Důvod, proč normálně vybavený bavorák stojí 1,3 milionu zjistíte až při jízdě. A není to klišé.
Sám znám pár lidí, kteří neodolali lákavé bazarové nabídce a rozhodli se pořídit si ojetý luxusní vůz. Což o to, pořizovací cena bývá až neuvěřitelně výhodná, prvních pár vyjížděk většinou také, ale riziko, že se do takového auta následně pěkně „vysypete“ je dost velké. Mám sedm základních tipů, na co si dát pozor.
U bazarových luxusních aut na vás čeká ještě o něco více finančních rizik, než u běžných ojetin, a je záhodno s těmito investicemi počítat již při výběru a pořízení takového vozu. Nízká cena luxusního auta je lákavá, ale následný servis a údržba se může hodně prodražit. Některé úkony a investice jsou sice shodné s normálními ojetými vozy menších kategorií, nicméně obecně počítejte s tím, že za stejný servisní úkon zaplatíte u velkého a luxusního vozu více peněz.
Jednoznačně první tip k zamyšlení. Emoce hrají při koupi výjimečného auta velkou roli – za cenu nové Fabie si můžete koupit luxusní ojetinu, kterou před pár lety jezdil prezident… to je přece lákavá představa. Nechci vás odrazovat, ale opravdu s chladnou hlavou zvažte, zdali je luxus opravdu tím, co chcete, a hlavně tím, co si můžete dovolit. Následujících šest bodů vám možná pomůže vrátit se nohama na zem, a pokud ne, tak si to luxusní auto teda kupte…
Luxusní auta mívají mnohem kratší servisní intervaly, než běžné vozy. Velkoobjemové motory vyžadují častější výměnu oleje, mají více svíček :-) a vůbec potřebují více servisní péče, která nebývá nejlevnější. Servisní interval u luxusních aut se ale netýká jen motorů, ale pravidelnými prohlídkami musí projít celý vůz. Výrobce u takových aut vychází z úvahu, že kdo si může dovolit si takové auto koupit, bude mít i na jeho servis. V případě prvního majitele to je možná pravda, u ojetiny už to tak samozřejmé není…tak pozor!
Jen opravdu výjimečně narazíte na luxusní vůz s manuální převodovkou – o přenos hnacích sil se u takových aut téměř vždy stará automat. Sice již delší dobu neplatí, že by automatická převodovka měla výrazně nižší životnost, než manuální, nicméně i tak je s přibývajícím počtem najetých kilometrů nutné brát v potaz i potenciální riziko její výměny, což může být z finančního hlediska velmi zásadní investice klidně i v řádech vyšších desítek tisíc korun.
S investicí do nových pneumatik musíte počítat víceméně u každého více ojetého auta z bazaru, u luxusních aut je však nutné počítat s tím, že mají větší průměr disků a s tím související širší pláště. Ceny takových pneumatik pak hodně rychle naskakuje a nemusí být výjimkou, že za jednu zaplatíte i k 10 000 Kč.
Trochu skryté finanční riziko, ale pokud uvažujete o tom, že si ojetinu pojistíte, počítejte s tím, že luxusní auta mají v tabulkách pojišťoven nastaveny vyšší tarify. Povinné ručení se už sice podle objemu motoru moc neřídí, ale i tak není snadné získat pro auto s větším a výkonnějším motorem nízkou povinnou pojistku.
I toto téma musím zmínit, byť ho samozřejmě zároveň musím i zobecnit – některá luxusní auta umí být i úsporná, což platí hlavně pro turbodiesely o objemu kolem 3 litrů (BMW 730d, Audi A8 3.0 TDI…), na druhou stranu je však jasné, že u většiny velkých ojetých aut bude spotřeba vyšší, než u běžných vozů. Pozor si dejte hlavně u benzinových velkoobjemových motorů, nejčastěji osmiválců. Mají sice krásný zvuk i dynamický projev, ale také slušný apetit.
I v oblasti náhradních dílů platí obecné pravidlo, že čím dražší byl vůz při pořízení, tím dražší jsou i jeho náhradní díly. Zkrátka, první majitel dal jasně najevo, že má peníze, tak s tím jak výrobce, tak druhovýrobci počítají po celou dobu životnosti takového auta. Ani nemusíte bourat, abyste to zjistili – stačí se zaměřit na opotřebitelné náhradní díly nebo čelní sklo a uvidíte ten rozdíl.
donald
Výběr je to sice zajímavý, ale já přecejen pořád zůstanu věrný klasické octavii s dieselem s obsahem 1.9 litru. Koupil jsem si ji před rokem na https://autobazar.biginzerce.cz/ a to auto si prostě zamiloval. Praktičtější a úspornějí vůz podle mě nenajdete.