Obecné pravidlo zní, že na zimní pneu by se mělo přezout při dlouhodobějším poklesu teplot pod 7°C
Pokud uvažujete o rodinném velkoprostorovém autě a kompaktní modely jsou pro vás stále ještě malé, začnete procházet nabídky velkých MPV. V této třídě však nabídka v posledních letech notně prořídla a aktuálně se na našem trhu omezuje vlastně jen na pět modelů. Jaké by bylo moje pořadí, pokud bych radil svým kamarádům?
Ford S-MAX je pro mne jasnou volbou číslo jedna, a to dlouhodobě. Vlastně od okamžiku, kdy se v roce 2006 představil ve své první generaci. S-MAX byla a je jediné velké MPV, které se mi designově velmi líbí. Ostatní MPV sice po vzhledové stránce také nejsou špatná, ale S-MAX hraje jinou ligu – má sportovní proporce, přesto uvnitř velkorysý prostor a to, že nemám nad hlavou tolik místa, jako v sesterském modelu Ford Galaxy, mi vůbec nevadí. S-MAX mi zkrátka zcela vyhovuje proporčně, prostorově, užitnými vlastnostmi, jízdní agilitou, ovladatelností a v aktuální generaci přidává i možnost přikoupení spousty moderních technologií (vč. adaptivních LED světlometů) ale hlavně i pohonu všech kol – sice pouze v nejvyšší výbavě Titanium, ale to nevadí. Čtyřkolka byla víceméně to jediné, co jsem u tohoto auta postrádal. Osobně bych u tohoto auta oželel sedmimístnou konfiguraci, ale je dobře, že je v nabídce příplatkových prvků – pokud víte, že využijete i sedadla ve třetí řadě, doporučuji sesterské Galaxy. Pro S-MAX aktuálně hovoří i pořizovací cena, která je nižší než u Galaxy a srovnatelná s konkurenci.
Před pár lety jsem s tímto autem najel tisíce kilometrů k mé naprosté spokojenosti. Ano, je to trochu krabice a oproti S-MAXu nepůsobí kdovíjak emotivně, ale z hlediska užitných a jízdních vlastností nemám k Alhambře zásadní připomínky. Možná se podivujete, proč upřednostňuji Seat před víceméně identickým VW Sharan – odpověď je jednoduchá, cenovou politiku u VW Sharan nepovažuji směrem k rodinám za dostatečně empatickou – v nabídce jsou hlavně výkonnější motory a základní cenovka 910 900 Kč je fakt dost vysoká. To Seat Alhambra je v tomto ohledu o poznání vstřícnější a vybrat si můžete ze tří výbav i vícero motorů. I Alhambra může být sedmimístná, odlišností jsou boční posuvné dveře, které lze ovládat i elektricky. Pohon všech kol je možné mít již od základní výbavy Reference, což je velká výhoda – čtyřkolku ocení u velkého auta pro aktivní rodinu skoro každý a podmiňovat lepší trakci jen koupí lepší výbavy není fér.
Ford Galaxy je pořádný kus auta, který ve své aktuální generaci sází hlavně na komfort (z mé osobní zkušenosti vyzdvihuji zejména velmi dobré odhlučnění), technologie a variabilitu. Na třetím místě ho mám zejména proto, že jeho cenovka je dost vysoká (ne však nejvyšší) a jak jsem již psal, osobně bych jednoznačně preferoval levnější a hezčí S-MAX. Také Galaxy můžete mít s pohonem 4×4 (ve výbavě Titanium) a samozřejmě i v sedmimístné konfiguraci (stejně jako u S-MAXu s elektricky ovládaným sklápěním sedadel Easy Fold), identické jsou i možnosti technologické výbavy, kterou má Galaxy velmi na výši.
Volkswagen Sharan je mezi velkými MPV tradičně velmi oblíbený, a tak, i když je u mne na 4. místě, v letošních českých statistikách registrací je zatím z této uvedené pětice jednoznačně nejprodávanější. Osobně bych zájemce o koncernové velké MPV nasměroval k Seatu, a to zejména kvůli cenové politice Volkswagenu. Na druhou stranu zmíněné statistiky jsou jasným důkazem, že lidé v této kategorii jen tak na nějakou kačku nehledí. Sharan se od Alhambry liší po stylistické stránce, celkově působí trochu honosněji. Stejně jako u Alhambry nelze kombinovat pohon všech kol s převodovkou DSG, ale pouze s motorem 2.0 TDI (150 k).
