Stop-start je nejzbytečnější systém, který skoro každý deaktivuje hned po nastartování.
Kategorie rodinných velkoprostorových vozů patří na našem trhu dlouhodobě k oblíbeným segmentům. Řídil jsem všechna MPV, která jsou na trhu k mání, jedno máme dokonce doma, a tak si dovolím vám dát pár tipů, z jakých modelů bych dal na výběr mým kamarádům.
V následujícím stručném přehledu nebudu moc detailně řešit motor ani výbavu, protože předpokládám, že si stejně každý vybere to, co mu bude nejlépe vyhovovat, a na co ve finále dostane dobrou cenu. Zaměřím se spíše na celkovou charakteristiku auta a na dojem, který ve mně zanechalo. Moje tipy jsou platné k březnu 2014 a v TOP5 je zohledněno i pořadí.
Opel Zafira Tourer je od svého uvedení na trh mezi kompaktními MPV stále mým tipem č.1
Mezi kompaktními MPV můj jasný favorit, s kterým jsem s různými motory najezdil několik tisíc kilometrů. Zafira Tourer je pro rodinu akorát veliká (tzn. na pomezí mezi kompaktními MPV a velkými velkoprostorovými vozy), má velký kufr, slušnou variabilitu, dobře vypadá a hlavně se velmi příjemně řídí. Má jistý podvozek, který zvládne i sportovnější jízdu a neztratí se jak na okreskách, tak na dálnici. Kromě toho ji lze v případě potřeby velmi slušně vybavit moderními systémy a praktickými vychytávkami, pochvalu zaslouží i sedačky – zejména pak příplatkové ortopedické. Pokud uvažujete o turbodieselu lze doporučit nový motor 1.6 CDTi, který je na rozdíl od předchozích konstrukčně poměrně starých motorů kultivovanější a tišší. Větší výtku mám k ovládání funkcí přes nepřehledná tlačítka na středovém panelu, se zastaralejší grafikou displeje se dá žít.
Ceny začínají na částce 407 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
V kategorii MPV jsou Francouzi po právu silní. Zejména nový Citroën C4 Picasso se povedl.
Francouzi jsou v této kategorii tradičně velmi silně zastoupeni, a pokud bych měl vybrat segment, v němž opravdu umí dělat auta, byly by to malé vozy a právě MPV. C4 Picasso má novou podvozkovou platformu, která se povedla – dřívější sázka pouze na komfort byla díky ní rozšířena i o solidní jízdní vlastnosti a i mě mile překvapila schopnost sportovnější jízdy, jakkoliv k ní auto na první pohled moc nevybízí. Interiér nabízí pro rodinné potřeby požadovanou variabilitu, jen se uvnitř připravte na hodně futuristický koncept (spousta tlačítek, displejů, menu, nastavení, jízdních asistentů…), který nemusí vyhovovat každému – pro mne je to tak na hraně. No, vlastně trochu za ní. Pokud se od toho ale oprostím, funguje C4 Picasso jako rodinné auto velmi dobře, přičemž nezklame ani motoricky- rozumnou volbou je motor 1.6 HDI. Můj test můžete najít tady.
Ceny začínají na částce 414 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Scénic už není nejnovější a pro rok 2015 se už chystá nová generace, nicméně nedávný facelift jej stále udržuje ve formě a je konkurenceschopný i díky ceně (byť už to není, co bývalo). Grand Scénic potěší hlavně velkým a širokým kufrem, dostačující variabilitou a normálními jízdními vlastnostmi. Z motorů jednoznačně doporučuji nový turbodiesel 1.6 dCi, který je ve své objemové kategorii jedním z nejlepších motorů vůbec – dostatečně silný, tichý a se spotřebou se v pohodě vejdete do šesti litrů. Pro běžné rodinné potřeby je Grand Scénic vyhovující, fajnšmekři ale musí oželet třeba bezpečnostní asistenty a jiné technologické vychytávky, které jsou u některých konkurentů k dispozici. Můj test můžete najít tady.
Ceny začínají na částce 394 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Verso vás asi při výběru MPV hned nenapadne, ale na kukandu do showroomu Toyoty vás za ním klidně pošlu. Osloví spíše klientelu, která má ráda precizní věci. Verso není auto s prvoplánovitě daným výrazným charakterem, je to spíše nenápadný služebník, který ale po technické stránce velmi dobře funguje. Nehledejte u něj extrémní prostor ani vyloženě nízkou cenu, nicméně je to auto, které si podle mne zaslouží v tomto segmentu vaší zvýšenou pozornost. Nebudu zde opakovat klišé o spolehlivosti Toyot, protože se nemám v případě Versa o co konkrétního opřít, ale je pravda, že si vozy této značky dobře drží cenu pro následný prodej.
