Za design, který je originální a nic nekopíruje, má u mě Audi Q8 hodně bodů k dobru.
Vozy kategorie SUV jsou v dnešní době víceméně jediný segment, který napříč Evropou roste. Nejinak je tomu i u nás a nabídka modelů se za posledních pár let zase o dost zvětšila. Největší zájem je o modely nižší střední třídy, a tak jsem vybral pět aut z běžných (pro tento segment) cenových relací, která považuji za nejlepší a nejrozumnější volby, a do showroomů příslušných značek bych nasměroval své přátele.
Ani v tomto relativně stručném přehledu nebudu moc řešit motor ani výbavu – pouze dám svůj tip. Jde mi spíše o to, ukázat vám modelové řady, u nichž byste měli být spokojeni, ať už si vybarete jakékoliv konkrétní provedení. Vozy SUV jsou hodně oblíbené a na trhu jich je celá řada, ale i tak nebyla tvorba mých tipů otázkou chvilky – pokud se mám udržet v relativně rozumných cenových hladinách a doporučit auto, které bude spíše univerzálnější v jeho použití, docela se nabídka zúží. Moje doporučení jsou platná k počátku dubna 2014 a v TOP5 je zohledněno i pořadí.
Pouze některá kompaktní SUV za normální cenu přinášejí mix vlastností, které od nich očekáváte.
Aktuální generace Hondy CR-V mi přirostla k srdci. Na rozdíl od dřívějších provedení, která trochu zápasila s uložením turbodieselu, je u nové generace vše v naprostém pořádku. CR-V se perfektně řídí, má opravdu skvěle odladěný podvozek, který je jistý, stabilní, sportovní a přitom i komfortní a nerázuje. Pocit řidiče na volantu je rovněž bezvadný, motor (doporučuji 2.2 i-DTEC) pěkně jede a má přitom spotřebu mezi 6 – 7 l/100 km, což je u takového auta velmi slušné. Kromě toho se jedná o auto s velkým kufrem a slušnou nabídkou místa i pro zadní cestující. V nabídce jsou pouze tři motory. Základní benzinový dvoulitr se k autu zrovna dvakrát nehodí, bude bodovat hlavně tím, že má nižší cenu. Turbodiesel 1.6 i-DTEC už není špatný, ale zase ho nelze zkombinovat s pohonem všech kol. Takže moje doporučení je jasné – turbodiesel 2.2 i-DTEC (150 k), pohon všech kol je k němu standardně a je dostupný od druhé výbavy Comfort za ceny od 709 900 Kč. Z výbav se mi nejvíce líbí Lifestyle. Ceny modelové řady začínají na částce 564 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Další řidičsky velmi příjemné auto. CX-5 působí (a díky technologiím Skyactiv i skutečně je) lehce, což je bezvadné pro jízdní vlastnosti a spotřebu, negativem pak je trochu nižší akustický komfort, kdy jsou slyšet třeba kamínky bouchající do podběhů. Není to však nic tragického a lze to vnímat i tak, že se auto nesnaží řidiče kdovíjak izolovat a spíše mu chce zprostředkovat trošku živelnější zážitek. Z hlediska prostornosti CX-5 nezklame, nabízí cestujícím i zavazadlům v této třídě běžné užitné vlastnosti. Také Mazda nemá na výběr moc motorů, ale výhodou je větší možnost jejich kombinování jak s výbavou, tak pohonem všech kol. Dalším pozitivem je fakt, že lze doporučit i benzinový dvoulitr s výkonem 165 k, který nemá turbo, pěkně jede, má charakter a akceptovatelnou spotřebu. (podívejte se případně na můj test Mazdy 6 s tímto motorem). Stejně tak nešlápnete vedle s turbodieselem 2.2 litru (objemu se nebojte, má pozitivní vliv na kultivovanost a tah od nižších otáček), který je k dispozici ve výkonech 150 a 175 koní. Za rozumnou výbavu považuji Attraction, nejvýkonnější turbodiesel lze kombinovat jen s nejvyšší výbavou Revolution. Ceny modelové řady začínají na částce 514 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Solidní jízdní vlastnosti, prostor pro rodinu, image a jistotu při výletech na hory – to se dnes čeká od SUV.
