Jasný důkaz toho, že základní motor nemusí automaticky znamenat nějaké ošklivé slovo.
Když už si myslím, že v dnešních autech nemůže být více elektroniky, systémů a asistentů, vždy mě některý výrobce překvapí další „nezbytností“, kterou do auta nainstaluje. Často jen proto, aby měl něco navíc od konkurence. Vybral jsem pět věcí, které mě v současných autech velmi často iritují a jejich přínos je v běžném provozu více než diskutabilní.
Stop-start je nejzbytečnější systém, který skoro každý deaktivuje hned po nastartování.
Emisní diktát s sebou přináší i stále častější používání tzv. downsizingu – tedy snižování zdvihového objemu motoru s cílem dosáhnout nižší spotřeby paliva při zachování výkonu agregátu. Teoreticky se to daří – auta vykazují na papíře spotřeby z říše snů. Praxe je však jiná, malé přeplňované motory mají zejména s velkými a těžšími auty hodně práce, jejich spotřeba je stejná jako předtím a dynamika zejména u zatížených aut na dálnici pokulhává. Malým motorům se jejich vyšší zátěží také snižuje trvanlivost.
V jádru užitečné rozšíření běžného tempomatu, díky kterému umí auto udržovat konstantní odstup od vpředu jedoucích vozů. Dnešní systémy umí dokonce zcela zastavit, a tak třeba popojíždět v zácpě. Zní to bezvadně, ale v běžné realitě českých silnic to má háček – systém totiž udržuje z důvodu bezpečnosti větší odstup od vpředu jedoucích aut, než jaký je na našich agresivních silnicích zvykem, takže se vám tam pořád někdo cpe a poté, co auto před vámi uhne, tak chvilku trvá, než adaptivní tempomat změnu zaregistruje, vyhodnotí jako bezpečnou a zase zrychlí. To samozřejmě zase vadí všem těm, kteří se vám lepí na zadek. Systém zkrátka nepředvídá tak, jako normální řidič, takže adaptivní tempomat lze využít jen v ideálních a nepříliš častých situacích.
Frajeřinka je to veliká, což o to, ale její využití v praxi? No, možná doma v garáži, když se budete chtít blýsknout před sousedem, ale v běžném provozu, ať už na parkovišti u nákupního centra či v přeplněných ulicích, to raději nezkoušejte. Auto zaparkuje, to ano, ale celý ten proces je dost zdlouhavý – nejprve mu při projíždění musíte určit, kde si má hledat volné místo, následně zastavíte, vystoupíte z auta, vezmete do ruky mobil, spustíte aplikaci a necháte svoje auto pomalu zajet do mezery… a ostatní čekající řidiči vás budou během těch dlouhých desítek sekund určitě „milovat“.
Žádná tlačítka, jen opatlané dotykové displeje, kde i přepnout rádio trvá dlouhé sekundy.