Špindl volá
Špindlerův Mlýn je poslední tři roky „Home of Quattro“ a na branding Audi tam narazíte na každém rohu. Ideální destinace pro bližší seznámení s novými modely Audi Q5 a A5, které právě přicházejí ruku v ruce na náš trh, a to že mrzne a sněhu jsou haldy, je jen další bonus k dotvoření téměř ideálních testovacích podmínek.
Nové Audi Q5 a A5 vstupují na náš trh ve stejném okamžiku jakoby ruku v ruce, a tak jsem měl možnost s oběma novinkami strávit nějaký čas. Byť jsou samozřejmě určeny odlišným cílovým skupinám mají i pár společných věcí – třeba velmi podobnou cenu startující v intervalu 1 až 1,1 milionu Kč, podobně starou předchozí generaci, širokou nabídku motorů a verzí s pohonem všech kol quattro, stejný designérský styl, nejmodernější výbavu z hlediska asistentů a infotainmentu, ale třeba také jasně patrný akcent na lifestyle než ryzí praktičnost. Začnu modelem Audi Q5:
Audi Q5 – Co se změnilo?
V prémiovém segmentu platí Audi Q5 za celosvětově nejprodávanější model, který teď po osmi letech životního cyklu nahrazuje zbrusu nová generace. Vzhledově jí od té předchozí samozřejmě poznáte, hlavně díky výrazné masce chladiče, ale nějaký zásadní stylistický obrat nečekejte. Po technické stránce to však neplatí. Nová Audi Q5 inovuje všechny důležité oblasti – má nový podvozek, moderní motory (zatím tři výkonové verze 2.0 TDI/150, 163 a 190 k a jeden benzinový motor 2.0 TFSI/252 k), ale hlavně se výrazně posouvá v oblasti konektivity a infotainmentu, jejíž význam poslední dobou téměř raketově akceleruje.
První jízdní dojmy
Klobouk dolů před odladěním podvozku, který je sportovní i komfortní zároveň.
Cestu do Špindlu jsem strávil za volantem
pravděpodobně nejprodávanější verze s motorem
2.0 TDI (190 k) quattro S-Tronic – předchozího modelu se v této specifikaci prodávala drtivá většina. Audi Q5 sice působí, zejména zezadu, trochu boubelatě, ale vůbec to neplatí o jízdních vlastnostech. Ty jsou naopak spíše
sportovní s tím, že technici
nezapomněli na komfort. Auto zvládá výmoly a rozbité zimní silnice bez problémů –
nerázuje, neodskakuje, drží stopu a je stabilní i ve vyšších rychlostech. Při tom všem udržuje uvnitř nízkou hladinu hluku. Jen snad dynamikou bych očekával, že bude motor 2.0 TDI (190 k) sršet o fous více. Ne, že by jí měl málo, ale podává ji až příliš uhlazeně. Se spotřebou jsme se při zatížení čtyřmi osobami vešli do 8 l/100 km, a to
beru v potaz zimní podmínky s vnějšími teplotami až – 13 °C a výškový profil trasy z Prahy do Špindlu. V interiéru je místa pro posádku dostatek, na to, že Audi Q5 měří 4,66 metru lze prostor označit za
velkorysý,
pro zavazadla je ho tak akorát. Jak už to u prémiových aut bývá, vyloženě na praktičnost kufr navržen nebyl.
Zajímavé prvky výbavy
Úkol zní jasně: Q5 v základu si prostě nikdo nesmí koupit. Máme přece pakety a výbavové linie!
Ohledně
standardní výbavy Audi Q5 se omezím na konstatování, že
odpovídá vstupní ceně a zvyklostem prémiového segmentu. Jinými slovy, je dost obsáhlá – spousta airbagů, xenony, audiosystém MMI, asistenční systém Audi pre-sense city a tak dál. Potěšující je
standardně prodloužená záruka na 4 roky/120 000 km. Co už tak prémiově nezní je standardní jednozónová klimatizace. Jenže ruku na srdce,
kdo si kupuje Audi Q5 v základu? Myslím, že u nás nebude jezdit ani jediná, protože v určitých segmentech, kam Audi Q5 patří, si zákazníci rádi dopřejí a v tomto ohledu jim Q5 nabízí spoustu možností, jak si auto
vymazlit dle svých představ. Mohou třeba volit výbavové linie
Sport a
Design (+ 56 000 Kč), nebo podtrhnout sportovní charakter paketem
S line za 56 900 Kč s možností výběru tří různých variant podvozku – kromě sportovního podvozku jsou k dispozici podvozky s adaptivními tlumiči nebo s adaptivním vzduchovým odpružením. V nabídce je také
akční paket Lifestyle, z kterého přímo čiší
snaha Audi vám jej prodat – nabízí výbavu za 139 600 Kč, ale s 40 % slevou.
No nekupte to!
A na co se ještě můžeme těšit?
Rozšiřovat se bude hlavně nabídka motorů. Už od února bude možné si objednat specifickou sportovní variantu SQ5 TFSI, která má přeplňovaný benzinový třílitrový šestiválec s výkonem 354 koní. Na konci roku 2017 přijde ještě její dieselový sportovní sourozenec s identickým výkonem. V druhé půlce roku bude novinkou další šestiválec 3.0 TDI, tentokrát s výkonem 286 koní.
Aktuální ceník Audi Q5 můžete najít ZDE.