvrzené. Co se bude dít při překročení 3 500 kg, když mám řidičák kategorie B ?
Tak jsme do toho také „spadli“ a. Diky za pěkné a hlavně užitečné čtení.
Jenom mě zde chybí kde a jak je možné řešit závady na autě během výletů.
Co se tyká motoru,podvozku a v neposledni řadě i vnitřniho vybavení.Lednice,plyn čerpadlo na vodu atd. Jestoi někde neni nějaký odkaz na moźné servisy atd.
Moc hezky se to čte, velmi užitečné informace alespoň pro mne. Již několik let jezdíme na dovolenou pod stan, letos se chystáme na první dovolenou půjčeným karavanem, a tak informací není nidky dost…
Děkuji.
Dobrý den, plánujeme první cestu obytňákem. Kolik se dá tak ujet za den km, aby to nebyl stres? Jedeme do Itálie až na jih. Díky za radu
Já většinou řídím sám (se ženou ne nestřídáme) a ujedeme tak 800-900 km max. Což i v ideální podmínkách bez dopravních zácp znamená při průměrné rychlosti 100 km/h stejně cca 9-10 hodiny na cestě. což je pro nás i děti tak akorát dost.
Ahoj, byli jsme letos až gole na puglii a navrhnul jsem cestu tak, že jsme jeli postupně asi 7 dní směrem dolů stavěli na zajímavých místech. Na Puglii strávili asi další týden a cestu zpátky jsme jeli opět po zajímavých místech znovu 7 dní. Není kam spechat. Přeci jen „Už cesta je cíl“ :)
Dobrý den, díky za skvělé články, zvažujeme dovolenou karavanem a trochu z toho mám obavy, ale vypada to, že zbytečné. Píšete že cestujete s dětmi, můžu se zeptat, jak je to se sezením během jízdy? Děti sedí u stolku? Vejdou se tam v autosedačkách??
Děkuji
Tomáš V.
Na podzim jsme pořídili náš první obytňák a v létě bychom rádi k moři. Momentálně začínáme vše plánovat, a Vaše informace pro nás mají váhu zlata, jelikož vlastní zkušenosti máme pouze minimální. Díky !.