Díky Tiguanu a VIPkám by měla vzniknout databáze zajímavých míst po celém Česku. Uvidíme.
Stuttgart se řadí mezi ta německá města, která se nejvíce potýkají s kvalitou ovzduší, a tak není divu, že se zde také stále přiostřuje boj proti motoristům. Hlavním problémem nejsou ani tak emise CO2, ale hlavně mnohem škodlivější prach a jemné částice. Nezávislé měření Dekry však ukázalo, že elektromobily nejsou ani zdaleka řešením. Jejich negativní „příspěvek“ k znečištění se v provozu blíží autům s běžným spalovacím motorem. Jak to?
Sázka na elektromobily a regulace dopravy je chybná. Stačí pořádně čistit ulice.
Prašnost vzniká z velké části valivým odporem pneumatik, třením při brzdění a vířením pouličního prachu.
Z technického pohledu totiž dnešní moderní turbodieselová auta vybavená nejrůznějšími systémy a hlavně filtry pevných částic produkují z hlediska pevných prachových částic menší hodnoty, než auta benzinová. Ukazuje se, že paušální zákazy vjezdu podle typu pohonu, nemají téměř žádný smysl – druh pohonu a z něj vzniklé emise, totiž kvalitu ovzduší z hlediska pevných částic víceméně neovlivňují. Nedávno byly rovněž otevřeny diskuze o filtrech pevných částic i pro benzinové agregáty a vypadá to, že se jich skutečně dočkáme.
Pevné částice ve vzduchu jsou ze zdravotního hlediska nebezpečný prevít. O tom žádná. Jenže další stuttgartské měření, tentokrát z roku 2014, realizované úřadem pro životní prostředí a ochranu přírody, ukazuje, že místní emise pevných částic z výfuků tvoří jen 6 % celkového počtu škodlivého prachu. Dalších 31 % mají na svědomí právě již zmíněné odvalující se pneumatiky, tření brzdového obložení a víření pouličního prachu projíždějícími vozy. Jenže více jak polovina prachových částic ve vzduchu nevzniká v daném místě měření, ale je produkována jinde a přítomna tak jako tak. Kromě velkých znečišťovatelů za ní stojí i střední a malé spalovací zdroje, jako jsou třeba i obyčejné plynové kotle s malým hořákem. Kromě toho je při pohledu do historie jasně patrné, že z hlediska snižování škodlivých emisí vypouštěných do ovzduší udělal právě automobilový průmysl největší pokrok.
Politici ve Stuttgartu, a jsem si jistý, že i u nás, volají při zhoršených emisních podmínkách po regulacích dopravy, uzavírání jízdních pruhů a podobně. Jejich řešení ale většinou vede k tvorbě kolon, což je přesně to, čeho by se měli vyvarovat. Emise pevných částic vznikají při brzdění a rozjíždění, takže naopak plynulá doprava co možná největším počtem jízdních pruhů je receptem na snížení emisí. Dalším účinným příspěvkem k lepšímu vzduchu je pravidelné a důkladné čištění povrchu silnic. Jenže to znamená plánování, práci a peníze navíc…mnohem jednodušší je omezovat řidiče, kteří mají jen málo možností se bránit. Co na tom, že ovzduší se tím nezlepší, ale pojmenovali jsme nepřítele – je jím motorista. Tedy vlastně skoro každý z nás.
zde je například výchozí rozhovor. Je to i pro Německo trochu lokální téma, takže je nutné hledat trochu jinde a jinak: http://www.stuttgarter-nachrichten.de/inhalt.dekra-auto-chef-zu-feinstaub-in-stuttgart-es-gibt-besseres-als-fahrverbote.facef8e6-6e05-4a6b-8684-db78c242c5c2.html
Ač cyklofanatik a vlahý elektrofanda oceňuji věcné a slušné podání zajímavé problematiky. Jen jsou některé formulace dost vágní (např. moderní turbodiesely znamená s dpf nebo i scr?) a spousta důležitých údajů chybí úplně – metodika, vliv plynulejší jízdy a menšího používání brzd u EVs aj. Je možné dodat zdroj, němčinou nevládnu?
zdroj – viz. předchozí komentář
Zajímalo by mne, zda se sleduje znečištění ovzduší z hustěho leteckého provozu hlavně v blízkosti větších letišť. Vždyť se jedná o kvanta spáleného leteckého paliva-petroleje. Bylo by zajímavé srovnání spotřebovaného paliva v leteckém provozu a silničním provozu.
To je zase jedna z polovičatých studií, která řekne A, ale ostatními písmeny abecedy se nezaobírá. Že by záměrně? Nesponzoruje Dekru Das Problem Auto? Prachu se sice nezbavíme, to je vcelku logické a dělat na to podobný průzkum může napadnout jen někoho, kdo nemá smysluplnější zaměstnání, ale hlavně je u elektromobilů nulová lokální emise NOx a dalších toxických sajrajtů. Vsadím se o cokoli, že když bysme najednou nějakým kouzlem ze všech aut v Praze udělali elektromobily, lidi v centru by ten rozdíl cítili už za dva – tři dny provozu, jak by se intravilán odvětral od většiny emisí. A navíc by výrazně klesla hlučnost. Ano zůstal by hluk od kol, ale v ulicích centra s pomalým provozem se nejvíc nese kravál aut s děravým nebo „tuningovým“ výfukem (a samozřejmě z motorek) . A lidem by ráno pod oknama navíc neklapaly zahřívající se diesely. Takže ano, kvalitě života by plná elektromobilita ve městech pomohla výrazně, teď jde o to, jak to udělat s dobíjením. Argumenty typu „emise z elektrárny“ si nechte od cesty, zkuste si to důsledně propočítat a nebudete se stačit divit tomu rozdílu na kilometr jízdy ve prospěch elektromobilu při energetickém mixu 50/50 (emisní/bezemisní zdroje) což je dnešní realita v ČR a bude se dál překlápět na podíl 30/70 v horizontu deseti let.
Lancer
Máte prosím někde odkaz na zdroj nebo na původní studii? Googlím a nic nenacházím. Díky