To, že má obytné auto velké rozměry, každý vidí, ale co to znamená v praxi? V prvním díle mého seriálu s vlastními tipy na bezproblémovou jízdu s obytným autem přináším rady, které souvisí právě s rozměry auta. Kdy dávat pozor na větve? Jak neuvíznout u pumpy? Proč neparkovat podle zdi?
To, že je obytné auto dlouhé, to každý vidí. To, že je vysoké, je také každému jasné. nicméně si před jízdou vnější rozměry zjistěte – větší obytňák do 3,5 tuny bude mít plus/minus sedm metrů na délku, auto s alkovnou (to je to spaní nahoře nad kabinou) bude měřit na výšku klidně 3,2 metru. Integrovaná a polointegrovaná auta jsou o něco nižší, ale stejně mají ke třem metrům. Před první jízdou si rozměry svého auta zjistěte, a pokud je auto z půjčovny a moc ho neznáte, tak si klidně vše napište i na nějaký lísteček, který si dáte na přístrojovku. Dobré je vědět i šířku auta, a to včetně zpětných zrcátek – možná vás překvapí, že se můžete dobrat hodnoty kolem 2,7 metru! Poradím, jak jezdit s obytným autem s ohledem na jeho rozměry…
Dlouhý zadní převis je obytňáku docela zrádný. Dávejte si na něj při manévrování velký pozor!
Větší obytné auto má šířku od zrcátka po zrcátko zhruba 2,7 metru. To je přibližně o metr více, než běžné osobní auto. Sledujte tedy značky s šířkou aut, pozor hlavně v zúženích na dálnici, kde je holt vaším osudem trávit čas s kamiony, pozor na užší silnice… S šířkou také souvisí častý fakt, že obytná auta mají odlišný rozchod kol na přední a zadní nápravě (zadní je širší), což neusnadňuje vyhýbání se výmolům, kterým se třeba předními koly elegantně vyhnete, ale zadním kolem díru pořádně vymetete. V této souvislosti také pozor při těsné jízdě podél obrubníku – předními koly se vejdete, zadními už o něj budete dřít.
S výškou přes 3 metry si dávejte pozor i na větvě kolem silnice.
Vzhledem k velké boční ploše si musíte při jízdě dávat pozor také na boční vítr, a to nejen na otevřené silnici, ale kvůli vzdušnému víru to s vámi může hodit třeba i při předjíždění kamionu, nebo naopak když vás předjíždí nějaké větší auto.