Celkem velké SUV, které v tomto segmentu boduje hlavně cenou a vzhledem. Aktuálně proběhl facelift tohoto modelu, který se ale omezil jen na detaily – nic zásadního se nezměnilo. Sportage doporučuji právě s ohledem na cenu a dojem, který budí na silnici – není to auto, které by vynikalo v jízdními vlastnostmi, tlumením nerovností či skvělými motory, ale když se na Sportage podívám optikou normálních uživatelů, tak mi Sportage dává smysl. Na výběr máte dost motorů, výbav i verzí. U SUV se vždy snažím doporučit pohon všech kol, takže se mi líbí verze 2.0 CRDi 4×4 Comfort za akčních 594 980 Kč, což je cenově slušná nabídka. Nemějte přehnané obavy z kvality a trvanlivosti (ostatně máte od výrobce 7 let záruku, jakkoliv musíte na časté prohlídky, aby byla záruka platná), doba, kdy byla korejská auta synonymem nekvality už dávno skončila. Ceny modelové řady začínají na částce 449 980 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Je s modelem Sportage v sourozeneckém vztahu, takže by se měl dělit o třetí místo. Sportage stavím osobně o stupínek výše proto, že se mi líbí a za jejím volantem mám trochu sportovnější pocit z podvozku. Hyundai ix35 jde naopak spíše elegantnější a komfortnější cestou. Také cenově je o něco dražší než Kia Sportage a má omezenější výběr kombinací motorů a verzí. Rovněž záruku nabízí pětiletou namísto sedmileté u Kia. Jízdně a technicky se jedná o průměrný vůz, který nabízí dost prostoru, a to i pro zavazadla. V interiéru budete mít pocit kvality, materiály i zpracování mne nikterak neuráží. Jestli Kiu nebo Hyundai, to záleží hodně na Vašich osobních preferencích. Ceny modelové řady začínají na částce 479 990 Kč, kompletní ceník najdete zde.
A stejně jako u MPV dávám na poslední místo Dacii. Chci tu mít pět tipů, které pokryjí většinu případných požadavků, a tak tu je místo i pro Duster. Má spoustu nedokonalostí, není perfektní, a přesto ho má v hledáčku spousta lidí. Proč? Má zajímavý vzhled, který určitě neodpovídá tomu, kolik auto stojí, funguje dobře v terénu a na silnici nevykazuje zásadnější problémy a hlavně má opravdu dobrou cenu. Nejlevnější verzi s pohonem všech kol pořídíte za 319 900 Kč a nejdražší turbodiesel v „plný palbě“ stojí o necelých 100 000 Kč více. Zájemcům mnohem více napoví můj test verze 1.5 dCi. Ceny začínají na částce 249 900 Kč, kompletní ceník najdete zde.
Rozhodně Mercedes GLE není špatná volba.
BMW oproti konkurenci zbytečně předražené.
Dobrý den, jaký je Váš názor na Renault Captur? Mám zájem o menší SUV a zdá se mi dobrý.
Děkuji za názor.
Filip
Dobrý den, jaký je Váš názor na Renault KADJAR?
Renault rozhodně nekupovat motory odlítané velmi brzy. To už radši Volkswagen
Prosím o názor na ASX od Mitsubishi
Dobrý den,
velmi se mně líbí Vaše hodnocení esuvéček. Dceřina rodina jezdí Hondou-CRV, je to dvoulitr v benzinovém provedení a máte pravdu, že benzinový motor není zrovna nejlepší pro toto auto.
Já jezdím už 11 let Volvem TDI také dvoulitrem, je to už druhé Volvo, první byl benziňák, ale jízdní vlastnosti turbodýslu jsou naprosto vynikající a předčí v akceleraci a výkonu dceřinou Hondu – neměnila bych.
Mám k Vám prosbu: mohl byste mně stručně napsat, co přesně znamená „kompaktní auto“?
Děkuji za odpověď a zdravím Dr. M. Doležalová.
Dobrý den, Vaše hodnocení Honda Sport HRV 1,5 turbo zní ?
Jan Seidl
Dobrý den a jaké 7 místné SUV by bylo nejlepší ? Koukal jsem na nový Land Rover Discovery Sport a zdá se mi přijetelné , jen víkon má 150koní o proti Audi Q7 nebo BMW5 zaostává o dvě délky. Díky za radu Honza