Ceny začínají na částce 429 000 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Jak se s oblibou píše v německých časopisech překládaných do češtiny „doporučuji s výhradami“. Takže vlastně mohu mít spoustu výhrad, a přesto jej doporučit – a přesně tak je tomu u tohoto modelu. Pokud by mí přátelé chtěli, nebo potřebovali nové MPV a měli hodně omezený rozpočet, bylo by Lodgy mým jasným doporučením, pod 300 000 kč se vejdete i s úsporným turbodieselem 1.5 dCi od Renaultu. I s touto Dacií jsem najezdil několik tisíc kilometrů a k jejím silným stránkám patří kromě ceny a prostoru také robustní a komfortní podvozek, který dobře tlumí i větší nerovnosti, zmíněný úsporný motor (spotřeba 5,5 – 6,0 l/100 km) a celkově dobrá ovladatelnost auta při běžných manévrech. Z hlavních neduhů bych upozornil na slabší ergonomii, užitkovější materiály v interiéru, omezenější dynamiku na dálnici a vůbec horší schopnost zvládat případné náročnější jízdní situace.
Ceny začínají částce 224 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
S naším MPV jezdí hlavně manželka – je to Renault Grand Scénic 1.9 dCi, r.v. 2009. Co rozhodlo? Řekl bych klasika – líbí se jí a byl za dobrou cenu :-)
Dobrý den. Je velice málo recenzí na dlouhodobou zkušenost s konkrétním autem. V jakém stavu je Renault Grand Scénic 1.9 dCi manželky dnes?
Jednoznačne Ford cmax!!
V súčasnosti zvažujem kúpu nového MPV a tak pri hľadaní som narazil na váš blog. Konečne nezaujaté informácie a super testy. Tento článok sa mi veľmi líbil, hlavne hodnotenie z hľadiska užitočnosti a praktičnosti, čo mi však troška chýbalo, je väčší výber z konkurencie. Zaujímal by ma váš názor na porovnanie ostatných MPV ako sú – Ford-S Max, Mazda 5, VW-Touran, Peugeot 5008, (Ford C-Max a Toyotu Verso som vylúčil), prípadne s mestkými crossovermi Honda CR- V a hlavne novým favoritom Fiat-Freemont. Dá sa to zrovnať ?
Ja osobne mám už niekoľko rokov Citroen Picasso, som s ním spokojný, nič veľké sa mu nedá vytknúť, auto je praktické, motor je spoľahlivý, úsporný, až na to radenie rýchlostí, tie dráhy radenia, to sa až francúzom divím, občas má trocha problémy s prejazdom nerovností, síce žiadna športová jazda, ale mne to vyhovuje, od takého auta očakávam iné vlastnosti, presne tie rodinné, veľký priestor, variabilný kufor, kultivovaný motor, spoľahlivosť, nie časté návštevy servisu, hlavne komfortná jazda na dlhých výletoch, vyšší posed -lepší prehľad.
Dobrý den, potřebuji poradit,jelikož si hodlám koupit nějaké MPV. Už jsem byl celkem rozhodnutý,ale dozvěděl jsem se , že model Opel Meriva ,který nejlépe vyhovoval mým požadavkům končí a bude se vyrábět nový na platformě C4 a Peugot 3008. Motory ještě nejsou známy. Děkuji
Skončili jsme u Renult Espace LPG III a IV,
Přesednout z Espace do Sharana znamená vlézt do malého auta,
mám 187cm a v Espace nedosáhnu na zpětné zrcátko., musím se předklonit.
trojkový má vršek z laminátu a spodek nemá nátěr, protože je potopený do zinku.Espace IV sice není tak anicorosive, ale u 14letého auta s 310 tisíc km jsem našel jen 1cm kousek na hraně střechy.
Benzínový motor je jednoduchý a nezatěžuje nápravu a 120kw je už vcelkem zábavný, 245 r18 sedí podstatně líp než Sharan klony,
Na Francouze je docela tvrdý podvozek.
Ohledně závad se jen musí nahradit vodník alternátor klasikou a u 2.0T měnit dvouhnota (já na 260tkm).
Na vrakáči benzíny nejsou, protože jezdí.
Naftu nebrat, má spoustu překvápek, francouský auta nejsou stavěný na naši suchou, oni ji mají z perskýho zálivu, ta má přirozenou mazivost uplně jinde.
Kurt
Jakým MPV jezdíte vy osobně a proč?