Renault Espace již není tím autem, kterým býval. Rezignoval na primární užitnou hodnotu a prostornost a stal se z něj spíše elegantní extravagantní vůz s velkoprostorovou image. Koncepčně se vrací do dob, v nichž Renault experimentoval (nutno podotknout, že s nevalným úspěchem) s modely Vel Satis a Avantime. Nic to ale nemění na faktu, že i aktuální generace Espace by skončila v mém výběru. Tohle auto se mi líbí svou odvahou být jiné a dokazuje, že i po stránce designu lze mezi MPV udělat mistrovské dílo. Nechci ale vzbuzovat pocit, že Espace rodinným potřebám nestačí. Stačí a v pohodě – nemá sice tak gigantickou přepravní kapacitu a využitelnost jako konkurence, ale pro běžné použití stačí. I on může být za příplatek 30 000 Kč sedmimístný, chybí pohon všech kol a cenová hladina je také vyšší, nicméně ho doporučuji v plné palbě – tohle auto si to prostě zaslouží…
Zdravím a děkuji za názor – právě proto,že bych nerad srovnával jablka s jahodami, tak se v tomto postu věnuji výhradně nabídce v segmentu VELKÝCH MPV – těch je na trhu poměrně málo a zcela popravdě z mých zkušeností s jejich majiteli nehraje cena kolem 1 mio zase takovou roli a pohon 4×4 zase docela ano. Vámi zmiňované Picasso jsem uváděl v jiném postu z března minulého roku (https://www.autoblogger.cz/poradna/jakych-pet-kompaktnich-mpv-bych-doporucil-pratelum/), takže nebojte, vím o něm i jeho kvalitách.
Choseman
Notně prořídlý komentář, který ani trochu nesplňuje představu široké většiny uživatelů MPV. Zkusím trochu upřesnit tento výlev emocí. Připomíná mi to trochu srovnávání brambor s jahodami nebo-li kupte si auto, které budete každý den používat s nájezdem 300 a více km, nejlépe po sněhu a přitom budete předjíždět zpomalené floutky.
Raději to zestručním. Od MPV většina z nás bude očekávat pohodový komfort, bezpečnost, slušnou spotřebu a praktičnost. Zpravidla popojíždění a rozvážení dětí po městě nebo na kratší vzdálenosti. Ty ceny, které uvádíte nejsou zdaleka reálné v max. výbavě. U všech byste v představě motorizace a srovnatelné výbavy vč. 4×4 pohonu musel sáhnout pro 1mil. Kč a více. Tady už se budu ptát, proč nezkusit sáhnout po celokoženém Picassu s poněkud odlišným přístupem k řidiči bez LED světlometů a 4×4 pohonu (použitelný pro většinu z nás tak 1-2x do roka a jestli vůbec) s cenou do 850 tis. v max. výbavě. Až jednou budete čistit textilní sedačky od zmrzliny nebo žvýkaček, tak snad každý pochopí o čem píši.
Seřadil jste ta vozidla podle svých představ, ale já bych se s tím neztotožnil ani trochu. Mám hodně praktický pohled a nechce se mi připlácet navíc za něco, co jinde je běžné. Všude musí někdo dělat kompromisy, ale pro rodinu s dětmi nebude důležitých 180 nebo 200k pod kapotou či tři režimy nastavení podvozku (to stejně ocení a zaplatí pouze tatínkové), ale třeba odkládací stolky pro děti (nejsou v S-maxu, ani v Espacu) nebo záclonky v zadních dveřích. Sám mám dvě děti a já bych si třeba vybral Ford Galaxy. Ovšem pokud bych si přiobjednal výbavu Titanium a dal si tam nějaké doplňky, tak jsem zjistil, že bych skončil na 1,1mil. korun a tak se raději dívám jinam.