Sněženky a machři
Audi A5 se i v nové generaci, která přišla po sedmi letech, nabízí s karoserií kupé a sportback. Kupátko se bude bezpochyby líbit holkám, zatímco machýrci, kteří nechtějí rezignovat na čtveřici dveří, sáhnou po Sportbacku. A právě se Sportbackem 2.0 TDI (190 k) jsem se projel ze Špindlu do Prahy, když jsem předtím protáhl po zasněžené silnici sportovní verzi S5 (354 k) nahoru na Špindlerovku. Inu, Home of quattro.
Audi A5 bylo ve Špindlu představeno společně s Audi Q5, takže jsem hezky synergicky zvládl vyzkoušet hned dvě, pro Audi dost významná auta, najednou.
Kupé, nebo čtyřdveřové kupé?
Audi A5 se již tradičně nabízí ve dvou karoseriích – jako kupé, na které jsem se byl podívat při jeho světové premiéře, a jako Sportback, tedy čtyřdveřový liftback s tak splývavou zadní částí, že snad i budu souhlasit s používaným termínem, jakkoliv nesmyslným, „čtyřdveřové kupé“. Pro kupé je v nabídce více variant motorů a převodovek, nicméně první srovnatelná verze 2.0 TDI (190 k) stojí nachlup stejně jako identicky poháněný Sportback, a to 1 084 900 Kč. Širokou nabídku cen, výbav a variant najdete zde, já spíše jen zmíním zajímavost, že A5 Sportback je poprvé nabízen i ve verzi g-tron s možností pohonu na zemní plyn a sám jsem zvědavý na jeho prodeje. Větší zájem bude samozřejmě o tradiční motorizace – zatím mají čeští zákazníci na výběr jeden motor TFSI a dva turbodiesely TDI (190 a 252 k), později přijde ještě oblíbená a tradiční pohonná jednotka 3.0 TDI (286 k).
V Audi S5 na Špindlerovku…
Cesta na Špindlerovku není uzavřená závodní trať, ale i tak má v zimě a s Audi S5 svoje kouzlo.
Do ruky dostávám
povolení k vjezdu na Špindlerovu boudu, což je v kombinaci s Audi S5 a jeho
354 koňmi a 500 Nm zároveň vstupenka k pěknému zážitku, kdy během deseti kilometrů zdolám
solidních 500 výškových metrů. Na silnici je uježděná vrstva sněhu a pod ní led, silnici lemují vysoké sněhové bariéry a samozřejmě dostávám
decentní upozornění, že silnice na Špindlerovku není uzavřena pro další provoz, takže i já potkávám autobus, který řetězy frézuje další vyjeté koleje do sněhu. Nebudu nikomu věšet bulíky na nos, jak jsem driftoval v každé zatáčce a neustále autu zatápěl pod kotlem –
ani by to totiž nešlo, trakce quattra je sice bezvadná, ale i pneumatiky mají svůj limit, kromě toho na rozbité silnici místy
dost trpěl tvrdý podvozek, takže jsem neměl to srdce ho trápit ještě víc. Takže jsem s Audi S5
v poklidu vyjel nahoru a jen občas nechal přeplňovaný
šestiválec zabublat. I tak ale pár poznatků mám – S5 zprostředkovává velmi
dobrý pocit na volantu a
podvozek spolu se sedadly v dostatečné míře
informuje řidiče, co se aktuálně chystá. To jsou
cenné vlastnosti, u kterých je jedno, zdali jedete 40 km/h nebo 150 km/h. Handling je prostě na dobré úrovni. To, že mi auto cestou nahoru a zpět
žralo 13,5 l/100 km mi nijak dech nevyrazilo, a holt
mému egu muselo pro tentokrát stačit zejména to, že se po nás každý
při nastartování a zabublání z výfuků otočil.
…a v Audi A5 2.0 TDI (190 k) zase hurá do Prahy
Sportback je i nadále pro ty, kteří chtějí velké auto, ale nechtějí rezignovat na elementární praktičnost.
Pro cestu zpět
do smogem přiklopených středních Čech a Prahy jsem si vybral Audi A5 Sportback s motorem
2.0 TDI (190 k) kombinovaným s dvouspojkovou převodovkou S-tronic a pohonem všech kol. Byť se vlastně
jedná o základní motorizaci, i ta si nachází četné příznivce, protože k pohonu
4,7 metru dlouhého auta (+21 mm oproti předchůdci), bez problémů vyhoví.
Na rozdíl od Q5 (či
třeba i VW Tiguan), v které mi motor nepřipadal tak výrazně dynamický, mi u A5 Sportback
nikterak nevadil. Do Prahy jsme dorazili se spotřebou
7,3 l/100 km (ano, je to z Krkonoš z kopce a nikterak jsem to netavil), což je solidní údaj. Vyzdvihuji rovněž
tichý interiér, a to navzdory
bezrámovým oknům – s tímhle se u Audi popasovali na jedničku. A5 Sportback je i v nové generaci autem, pro lidi, kteří chtějí velké auto a hledají u něj
originální styl, aniž by na druhou stranu zcela rezignovali na základní praktičnost, jak by je to čekalo u klasického A5 Coupé. Kufr Sportbacku je dobře přístupný, byť se do něj věci musí dávat
více seshora, ale kvůli splývavé zádi je jeho využitelnost přeci jen omezená – směrem ke konci auta musíte dávat
čím dal nižší zavazadla.